Bats Posted May 19, 2021 Posted May 19, 2021 Dag, Iemand die mijn mes kan cq wil slijpen hier in Twente???
Phate Posted July 31, 2021 Posted July 31, 2021 Goedemiddag. Soms kan je beter eerst hier zoeken voordat je domme dingen doet 😇. Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met een DE, goede kwast en zeep. Later begon het toch te jeuken en in NL een Shavette van een tientje gekocht om eerst eens te proberen en dat bevalt eerlijk gezegd prima, zeker voor de eerste ronde 😊. Hier zit een gebroken Kai DE in, eigenlijk perfect. Nu komt hem de kneep: in een opwelling een Gold Dollar besteld bij Wish om te kijken hoe het open scheermes bevalt vooraleer er € 100.-- of meer aan te spenderen aan een product dat wellicht niet gebruikt gaat worden. Riem van een paar Euro er bij en klaar (dacht ik). Hij snijdt feilloos papier, maar om te scheren is er veel meer nodig. Weinig verschil na de eerste ronde. De Riem doet ook niets, dus dat is een miskoop 1e klas. Zijn er mensen (ik woon in Hengelo) die even een keer die Gold Dollar scheerklaar kunnen maken/slijpen?
Hans1980 Posted August 1, 2021 Posted August 1, 2021 @ Phate Er wordt steeds aangeraden om een eerste mes rechtstreeks aan te schaffen via een ervaren slijper. (De markt op dit forum is een goede optie.) Dat is vooral geldig voor Gold Dollars. De geometrische kwaliteit is erg wisselvallig en vereist bijna altijd de nodige correcties. Een mes aanschaffen via een ervaren slijper geeft dus niet alleen een goed scherend mes maar er is ook al een selectie gebeurt. Ter illustratie... Onlangs heb ik een batch van 10 GD's gekocht met het doel deze scheerklaar te maken voor anderen. De messen in deze batch waren stuk voor stuk "verdraaid". Als ervaren slijper kan je zelfs deze gedrochten "prima" doen scheren. Maar dan heb je nog steeds een mes dat technisch moeilijk te slijpen is en dus bijgevolg niet geschikt voor generale consumptie. Een geschikt mes moet namelijk ook relatief makkelijk op te frissen zijn door iemand die van slijpen geen obsessie wil maken. Dit schetst ook waarom veel mensen niet zo happig zijn om een onbekende Gold Dollar te slijpen. Het is nooit een mes dat je vlug even scheerklaar maakt. En sommige exemplaren kunnen erg tegenvallen. Verder... Papier snijden met een scheermes is uit den boze! Dit beschadigd de snede. (Maakt niet uit voor je Gold Dollar want die moet nog geslepen worden.) Als je een goedkope oefenstrop wil maak je hem best zelf. Het hoeft geen leer te zijn. Autogordel materiaal werkt prima. https://www.aliexpress.com/item/32845912756.html?spm=a2g0o.cart.0.0.4d053c007s2NGs&mp=1 3
Phate Posted August 3, 2021 Posted August 3, 2021 Beste @ Hans1980 , Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik wat mee, tenminste qua begrip 😉, ervaring rijker en illusie armer 🤣. De markt is voor mij (nog) niet toegankelijk, ben meer een lezer dan een schrijver en het zit niet in mij om zomaar overal te reageren. Autogordel: ik heb een Honda, oud,beetje roest, zit er alleen in en 2 gordels achterin 😇. Ik ga het gewoon proberen. Beter slecht gelukt dan nooit geprobeerd 😆. Nogmaals hartelijk dank!
Tony Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 @ Phate , ik denk dat Hans je erg goed geïnformeerd heeft over je Gold Dollar aankoop. over de jaren heb ik verschillende modellen gold dollars gekocht en geslepen en uiteindelijk gekozen voor de GD208, een iets duurder model dat over het algemeen minder problemen geeft dan bijvoorbeeld het model 66. Dat je strop weinig verschil maakte heeft waarschijnlijk te maken met je mes, een strop heeft weinig meerwaarde als het mes niet voldoende geslepen is. 2
Tony Posted August 5, 2021 Posted August 5, 2021 Je verhaal komt overeen met de mijne, ca 12 jaar geleden in een opwelling een gold dollar gekocht. In mijn zoektocht naar een slijper kwam ik bij Coticule.be terecht. Bart Torfs de beheerder van de site heeft toen (gratis) mijn mes geslepen. De man is een meester slijper en het heeft jaren geduurd voordat ik enigszins in de buurt kon komen van zijn slijperij. Die Gold Dollar had overigens geen correctie nodig en kon zonder problemen geslepen worden. Ik ben bang dat deze scheermessen over de jaren kwalitatief steeds slechter zijn geworden. Ik heb zelf een aantal Gold Dollars model 208 in gebruik als testmessen en ben daar wel tevreden over. In navolging van Bart Torfs slijp ik dus ook veelal gratis messen voor beginners, wel moet het mes dan in een staat bevinden dat het zonder al te veel problemen scheerklaar gemaakt kan worden dus geen zichtbare schade aan de snede. Ik vraag dan vooraf een foto om te bepalen of ik het betreffende mes zal slijpen. Een Chinese mes zoals een gold dollar komt daar niet voor in aanmerking. 3
Recommended Posts