Jump to content

Astra superior stainless

JJ.

Recommended Posts

Zo’n beetje tussen 2005 en 2010 heb ik heel wat krabbers gekocht, geruild, geprobeerd, van de hand gedaan, aan vrienden gegeven in het kader van de betere klassiek-scheren-evangelisatie en soms ook kwijtgeraakt (hoe dan?). Uiteindelijk settlede ik voor mijn EJ89 kop met Ikon greep als daily driver. Soms afgewisseld met de Schick Dial met Twin mesjes. En heel af en toe pakte ik nog een andere krabber uit de doos, meestal was dat de Gillette ball end handle of de Schick E1.

Toen viel begin dit jaar de EJ89 stuk op de badkamertegels (eigenlijk deed ie dat niet zelf, maar liet ik hem uit mijn handen glijden) en moest ik weer op zoek. Heb toen een Mühle R89 kop gekocht en toen bleek mijn Ikon greep er niet helemaal tot het eind op te schroeven. Voordat ik in de gaten kreeg dat dit probleempje makkelijk is op te lossen met een kunststoffen ringetje tussen bodemplaat en greep, had ik al een Karve met verschillende bodemplaten, een serie Yaqi koppen en een nog oudere Tech gekocht. Slimpie 🙈

Mijn tweede golf RAD heeft aanzienlijk korter geduurd dan de eerste en ik heb nu vijf krabbers die ik fijn vind: de twee Techs, de Karve SB met B en C plaat en natuurlijk de R89 met Ikon greep en plastic ringetje.

Naast die nieuwe krabbers heb ik ook een serie andere mesjes in huis ondertussen. De afgelopen 10 jaar stopte ik eigenlijk maar twee soorten in de EJ89: de rode Personna en de Wilkinson Sword. Dus nu de krabbers zijn gekozen wordt het tijd om te bepalen welke mesjes goed met welke krabbers samengaan. Daar ben ik dus de komende maanden wel even zoet mee. Het plan is om de vijf krabbers door de week te gebruiken. In de eerste week met een mesje dat z’n eerste scheerbeurt doet; in de tweede week de tweede scheerbeurt per mesje en in de derde week de derde scheerbeurt. Misschien houdt een mesje het langer vol dan drie scheerbeurten, maar dat valt buiten de test. Drie keer en dan weg ermee. En om de vergelijking wat eerlijker te maken gebruik ik in zo’n week elke dag dezelfde zeep. In het weekend mogen de Injectors in het kader van Schick Saturday en Schick Sunday.

Morgen begin ik met de Astra’s die via @Lampuhkap tot mij kwamen. Er zitten precies 5 mesjes in zo’n pakje, dus dat komt precies uit. De krabbers hebben hun mesje al geladen gekregen. Morgen begint het feest van de jonge onderzoeker.

IMG_0616.thumb.jpg.f47bd3ce2a796e58c1d40c418fdc7240.jpg

• I like it 3
  • Thanks! 1

56 minuten geleden, Executive zei:

Ik ben zelf heel tevreden met de Astra Stainless. Ben benieuwd naar jou onderzoek. Succes !

https://www.refinedshave.com/razor-blade-sharpness-testing/

Hier krijgen ze een overall subjective rating van 5/5, net als de rode Personna’s en de Wilkinson. Blijkbaar hou ik van dezelfde mesjes als deze meneer, dus ik ben hoopvol gestemd wat betreft de Astra’s. De groene Astra’s vindt hij overigens niks, dus vandaar dat ik maar begin met de blauwe 😁

• I like it 1

Week 1 zit erop: 5 krabbers gebruikt met steeds een verse blauwe Astra, we gaan maar eens een rating doen op comfort, op resultaat en nog een overall extra subjectief gevoel.

1 ster = gewoon niet goed

2 ster = geen straf, maar dit is niet wat ik zoek, omdat het (veel) beter kan

3 ster = top, dit is zoals ik het graag heb

Mühle R89

Comfort ***

Resultaat *

Overall gevoel **

Beetje vreemd dat het resultaat zo tegen viel, normaal gesproken zijn mesjes die het goed doen in de Karve ook wel prima in de R89. Ik geef de R89 nog een kans volgende week, misschien was dit een rare uitschieter.

Karve SB B

Comfort ***

Resultaat ***

Overall gevoel ***

Niks op aan te merken, was een probleemloze DFS

Gillette Ball End Tech jaren '50

Comfort *

Resultaat **

Overall gevoel **

Dit ging niet comfortabel, dat heb ik met deze Tech wel met meer mesjes, dus dit gevoel ken ik wel. Hoef ik niet meer te proberen, deze Tech valt af voor mij met een blauwe Astra.

Karve SB C

Comfort ***

Resultaat ***

Overall gevoel ***

Hele fijne DFS.

Gillette Fat Handle Tech jaren '40

Comfort ***

Resultaat ***

Overall gevoel ***

Prima scheerbeurt, deze tech lust die blauwe jongens wel.

Volgende week andere zeep, 1 afvaller, dus vier andere krabber/mesje combo's gaan voor een tweede scheerbeurt.

• I like it 5

10 uren geleden, Soapcollector zei:

Wat een leuk artikel om te lezen!

Zelf heb ik maar 1 krabbertje (een Timor). Maar dit artikel doet toch de gedachte weer bij mij ontwaken of ik eens een tweede moet aanschaffen (een wat minder milde)

Ach ja, wat zal ik zeggen, voor je het weet.......... 😁

• I like it 1

12 uren geleden, Soapcollector zei:

Wat een leuk artikel om te lezen!

Zelf heb ik maar 1 krabbertje (een Timor). Maar dit artikel doet toch de gedachte weer bij mij ontwaken of ik eens een tweede moet aanschaffen (een wat minder milde)

Het bijzondere vind ik dat zo’n mesje in de ene krabber heel fijn is en in een andere dan weer niet.

Na een tweede krabber volgen er vaak wel meer, hè? Maar of dat erg is?

Omdat de Tech jaren '50 is afgevallen vorige week zit nu week 2 er na 4 dagen op. Tijd voor een nieuwe tussenbalans: 4 krabbers gebruikt met steeds een blauwe Astra die aan z'n tweede scheerbeurt begon.

We gaan maar weer een rating doen op comfort, op resultaat en nog een overall extra subjectief gevoel.

1 ster = gewoon niet goed

2 ster = geen straf, maar dit is niet wat ik zoek, omdat het (veel) beter kan

3 ster = top, dit is zoals ik het graag heb

Mühle R89

Comfort **

Resultaat **

Overall gevoel **

Raar dit. Iets beter resultaat dan vorige week, maar ook beduidend minder comfortabel. Aangezien ik een aantal mesjes heb die het heel erg goed doen in een R89 valt hiermee de blauwe Astra af. En doorrrrr.

Karve SB B

Comfort ***

Resultaat **

Overall gevoel ***

Prima scheerbeurt, maar eigenlijk net niet glad genoeg, vorige week zat ie op het randje van 2 en 3 sterren en heb ik er in een goeie bui 3 van gemaakt. Omdat de Astra het heel lekker doet in de krabbers hieronder valt deze ook af.

Karve SB C

Comfort ***

Resultaat ***

Overall gevoel ***

Hele fijne DFS weer, goeie combinatie dit.

Gillette Fat Handle Tech jaren '40

Comfort ***

Resultaat ***

Overall gevoel ***

Hele fijne scheerbeurt, ook dit is een goeie combinatie.

Test geslaagd voor de Astra, ik heb maar liefst 2 krabbers waar ie het goed in doet :).

Volgende week de diverse mesjes op drie scheerbeurten zetten in deze twee overgebleven krabbers en daarna gaan we eens iets anders testen of zo.

• I like it 6