Jump to content

Een poging wagen...

Executive

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Van het weekend ga ik het proberen om met een straight razor te scheren. Spannend !

Het mes een Friedr. Herder abr Sohn #108 deze word nu geslepen door een maat uit Duitsland die deze zaterdag voor mij meeneemt.

Ik heb al wat tutorials gekeken van hoe en wat. Dus ben al aardig voorbereid.

Met dit topic wil ik mijn ervaring(en) gaan delen.

Ik heb nog helemaal geen spullen alleen een mes.

Kan ik zonder strop er wel even mee voort of is het noodzakelijk dit elke keer te doen voor het scheren ?

Tips zijn welkom 😊

IMG-20210505-WA0037.jpg

• I like it 4

Als je vriend het mes brengt laat hem dan toekijken en je helpen bij je eerste scheerbeurt, leer je meer van dan alle teksten en filmpjes. Een beginnende open mes scheerder maakt zijn mes vaak erg snel weer bot. Je zult toch een strop nodig hebben

• I like it 2
  • Thanks! 1

Lastige vraag eigenlijk. Als je alleen wil kijken of het wat is dan kan je het zonder strop doen totdat het mes bot is. maar scheren met open mes heeft een lange en steile leercurve die je niet met een paar keer scheren onder de knie hebt (tenzij je natuurlijk een super talent bent...)en dan heb je een strop echt nodig om het mes in goede conditie te houden. Ik herhaal het advies dat ik toen kreeg: "koop de goedkoopste strop want je gaat haar toch kapotsnijden". Het advies klopte al geloofde ik het uiteraard niet toen. Het duurt even eer je de juiste strop techniek te pakken hebt en iedere fout die je maakt is garandeert een snede. (wederom tenzij je aanleg voor hebt...).

Sterkte en veel plezier ermee. Het is leuk geeft prachtig resultaat. De spanning in het begin heeft ook wat....😅

• I like it 2
  • Thanks! 1

Stroppen kun je ook doen op een stuk stof van een oude spijkerbroek..

Dan hoef je niet direct nog een investering te doen.

Het ie een kwestie van de tijd ervoor nemen en volhouden.

In de grafiek hier boven staat niet het aantal scheerbeurten genoemd, maar ik denk dat ik me toch al snel 100 keer had geschoren voordat ik bij punt 6 was beland. Maar dan klopt het ook wat daar staat: Genuine enjoyment !

Veel succes !

• I like it 2
  • Thanks! 1

Bedankt voor de tips allemaal !

Ga toch maar kijken voor een goedkope strop dan.

Helaas kon mijn maat niet lang blijven vanwege de nog geldende avondklok in Duitsland.

Zojuist toch maar alleen de poging gewaagd na ook een uitleg van mijn maat.

Het is wel even wennen zeg. Vooral de aanzet om het mes op je gezicht te zetten was wel even een dingetje.

Zou ik wel de juiste hoek hebben ? Is nog even zoeken dus...

Maar het ging eigenlijk best goed naar mijn idee. Vooral lastig was het mes juist vast te houden.

De zijkanten gingen goed. (al was de zeep niet zo best die ik gebruikte was snel opgedroogd)

Kaaklijn en kin vond ik het lastigste die heb ik niet glad kunnen krijgen.

Onder de neus ging even fout en sneed in me bovenlip tot gevolg een aardige snee die bleef bloeden.

Heb 2 passes gedaan en de laatste met krabber afgemaakt. Voor een 1e keer was het toch al met al een leuke ervaring. Ik moet nog veel leren maar daar was ik me al bewust van. Het gaf wel een voldaan gevoel (en stiekem ben ik ook wel trots dat ik het gedaan heb)

Tot de volgende scheerbeurt !

• I like it 4

Prachtig @Executive  het begin is er. En ik was ook (stiekem) trots na de eerste keer en kramp over mn hele lijf..... trek je niet al te veel aan van de 'juiste' wijze van vasthouden. Als de scales maar niet in de weg staan en je overal goed bij kan, dat is belangrijk. Het gaat er om dat je je prettig scheert. Ik gebruik alleen mijn rechterhand. Met links zou ik alleen plakjes vlees snijden....Ik bedoel het hoeft niet volgens het boekje, al helpt het boekje uiteraard wel. `Sterkte en plezier met je verdere scheerbeurten. Oh ja een aluinsteen bij de hand houden helpt ook 😇

• I like it 2

@dhr K

Ik heb zowel mijn linker en rechterhand gebruikt. (ik ben rechts)

Met links ging het ook fout.. de snee in mijn lip.

Volgend weekend maar eens proberen om alleen met de rechterhand te scheren.

Aluinsteen lag al klaar was al op het ergste voorbereid 😄 Zelf de aluin hielp niet tegen het bloeden...

Bedankt 👍

• I like it 3

Even een update.

Vandaag de strop ontvangen en gelijk even geprobeerd.

Alles gedaan zoals de instructie filmpjes.

Eerst de canvas zijde en daarna de leer zijde.

Nu zie ik net dat er een hapje uit de snede is 😑

Ik was nog wel zo voorzichtig...

Vraag me af hoe dat kan. Nu kan ik het mes niet meer gebruiken denk ik.

Waarschijnlijk heb je de strop geraakt met het laatste stuk van het mes bij de hiel. Het mes zal niet echt beschadigd zijn maar is daar mogelijk minder scherp. Gewoon scheren met de rest van het scheerblad en de strop repareren. Als je een foto toont kunnen we je daar mogelijk over adviseren.

• I like it 1

• 2 weeks later...

Vandaag een probeerpakket ontvangen van 8 messen waaronder 1 shavette.

Komende tijd maar allemaal eens uitproberen.

Vandaag de shavette maar was niet echt een succes. De eerdere scheerbeurt met het open mes ging iets fijner. Die word nu weer geslepen en komt eerdaags ook weer terug.

• I like it 2

Op 30-5-2021 om 21:01, Executive zei:

Vandaag een probeerpakket ontvangen van 8 messen waaronder 1 shavette.

Komende tijd maar allemaal eens uitproberen.

Vandaag de shavette maar was niet echt een succes. De eerdere scheerbeurt met het open mes ging iets fijner. Die word nu weer geslepen en komt eerdaags ook weer terug.

Het voordeel bij een Shavette is dat je eerst alle handelingen kan inoefenen zonder dat er een mesje inzit.

Dat voorkomt een pak onwennigheid tijdens de eerste scheerbeurt.

Ik heb al een paar vrienden met open mes leren scheren op die manier en dat ging erg vlot.

• I like it 2
  • Thanks! 1