bartje-p Posted May 1, 2021 Posted May 1, 2021 Ik scheer me nu zo’n anderhalf jaar met DE krabbers. bevalt erg goed. Dus wil nu ook eens voorzichtig snuffelen aan single edge krabbers, omdat ik daar toch ook goede dingen over lees. Maar zoveel vragen, dus ik kan wat hulp van ervaren mensen zeker gebruiken. Wat zijn aanraders, wat zeker niet? Wat is er aan moderne keuze aan krabbers? Ik begrijp dat je echt SE mesjes moet hebben, en dus geen DE kunt halveren zoals in een shavette. Klopt dat? Volgens mij zijn er behalve injector type krabbers ook andere, of vergis ik me daarin? Waar zijn de mesjes verkrijgbaar, ook in Nederlandse webshops? Zijn er redelijk betaalbare alternatieven behalve Schick, razorock Hawk, Supply? Wat zijn jullie ervaringen van SE t.o.v. DE? Kortom, aan het begin van deze zoektocht zijn alle tips welkom! Wederom alvast bedankt. 2
koenfucius Posted May 2, 2021 Posted May 2, 2021 ik vind het de moeite waard - geeft toch een andere ervaring. Er zijn 3 grote categorieën: AC (Artist Club) In deze categorie vind je o.a Vector, Colonial General, Cobra Classic, Asylum Rx, Razorock Hawk, Yaqi excalibur, Hiram Commander, Enoch. En daarnaast shavettes De mesjes zijn iets groter en stijver en zijn daardoor iets efficiënter. Hier is een draadje waar @Snuffde verschillende mesjes bespreekt, net als de shavettes Ik prefereer de Feather Professional mesjes, die ook bij de leveranciers van het forum aan een redelijke prijs te vinden zijn. Prijs lijkt misschien iets hoger dan DE-mesjes, maar deze mesjes gaan bij mij makkelijk tot 7-10 beurten mee (misschien zel langer, maar ik voel er geen behoefte aan om een mesje te blijven gebruiken tot het oncomfortabel wordt) Qua krabbers heb ik ervaring met de Colonial General in aluminium, Yaqi, Cobra Classic, Asylum Rx, Enoch, Hiram Commander. Voor een eerste ervaring is de Yaqi niet slecht, tenminste als je er geen bezwaar tegen hebt dat het nogal sterk geinspireerd lijkt door de Vector. Als je ergens de Colonial General in aluminium kan vinden tweedehands, is dat aan te raden - normaal niet duur en direct heel wat betere kwaliteit. Absolute top vind ik Cobra Classic en Asylum Rx, de laatste misschien niet voor elke dag want een nogal agressief. Beiden helaas niet meer te krijgen en duur. Hiram Commander (voor mij enkel met plaat 3) komt in de buurt, maar ook alweer prijzig. Ik hoor dat Razorock Hawk wel prettig is, maar die heb ik zelf nog niet getest. Dat is waarschijnlijk een goed begin. Mijn Enoch staat hier trouwens nog te koop op de markt (hint, hint😉) - kon net niet tippen aan mijn toppers en het plaatsen van het mesje was ietsje minder praktisch. Injectors Moderne injector krabbers: Parker heeft net een adjustable uitgebracht, maar vond ik veel te weinig effectief. Daarnaast is er Supply - geen ervaring mee. Leuker zijn de vintage exemplaren, die je ook nog vaak NOS kan vinden. Hier is een link GEM voor vintage krabbers zoals Ever Ready of GEM - heb ik zelf minder ervaring mee. Ik heb ze enkel gebruikt in een Phoenix Starling en een 3D geprinte krabber. Niet echt mijn favorieten, maar zoals gezegd, te weinig ervaring om iets zinnig over te zeggen. 3 1
Levi Posted May 2, 2021 Posted May 2, 2021 Ik heb drie soorten SE krabbers gebruikt. De Rocnel viel tegen omdat deze niet efficiënt genoeg was en heel zwaar, er passen halve DE mesjes wel in. Dan een recente aankoop was de Vector met AC mesjes waar ik heel tevreden over ben. Heb dan nog de Sabre aangeschaft met GEM mesjes en deze laat mij wat in het midden. De hoek moet heel precies zijn en ik heb altijd nog wel touch ups nodig onder de neus en kin. 4
JJ. Posted May 2, 2021 Posted May 2, 2021 Qua SE heb ik alleen ervaring met Schick Injectors en de Supply. De laatste is prachtig vormgegeven, maar doet het niet voor mij. Maar.. gekregen, dus die kan niet weg Dat ligt anders bij de Schicks, daar heb ik ook dubbele, dus als je interesse hebt valt er wel wat over te nemen of te ruilen of zo. Stuur maar een pb in dat geval. Die vernuftige apparaatjes scheren echt heel anders dan DE krabbers, maar met net zo goed resultaat voor mij. 3
bartje-p Posted May 2, 2021 Author Posted May 2, 2021 Heren, heren, super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Mijn dank is groot. Intuitief zou mijn voorkeur ook uitgaan naar types a la Hawk, dus met AC type mesjes als ik het goed heb. Naast de injectors, want dat vind ik ook wel een mooi principe. Ik weet dat de mesjes wat duurder zijn dan de gewone DE mesjes, maar lijkt me geen issue, als je er 10-15x mee kunt scheren (sommigen nog wel meer las ik). De Gem types vallen voor mij ook af. Vind de krabbers niet mooi (smaken verschillen) en dan houdt het al redelijk snel op. @koenfucius: super bedankt voor je heldere uitleg. Ik ga nog eens even kijken naar jouw Enoch.... @JJ.: ik stuur je wel een berichtje, bedankt! Er kwam net op facebook een Supply in de verkoop, maar ik vind €100,- rijkelijk veel om eens "uit te proberen of het wat is". 2
Levi Posted May 2, 2021 Posted May 2, 2021 Ik denk ook dat de Hawk een uitstekende keuze is om kennis te maken. Is helemaal niet duur. Dus nu nog een keuze maken voor de AC messen 😉. 1
Bonanza Posted May 2, 2021 Posted May 2, 2021 2 uren geleden, Levi zei: Ik denk ook dat de Hawk een uitstekende keuze is om kennis te maken. Is helemaal niet duur. Dus nu nog een keuze maken voor de AC messen 😉. Het is 1 van mijn meest comfortabele krabbers. Heerlijk in de ochtend als weinig tijd. Je kan gedachteloos snel scheren. Ik heb hawk V2. Die aluminium. Ik ben benieuwd naar ervaringen met de rvs hawk
koenfucius Posted May 2, 2021 Posted May 2, 2021 Hier nog een andere optie - als ik het goed begrijp is dit identiek aan de Hiram Commander en voor 49 USD is dit een koopje. Let wel, uit ervaring weet ik dat er douane kosten bijkomen https://www.classicshaving.com/products/occams-razor 1
bartje-p Posted May 2, 2021 Author Posted May 2, 2021 Ik wil jullie nu alvast allemaal bedanken voor jullie hulp en vaak zeer uitgebreide antwoorden, hier en via PM’s. Daarom is dit zo’n fijn forum, veel kennis en in de buurt, erg prettig. Bedankt allemaal! Bart 2
bartje-p Posted May 3, 2021 Author Posted May 3, 2021 Korte update: de eerste aanschaf wordt een Schick HydroMagic I2 krabber.... ben benieuwd. 3
bartje-p Posted May 8, 2021 Author Posted May 8, 2021 En de 2e een aluminium RR Hawk v2. De smaak te pakken 🙈😉 4
JJ. Posted May 8, 2021 Posted May 8, 2021 2 uren geleden, beepee1972 zei: En de 2e een aluminium RR Hawk v2. De smaak te pakken 🙈😉 Oh oh 1
Bonanza Posted May 9, 2021 Posted May 9, 2021 @beepee1972 dat is een hele fijne. Tenminste dat vind ik. Gebruik de pro super feather mesjes er in. Super glad en comfortabel. Veel plezier er mee 1
Recommended Posts