Jump to content

Welke kwast?

Demonaz

Recommended Posts

Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik ben nog maar een 2-tal maand geleden begonnen met een shavette (hiervoor elektrisch of met een gilette fusion), en ik heb momenteel als kwast een simpson trafalgar 2 syntheet van n vriend, maar ik moet deze natuurlijk terug bezorgen, en ik zou voor mezelf meteen een echt goede kwast willen. Het enige wat me aan de Trafalgar stoort is dat die wel snel "koud" wordt, en dat ik die dan terug even onder warm water moet houden. 

Echter heb ik geen idee wat er goed is en wat niet.

Ik lees hier veel over Yaqi, maar ik vind die niet meteen ergens waar ze snel leveren in de EU, en ali is niet meteen een van mn beste vriendjes, dus liever niet via daar.

Is een silvertip zn geld waard? Zoja, is een 100 a 120 euro genoeg voor een goeie die lang meegaat? 

Ik heb ook al geregeld gelezen over een muhle silvertip fibre, heeft iemand daar ervaringen mee? Of een Omega evo?

Ik heb dan ook wel een stand nodig om die in te bewaren, en ik heb wel al gezien dat Muhle "sets" heeft, dus die vind ik wel interessant.

Nog een laatste vraagje: is de diameter van enig belang? Wat zijn bv de voordelen/nadelen van een 21mm tov een 28mm?

Ik heb een Mühle Silvertip fibre in maat L (23 mm)  . Een erg goede synthetische kwast die al zeker 6 jaar bijna dagelijks wordt gebruikt.

Mij is opgevallen dat de laatste jaren veel mensen synthetische kwasten steeds meer zijn gaan waarderen.

Welkom! 

Een kwast droogt in een standaard niet beter of slechter dan zonder die standaard, al zullen leveranciers van standaards het tegendeel beweren 😉 Als je besluit te kiezen voor een syntheet is een standaard al helemaal niet relevant meer omdat dergelijke kwasten een stuk sneller drogen dan kwasten van dierlijke herkomst. 

7 uren geleden, Levi zei:

@Demonaz Waarom stoort het je dat de kwast “koud” komt? Is dit om de zeep op te schuimen? 

Ik vind het niet zo prettig om een ‘koude’ borstel op mn gezicht te gebruiken, bij mn 1e X inzepen is hij nog lauw/warmer, maar bij de 2e keer is die maar koud, daarom dat ik me afvroeg of een kwast van dierlijk haar langer temperatuur vasthoudt?

8 uren geleden, Marcel zei:

Welkom! 

Een kwast droogt in een standaard niet beter of slechter dan zonder die standaard, al zullen leveranciers van standaards het tegendeel beweren 😉 Als je besluit te kiezen voor een syntheet is een standaard al helemaal niet relevant meer omdat dergelijke kwasten een stuk sneller drogen dan kwasten van dierlijke herkomst. 

Voor n syntheet wist ik dat, maar het oog wil ook wat, in n standaard oogt het meteen ook meer opgeruimd...

Een kwast heeft niet veel met temperatuur van doen. Als je het warm wil hebben moet je idd een scuttle gebruiken. Die van Qshave is vrij goed en betaalbaar.

Over de maat gesproken. 24mm is ongeveer de standard. Ga je onder zitten dan heb je een kleine kwast en andersom. Het is verder persoonlijke voorkeur wat je prettig vindt. Het hangt ook een beetje af of je direct op je gezicht schuimt of in een kom.

Ik heb nu ook wat het ‘probleem’ dat ik te weinig lather maak, het lijkt alsof ik niet genoeg zeep in mn kwast krijg, dus dacht ik om een grotere diameter te kopen, en ik dacht ook om misschien naar een silvertip te gaan, aangezien syntheten minder water kunnen opslaan (en dus moeilijker om meer lather te maken?) 

of is mijn denkwijze hier verkeerd?

Ik vind persoonlijk dat met synthetische kwasten het vlotter gaat om zeep op te schuimen. Ze houden het water minder op dus als je je kwast laad produceer je rapper schuim.

Schuim maken hangt van de kwast, de zeep en het water af. Iedere kwast vraagt om een andere techniek. Synthetisch en das ontloopt elkaar niet veel meer tegenwoordig. Een harde zeep zal moeilijker te laden zijn met een (te) zachte kwast. Zachte zepen zijn makkelijker te laden. Varken laadt eigenlijk het makkelijkst omdat de haren wat stug zijn, beter gezegd heeft meeste backbone (stug maar met zachte punten) silvertip is het zachts op het randje zelfs van geen backbone (ls de haren te lang zijn) Hoe langer de haren hoe minder backbone ze hebben. 2band is stugger dan silvertip bij gelijke lengte. De kunst is de haren vol met zeep te krijgen en dan met geleidelijk water toevoegen en kloppen stevige schuim te krijgen. De diameter maakt niet zoveel uit, al zul je bij een grote kwast meer zeep nodig hebben om m vol te krijgen.  Een goede oefening is om eerst te experimenteren met schuimen op de hand. Dan kan je allerlei combinaties uitproberen totdat je tevreden bent.

Overigens zou ik zeker varken niet afkeuren. Goede varkensharen kwasten werken uitstekend. Semogue heeft trouwens ook kwasten met een mix van varken en das; dus goede backbone en zacht. Zoals je ziet zijn er ontelbare variabelen en is het meer een kwestie van proberen dan van het materiaal zelf. maar in dat uitproberen zit ook veel lol in. Sterkte en ik hoop ook veel plezier

• I like it 4

Wat betreft synthetische kwasten kan ik je niet adviseren, dat is de afgelopen jaren volledig langs me heengegaan.

Wat @dhr K hierboven zegt over de mixed kwasten van Semogue kan ik alleen maar onderschrijven. Mijn dagelijkse kwast is er eentje uit 2012, die moet er snel gerekend al gauw tegen de 3000 scheerbeurten op hebben zitten. Fantastisch ding: goede backbone (wat ik prettig vind omdat ik rechtsreeks op het gezicht opschuim) en toch zacht. Wonderbaarlijke gewaarwording was dat destijds, heb al snel alle andere kwasten verkocht en verschonken. Heb nog wel een paar jaar later het kleinere broertje gekocht voor op reis (wat is dat ook alweer...?). Ook een geweldig ding, maar voor thuis toch liever de grotere (die is 24 mm geloof ik).

spacer.png

Edited by JJ.
typo
  • I like it 4

6 uren geleden, JJ. zei:

Wat betreft synthetische kwasten kan ik je niet adviseren, dat is de afgelopen jaren volledig langs me heengegaan.

Wat @dhr K hierboven zegt over de mixed kwasten van Semogue kan ik alleen maar onderschrijven. Mijn dagelijkse kwast is er eentje uit 2012, die moet er snel gerekend al gauw tegen de 3000 scheerbeurten op hebben zitten. Fantastisch ding: goede backbone (wat ik prettig vind omdat ik rechtsreeks op het gezicht opschuim) en toch zacht. Wonderbaarlijke gewaarwording was dat destijds, heb al snel alle andere kwasten verkocht en verschonken. Heb nog wel een paar jaar later het kleinere broertje gekocht voor op reis (wat is dat ook alweer...?). Ook een geweldig ding, maar voor thuis toch liever de grotere (die is 24 mm geloof ik).

spacer.png

20 uren geleden, dhr K zei:

Schuim maken hangt van de kwast, de zeep en het water af. Iedere kwast vraagt om een andere techniek. Synthetisch en das ontloopt elkaar niet veel meer tegenwoordig. Een harde zeep zal moeilijker te laden zijn met een (te) zachte kwast. Zachte zepen zijn makkelijker te laden. Varken laadt eigenlijk het makkelijkst omdat de haren wat stug zijn, beter gezegd heeft meeste backbone (stug maar met zachte punten) silvertip is het zachts op het randje zelfs van geen backbone (ls de haren te lang zijn) Hoe langer de haren hoe minder backbone ze hebben. 2band is stugger dan silvertip bij gelijke lengte. De kunst is de haren vol met zeep te krijgen en dan met geleidelijk water toevoegen en kloppen stevige schuim te krijgen. De diameter maakt niet zoveel uit, al zul je bij een grote kwast meer zeep nodig hebben om m vol te krijgen.  Een goede oefening is om eerst te experimenteren met schuimen op de hand. Dan kan je allerlei combinaties uitproberen totdat je tevreden bent.

Overigens zou ik zeker varken niet afkeuren. Goede varkensharen kwasten werken uitstekend. Semogue heeft trouwens ook kwasten met een mix van varken en das; dus goede backbone en zacht. Zoals je ziet zijn er ontelbare variabelen en is het meer een kwestie van proberen dan van het materiaal zelf. maar in dat uitproberen zit ook veel lol in. Sterkte en ik hoop ook veel plezier

Thx voor de info! Dat klinkt in elk geval wel heel interessant! Kunnen jullie het type of model vernoemen? Dan ga ik meteen op zoek. 
ik dacht een 2band badger te nemen, omdat die ook wat de gulden middenweg heeft tussen zacht en backbone, maar deze ziet er ook heel interessant uit! Is er qua ‘inwerken’ en onderhoud een verschil? Uitspoelen doe ik gewoon met water, en wat soppen op de dop van mn spoeltafel, en nadien gewoon de kwast eens uitknijpen (zonder draaien), dan eens met mn vingers doorgaan zodat die niet op elkaar is, dan hang ik m in n standaard.

• I like it 1

37 minuten geleden, Demonaz zei:

Thx voor de info! Dat klinkt in elk geval wel heel interessant! Kunnen jullie het type of model vernoemen? Dan ga ik meteen op zoek. 
ik dacht een 2band badger te nemen, omdat die ook wat de gulden middenweg heeft tussen zacht en backbone, maar deze ziet er ook heel interessant uit! Is er qua ‘inwerken’ en onderhoud een verschil? Uitspoelen doe ik gewoon met water, en wat soppen op de dop van mn spoeltafel, en nadien gewoon de kwast eens uitknijpen (zonder draaien), dan eens met mn vingers doorgaan zodat die niet op elkaar is, dan hang ik m in n standaard.

Ik ben hier nog maar net lid, dus ik weet eerlijk gezegd niet of ik direct mag linken, dus dat doe ik maar even niet. Heb even voor je gekeken en in elk geval één van de winkels op het forum (Scheersalon) heeft ze. Zoek op ‘Semogue soc mistura’. Twee kleuren beschikbaar: butterscotch en crème wit. 
Of er verschil is qua onderhoud met de 2band badger die je noemt weet ik niet. Zelf doe ik niet ingewikkeld: uitspoelen, uitknijpen, neerzetten. Gaat al bijna 10 jaar goed. 

Alle varkensharen moet je inwerken anders zijn het net spelden. Nieuwe varken eendag in water zetten zonder dat het handvat nat wordt, beter gezegd niet verder dan halverwege de haren (water kruipt omhoog). Ik maak dan een paar keer proefschuim op mijn hand voordat ik ze in gebruik neem. De haarpunten van varken moeten splitten, dan zijn ze zacht. 

De Semogue mistura vind je idd in vele winkels. Je kan ook in Vintagescent.com kijken daar heb je alle Semogues bij elkaar. Trouwens is de Semogue SOC finest badger een goede kwast. En zeker de nieuwe kwasten van ze: Torga en Galahad. 

Das 2band heb je natuurlijk bij veel merken en dat is meer een kwestie van budget.

Syntheten: meeste yaqi eigenaars zijn zeer tevreden. Tegenwoordig heeft Ali vestigingen in Europa en komen ze dus redelijk snel jouw kant op

Sterkte met het vinden van de kwast (of kwasten, want het blijft vaak niet bij een...

• I like it 1

• 1 year later...
On 4/16/2021 at 7:07 AM, Levi said:

Een thermosmok?  Wow. Nog nooit gezien.

• I like it 2