Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bartex wat moet je ermee?

2 Weken terug zag ik Bartex bij de Trekpleister staan het kostte haast niets

en de pot was groot, bijna een pond.

Thuis die pot open gemaakt, ik wist echt niet wat ik met dat harde spul aanmoest.

Op mijn gezicht smeren? Het bleek een harde toplaag te zijn van zo'n 3 mm en daaronder

had het goedje een anderen structuur maar nog steeds niet iets wat ik graag op mijn bakkes smeer.

Het ruikt niet onaangenaam doet zijn werk als scheersmurrie met brokken en anderen onregelmatigheden.

Maar ik moet het waarschijnlijk door een zeef drukken of in een blender doen om er iets van te maken

waarvan ik het prettig vind om me mee te scheren.

Ik snap dus niet waarom anderen zo enthousiast kunnen zijn over Bartex.

Posted

Gezicht nat maken en insmeren. De harde toplaag is lastig maar gewoon doormasseren op een voldoende vochtige huid en dat komt wel goed. Een minuut of twee laten zitten (de pot zei vroeger één minuut, maar twee werkt voor mij voelbaar beter) en scheren maar.

Posted

Goh, dat klinkt als een pot die niet goed is. Misschien is ie te warm geworden. Normaal is bartex zacht en egaal van structuur. Ik heb jaren geleden in de winter eens een pot op de verwarming laten staan, met als resultaat wat jij beschrijft.

Het is een snelscheercreme die je met hand of kwast direct aanbrengt op het gezicht, dus niet opkloppen. Het kan wel maar dan met heel weinig water. Ik gebruik hem zelf als ik smorgens weinig tijd heb en een 20 min. douche, scheer en kleed tempo aanhoud. Ik masseer dan 2 vingers creme in een natte baard. Een asb is wel gewenst, gezien de geringe verzorgende waarde van deze scheercreme. Het levert echter wel een fijne glijlaag voor het gezicht.

mvg stephan

Posted

Ik heb de Bartex ook gekocht voor de quick-shave. En talibeard gewoon ff doorklooien en dan komt het vanzelf wel goed?

Dus niks geen gezeef of iets anders?

Posted
Een asb is wel gewenst, gezien de geringe verzorgende waarde van deze scheercreme.

UEKAZ! Als ik nou iets niet nodig had na Bartex was het wel een balsem. Weinig scheerproducten laten mijn huid zo verzorgd na als Bartex. De hardere toplaag komt van uitdroging; ouder potje, deksel niet 100% of zo iets. Ik heb denk ik net zoveel potten gehad waar dit wel was als waar dit niet zo was in de 15 of 20 jaar dat ik het spul gebruikt heb.

Posted
Ik heb de Bartex ook gekocht voor de quick-shave. En talibeard gewoon ff doorklooien en dan komt het vanzelf wel goed?

Dus niks geen gezeef of iets anders?

Nee niet zeven of zo. Het is gewoon uitdroging; eventueel kun je de harde laag eraf halen en in een kommetje met wat druppels water even doorroeren. In het ergste geval mik je het weg en gebruik je het spul eronder.

Posted
Een asb is wel gewenst, gezien de geringe verzorgende waarde van deze scheercreme.

UEKAZ! Als ik nou iets niet nodig had na Bartex was het wel een balsem. Weinig scheerproducten laten mijn huid zo verzorgd na als Bartex. De hardere toplaag komt van uitdroging; ouder potje, deksel niet 100% of zo iets. Ik heb denk ik net zoveel potten gehad waar dit wel was als waar dit niet zo was in de 15 of 20 jaar dat ik het spul gebruikt heb.

Consistent spul dan als 50 procent al uitgedroogd is als het in de winkel staat. Zal misschien ook komen doordat het niet heel populair is en het er al heel lang kan staan.

Posted

@talibeard, UEKAZ inderdaad ja. Niets ten nadele van Bartex, want het is een heerlijke scheercreme, maar mijn gezicht voelt droog als ik deze of vergulde hand gebruik. Niet onverzorgd maar droog. Om over spuitschuim maar te zwijgen, als ik daarvan een bus zie staan trekken er al scheuren in mijn gezicht. Alleen mitchels woolfat en tobs avacado kan ik(tot nu toe) ongestraft zonder gezichtscreme of asb gebruiken.

Back on topic. De bartex is gewoon een ander soort scheerzeep als alle andere(net als fokro als ik het goed heb) en vraagt een andere vorm van gebruik.

mvg stephan

Posted
Gezicht nat maken en insmeren. De harde toplaag is lastig maar gewoon doormasseren op een voldoende vochtige huid en dat komt wel goed. Een minuut of twee laten zitten (de pot zei vroeger één minuut, maar twee werkt voor mij voelbaar beter) en scheren maar.

Precies dit. Werkt perfect. Vroeger gebruikte ik het (toen ik mijn hoofd nog niet kaal schoor) om mijn nekharen weg te scheren om de dag. Nu het er weer is smeer ik mijn hoofd ermee in, maak een schuimpje in een kom terwijl ik de 2 minuten wacht en ga dan met een Feather Artist Club de eerste keer over mijn dop heen. Ideale manier om mijn hoofd te scheren.

Posted

Mijn ervaring is dat het inderdaad een wat stevige toplaag is, maar ik dacht dat de hele pot zo was. Heb het er met een kwast uitgehaald, alsof het een normale scheerzeep was. Weinig schuim, dun laagje, maar wel effectief op een of andere manier. Gevoel na het scheren was anders dan anders, niet verkeerd, maar ook niet bijzonder.

Het kan volgens mij geen ouderdom van potten zijn. Ze zijn nog maar net weer beschikbaar.

Posted
Mijn ervaring is dat het inderdaad een wat stevige toplaag is, maar ik dacht dat de hele pot zo was. Heb het er met een kwast uitgehaald, alsof het een normale scheerzeep was. Weinig schuim, dun laagje, maar wel effectief op een of andere manier. Gevoel na het scheren was anders dan anders, niet verkeerd, maar ook niet bijzonder.

Het kan volgens mij geen ouderdom van potten zijn. Ze zijn nog maar net weer beschikbaar.

Ze hebben er zeker nooit aan gedacht om er een papiertje over te leggen om het uitdrogen tegen te gaan.

Posted

Ik gebruik de bartex zelf als een pre-shave en dat werkt prima. Voor mijn gevoel scheert het beter dan zonder en het is natuurlijk een stuk goedkoper dan een 'echte' pre-shave.

Posted

het lijkt anders precies op de kleine potjes preshave van Proraso, dus wat dat betreft een echte preshave. Bovendien doet het ook wat een preshave hoort te doen, nl je baard zachter maken.

Posted
Oh en ik heb mijn Bartex toch ff door een zeef geduwd en weet nu hoe goede Bartex eruit ziet en kan gebruiken.

Zie de post bartex en scheerzeep.

Zeer goede ervaringen mee zo.

Gr antonius

Posted

Ik heb ook maar een pot bartex gehaald. Ik vind het fijn spul! De toplaag was inderdaad hard, ik heb alles even los gewrikt en geroerd en nu is het perfect :D

• 1 month later...
Posted

Wat een vreemd spul is dat zeg.

Het brokkelt.

Het valt zo weer van je gezicht af.

Het ruikt naar goedkope zonnebrandcreme.

Het heeft de structuur van aangestampte sneeuw.

Wat een troep.

Ik snap nu waarom dit vroeger uit productie genomen is.

O ja: UEKAZ !

Maar die pot is wel handig (als die ooit leeg komt).

Guest JanWinters
Posted
Wat een vreemd spul is dat zeg.

Het brokkelt.

Het valt zo weer van je gezicht af.

Het ruikt naar goedkope zonnebrandcreme.

Het heeft de structuur van aangestampte sneeuw.

Wat een troep.

Ik snap nu waarom dit vroeger uit productie genomen is.

O ja: UEKAZ !

Maar die pot is wel handig (als die ooit leeg komt).

Als je de Bartex goed roert dan blijft het in ieder geval op je gezicht zitten. Scheren ging bij mij ook nog wel. Best wel prettig eigenlijk.

De geur is misselijk makend (voor mij dan) en het spul brandt als de ziekte op mijn huid. Heb een dag met rode vlekken rondgelopen, die deze keer eens niet van het mes kwamen. Zie de pot dagelijks staan en vraag me elke keer weer af wat ik er mee wil :-)

Posted
Zie de pot dagelijks staan en vraag me elke keer weer af wat ik er mee wil :-)

Nou hier staat ie ook al een half jaar. Ik denk toch dat ik TOBS beter vind. :D

............ en Proraso en BdF en DVH en Palmolive en Valobra en .................

Posted

Wat een verschillende ervaringen :) Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Bartex, maar nog niet in een Kruidvat geweest.

Posted

je kan bartex ook met een droge kwast op het gezicht aan brengen,daarna je kwast uitspoelen.

het maakt dan niet uit of de bovenste laag hard is dan,het is geen zeep en maakt geen schuim.

dan scheerzeep of creme aanbrengen op je kwast en dan ff kopsoppen of bowl soppen.

bij mij scheert het prima en werk als preshave ook goed.

maar ja uekanz.

gr antonius

Posted (edited)

Het is snelscheercreme, het beste in combinatie met een goeie cartridge, dan blijft je huid lang genoeg glibberig voor een tweede pass. Met een fusion glijd ik er dan nog makkelijk overheen, een krabber zou mn huid slopen.

Met een krabber gebruik ik het dus niet in plaats van scheerzeep, alleen als pre-shave.

Edited by Guest