Jump to content

Ervaringen van een nieuwe DE-scheerder

sandorfi
 Share

Recommended Posts

Deeltje 1:

Kerstmis 2020.Mijn drie kinderen kwamen op familiebezoek en zoals de traditie het wil bij ons worden er cadeautjes uitgewisseld. Voor mij hadden ze samen wat gekocht en ik had totaal geen idee wat er mij te wachten stond. Na het ontwarren van het cadeaupapier kwam er een witte vierkante doos tevoorschijn met als opschrift ‘Muhle’. Nog steeds onwetend werd nieuwgierig de doos opengedaan en wat kwam er tevoorschijn? Een safety-razor… Namelijk een Mühle rythmo setje. Dat was dus een DE-scheermes, een scheerborstel en een klein kommetje, dit alles op een standaard waardoor alles er nogal luxueus uitzag.. Mijn eerste onuitgesproken gedacht… wat moet ik hier nu mee? Ik scheer mij toch al een dertigtal jaar met een gillette scheermes en scheren is scheren. Zolang die prikkelende baard maar dagelijks weg is. Maar een gegeven paard mag men niet… enz dus dit gevaarlijk apparaat zouden we dus eens moeten uittesten. Het geheel zag er in ieder geval mooi uit. Gelukkig zaten er ook een pakje van 10 Mühle mesjes bij en een piepklein Proraso-groen tubbetje.

Enkele dagen later was het tijd om aan de slag te gaan. Het mesje in de razor plaatsen ging probleemloos, wat scheercreme in dat kleine kommetje, scheerborstel natgemaakt en wat draaien in dit kommetje… Hmmm, schuim kon je dit moeilijk noemen. Wist ik toen veel. Gezicht ingezeept en ja hoor, een klein laagje schuim sierde mijn kin en kaken. Uiterst voorzichtig van boven naar beneden geschoren en wat bleek. De helft van mijn stoppels stond er nog steeds en vergeleken met mijn gillette mach3 was dit een teleurstelling. Omdat ik hiermee altijd ‘omgekeerd’ scheerde probeerde ik dit ook eens met de nieuwe DE-razor, van beneden naar boven dus… toch al een iets beter resultaat maar mijn gezicht stond nadien zowat half in brand… wist ik toen veel 😀

Tijd om op onderzoek uit te gaan en daarbij is het internet toch een heel informatieve bron. Na het ontdekken van dit forum en het bekijken van ontelbare youtube filmpjes ging er voor mij een nieuwe wereld open. Men sloeg mij met begrippen als WTG, XTG, ATG, preshave om de oren, in leerde wat ‘building up the lather’ betekent enz enz…

Na mij heel wat ingelezen en gekeken te hebben tijd voor een nieuwe ‘comme il faut’ poging. En ja hoor, dit viel mij al heel wat beter mee. Nu had ik toch iets beter schuim opgeklopt (water, man, het geheim was water en wat geduld) in dit ultrakleine petieterige kommetje, wat voorzichtig proberen om de juiste hoek te vinden enz leidde na een 3 pass tot een veel beter resultaat. Beter nog, dit was het gladste resultaat wat ik in jaren behaalde. De paar scheerbeuren erna werd het schuim rechtstreeks op mijn gezicht opgebouwd, het scheren gebeurde nog steeds heel voorzichtig met heel soms een klein sneetje (nee, een razor mag je niet horizontaal op je vel verplaatsen 😀).

Paniek…. Scheercrème bijna op. En nu?  Via dit forum kwam ik op ‘The Alfa man’ terecht. De keuze viel vooral op deze online winkel wegens de gratis verzendingskosten naar België. Terug ‘en nu??’ Wat een keuze, wat een keuze en ik werd ondergedompeld in vele verschillende zepen en crèmes. Wat is er nu best zal wel een veel gestelde vraag zijn, zeep of crème? Andere mesjes, maar welke keuze moet ik maken? Na veel wikken en wegen en internet-reviews proberen een prijsbewuste keuze te maken..

Mijn bestelling was dus:

• Crème: Proraso Wood and Spice 275ml / Taylor of Old Bond Street Tube Sandalwood 50ml
  • Zeep : Proraso Red Sandalwood & Karite Butter / TFS Scheerzeep – Dracaris
  • Mesjes: Gillette Platinum Double Edge Blades (5 st) / Astra Superior Platinum Double Edge Blades (5 st) / Gillette 7 O'clock Sharp Edge Double Edge Blades (5 st) / Feather Double Edge Blades 81-S (10 st)
  • The Bluebeards Revenge Shavette Razor (gebruik ik ooit wel eens 😀) & The Bluebeards Revenge Aluim Block

De testfase was begonnen, hierover schrijf ik later wel eens verder.

• I like it 7

Deeltje 2: Januari 2021

spacer.png

Mijn eerste aankoop dus, Het wordt uitproberen en aanpassen.

Met nieuwe zepen en crèmes moest en zou ik schuim opkloppen in een kom... Vlug kwam ik er achter dat dat Muhle-dwergje veel te klein was Dus werd er vlug overgeschakeld  dit rode soepkommetje..  En dit ging al beduidend beter. Maar na enkele dagen dacht ik er aan dat we ooit van die ontbijtkommen hadden waarvan de binnenkant niet superglad was ---  et voila, mijn shaving-bowl..

IMG-20210211-140929026.jpg

Het scheren zelf: Toch een 5 a 6 tal keer per week. Steeds ging dit beter en beter, gebruikte wel meestal 3 beurten methode + opkuisrondje. Occasioneel nog eens een klein sneetje maar niks wat dat aluinblokje niet kan verhelpen...... Geschoren met Muhle mesjes, Gillette Platinum en groene Astra's... Momenteel Genieten de Blauwe Gillettes mijn voorkeur, en minst de Muhle mesjes (maar dit zou ook aan techniek verbetering kunnen liggen??).

Mijn vrouw kwam na een dagje shoppen terug met scheercrème van Rituals en groene Proraso. Dank je wel, schat.

IMG-20210211-142746403-3.jpg

Over de scheercreme van rituals kan ik heel kort zijn: Daar kan je je gewoonweg niet deftig mee scheren. Niet op te schuimen, blijft onder je mesje plakken en scheert gewoon niet goed.  Ruikt wel niet slecht en momenteel gebruik ik die flinterdun als pre-shave.

De geur van de groene Eucalyptus & Menthol kan ik wel waarderen en denkt dat die in warme zomers nog beter tot zijn recht komt. Is gemakkelijk en goed op te schuimen en het scheren gaat vlotjes.. Waar ik wel problemen mee heb met deze groene is dat na het scheren mijn huid nogal trekkerig en droog aanvoelt. Maar viel zowat van mijn stoel toen ik hoorde dat ze in de lokale apotheek 8.25 euro betaald had - leuke winstmarge.. Dit wordt mijn vaste leverancier niet 😀.

Over de rest van de aangekochte zepen en Crèmes:

• Proraso rood: Scheerzeep - Red Sandalwood & Karite Butter - Hier is het gevoel na het scheren heel wat beter, geen droge huid meer. En de mannelijke geur viel mij ook enorm goed mee, blijft wel niet zo lang waarneembaar.. Qua kwaliteit-prijs een toppertje.
  • ToBS Sandalwood: crème - Uit dezelfde familie dus mooi vergelijkbaar. Je merkt wel dat dit uit een iets duurder segment komt. Beter en dichter schuim, betere glijbaarheid en beter post gevoel. Toch merk ik in de geur iets meer 'chemisch', moeilijk te omschrijven terwijl de proraso iets meer naar zeep ruikt..
  • Proraso geel: Shaving Cream - Wood and Spice - Vergelijkbaar wat eigenschappen betreft met de rode. De geur is wat mij betreft een warme houtgeur, een absolute topper, mijn badkamer ruikt heerlijk.. En met die prijs van ong. 4€/100ml bij bulkverpakking kan het helemaal niet stuk.
  • Scheerzeep - Dracaris van TFS: Ook hier goed schuim van te kloppen, aangenaam gevoel tijdens en na het scheren, net ietsje minder qua eigenschappen tov ToBS. De geur is hier even iets anders.. In het begin gaf mij dit niet meteen het wauwgevoel maar ik merk nu dat hoe meer ik die gebruik, hoe meer ik de geur kan waarderen..

Volgende maand een ander verslagje.

• I like it 7

• 3 weeks later...

Deeltje 3:  eind februari 2021. Tijd voor een nieuw verslagje.

Na het stellen van een vraagje over een volgende aankoop betreffende zeep bood @Mathieu spontaan hulp aan. Stirling Scots Pine Sheep wisselde voor een habbekrats van eigenaar, BdF Raffinato en exlusivo zeep, een tiental kwaliteitsvolle samples en een doosje Voshkods werden er gratis bijgeleverd. Nogmaals bedank voor dit mooi gebaar…

spacer.png

En ondertussen nog een kleine aankoop gedaan:

•          Floïd Aftershave Menthol - Vigoroso 400 ml
  •          Proraso Aftershave Lotion - Red Sandalwood 400 ml
  •          Muhle Scheerkop Open Kam - R41 Safety Razor
  •          The Goodfellas' Smile Scheerzeep - Amber Fougère

spacer.png

Het scheren zelf: Dit wordt meer en meer routine. Nog zeldzaam irritatie of een bloedend plekje. Ik weet nu waar mijn probleemzones liggen, kan meer en meer het BBS-gevoel waarderen en probeer dit ook altijd te bekomen. Misschien wat experimenteren met de ATG en XTG-volgorde, we zien wel wat best resultaat geeft. In die optiek heb ik mij ook de R41 kop (die past op de Rytmo steel) aangekocht voor een zacht prijsje. Nog eventjes in de kast laten liggen maar ga die heel voorzichtig uittesten want het is nogal een agressief beest als ik sommige reviews bekijk. Nu pas kan ik ten volle het verschil van scheermesjes goed beoordelen dus daar zijn we ook nog een eindje zoet mee.

Scheermesjes: Na een tevreden weekje met de Gillette Platinum: 

• Astra superior platinum (groen): De eerste ronde was geen onverdeeld succes, scheert wel glad maar gaf mij bij de eerste en laatste scheerbeurt (6x is te veel gevraagd waarschijnlijk) wat kleine wondjes… Maar die kreeg een herkansing. Met het tweede mesje kan ik er meer van genieten precies, superglad, fijn mesje, zonder problemen 5 scheerbeurten (handiger??). 8,5/10
  • @Mathieu's Voskhod teflon coated mesje was het volgend slachtoffer (of ben ik dat?). Aangezien dit mesje bij velen in de top-5 staat was dit toch een beetje teleurstellend. In de rytmo is dit een mild mesje maar veel touch-ups nodig na mijn drie gangen-beurt. Het mesje is precies zo scherp niet?  Later eens zien hoe dit mesje het doet in de R41. Ik las dat Mathieu sprak over zijn botte voskhods, misschien is dit een wel slechte reeks? Op het net toch al klachten gelezen over de kwaliteit van de recenste mesjes. Na 3 scheerbeurten had ik het wel gehad, misschien koop ik een ander pakje ter bevestiging. 6.5/10
  • Voskhod teflon coated Update: Deze gebruikt in mijn eerste scheerbeurt met de Muhle R41 krabber en wat een verschil, scherp, mild, volledig bbs na drie voorzichtige passes. Vreemd hoe een mesje zich totaal anders gedraagt in een andere krabber. Dus mijn mening moet compleet herzien worden. 9/10
  • Feather high stainless platinum: Wat een verademing bij de eerste scheerbeurt - superscherp, geen irritatie, stoppels verdwenen als sneeuw voor de zon. Wat mij wel opviel is dat dit mesje heel rap zijn beruchte scherpte verliest om daarna precies te stabiliseren, laat ons zeggen naar Astra kwaliteit. Na 4 beurten was het beste er ook wel af. Ook wegens de hoge prijs tov andere mesjes - 7.5/10

Zepen en crèmes:

• Amber Fougère van TGS   Wat mij betreft een topper, zowel qua geur (doet me denken aan een exclusief parfum), schuimvorming, glijbaarheid, postgevoel prima. Wat mij vooral bij deze opviel is de geur-intensiteit…. Van zodra je mijn badkamerdeur opendoet weet je dat het potje open staat te drogen. 9/10

spacer.png

• BdF Eclusivo via @Mathieu is een lekker zeepje, schuimt heel goed op, geur is iets van kruiden-citrus achtig, enig nadeel voor mij is dat de geur niet zo intens is en ook niet lang nadien blijft hangen. 7.5/10
  • Extro Cosmesi wetshavers 2020 (sample via Mathieu). Heel aangename, verfijnde hout-citrus achtige geur. Dit is een heel zuinige zeep (ik stond versteld dat ik 4 royale scheerbeurten haalde uit dit kleine toefje) met uitstekende schuim en glij-eigenschappen, post gevoel een ietsjes minder. Zou gebaseerd zijn op Creed Viking EdP. 9/10
  • BdF Raffinato: Amandelgeur – ook hier een beetje dezelde opmerking als de eclusivo. Qua kwaliteit van zeep en schuim top, wat de geur betreft ok maar geen wow-gevoel. 7.5/10
  • Saponificio Vareniso - 70th Anniversary (sample via Mathieu) Delicate verfijnde geur. Schuimt heerlijk op, de glij- en post eigenschappen zijn uitstekend. De gladheid tussen de passes door is wel niet van de beste. 8/10
  • Stirling - Margaritas in the Arctic –  (sample via Mathieu): Super fris zeepje wat mij betreft. Geurt naar citrus, limoen, eucalyptus, menthol. Wat het voor mij vooral deed was het tintelend gevoel eens je gezicht ingezeept was, fantastisch. Schuim, glijbaarheid en postgevoel waren super wat mij betreft. Deze zou ik wel durven bestellen. 9/10
  • Stirling - Scots Pine Sheep: met schapentalg. Dennen + mos. Eigenschappen zijn meer dan prima, fantastisch zelfs. De geur wordt nooit mijn favoriet, niet dat die afschuwelijk is maar toch is dit de minste van alles wat ik nu gebruikte. (9,5/10 eigenschappen, 5/10 geur). Hiermee ook voor de eerste keer Uberlather (Scots Pine + Proraso groen+ 2 druppels glycerine) mee gemaakt. Het beste van 2 werelden, wonderkussen tussen krabber en huid, de dennengeur komt nog sterk door. Een van de volgende dagen gecombineerd met Proraso wood and spice (geel). Superieure schuimlaag, bescherming en hydratatie top, En een hemelse geur… Dit wordt een van mijn favorieten.

spacer.png

Ondertussen in de badkamer :

spacer.png

Ook ook nog wat te proberen mesjes besteld (tussen de 5 en 30 stuks) o.a. Nacets, Personna Lab Blue, Perma-sharp, Rapira platinum lux, 1 doosje Kai en Voskhods.

spacer.png

We weten weer wat gedaan volgende maand(en). 

• I like it 5

Mooi verslag, ik had nog nooit eerder van het Uberlather recept gehoord! En vindt je de Stirling margaritas fris, dan ben i benieuwd wat je van de lemon chill glacial vindt🥶.

Begint al een mooie collectie te worden!

• 2 weeks later...

Deeltje 4: eerste deel van maart.

Routine: Ondertussen mijn vast ritueel gevonden. Warm water laten lopen in de lavabo en in de scheerkom met borstel en krabber. Afhankelijk van de stoppels (ik scheer mij normaal om de dag, als ik in shiften werk om de 2 dagen maar dan ’s avonds i.p.v. ’s morgens). Meestal geen gebruik van preshave. Na paar minuutjes schuim opkloppen in de scheerkom, gezicht natmaken en inwrijven met overtollig schuim in de zeepcontainer van het laden. Het scheren gebeurt altijd in 3 beurten met eventuele touch-ups. Na het scheren afspoelen met koud water, inwrijven met aluin. Scheerspullen droogwrijven en opbergen en terug gezicht afspoelen met koud water. Inwrijven met een vingertopje ‘Nivea for men’, laten drogen en nadien een AS of splash gebruiken en klaar.

En terug enkele aankopen gedaan. Qshave verstelbare krabber -  Anbbas Amber 24mm Silvertip Synthetische Scheerkwast bij onze Chinese … en de zeven rovers. Nu afwachten hoelang ze het nodig zullen vinden om al die oceanen over te steken. En Tabac zeep (puck en stick) samen met Tabac Craftsmen Edt. Was meteen verslingerd aan deze geur, en je blijft die een hele tijd ruiken.

Zeep:

• Martin de Candre – original – zeep sample via @Mathieu: Lavendel, rozemarijn, mooie kruidige geur. Legendarische zeep, schuimt goed op, tijdens het scheren glijdt het mesje goed over de huid. Maar de gladheid tussen 2 beurten (wat zo mooi ‘residual slickness’ wordt genoemd in het Engels) vind ik heel wat minder. Deze zeep zou heel zuinig zijn in verbruik maar rekening houdend met mijn opmerking hierboven rechtvaardigt dit zijn hoge prijs wat mij betreft niet. Moest de zeep nu met kop en schouders zowel qua geur, glijden, verzorging, postgevoel enorm boven andere zepen uitsteken wel, maar volgens mij zijn er gelijkwaardige of betere zepen die goedkoper of minstens in dezelfde prijsklasse zijn.
  • Stirling Piacenza – zeep sample via @Mathieu: Lekker geurtje, vooral citrus met een extra ondertoon. (Geïnspireerd op Aqua Di Parma). Schuimt gemakkelijk op, verdraagt wel wat water. Glij-eigenschappen en post gevoel ok. Fijn zeepje in de gekende Stirling kwaliteit.
  • Tabac Original (harde puck in witte stenen pot): Omdat ik al zoveel goeds gehoord had over deze zeep moest ik die zeker proberen. De verwachtingen werden compleet ingelost: Een voor mij aangename geur (hoewel ik mij kan inbeelden dat de geur niet voor iedereen top zal zijn), gladheid en resterende gladheid, postgevoel super (bijna evenwaardig aan mijn stirling sheep uber lather experimentje). Intense geur die je nog wel een tijdje na het scheren blijft ruiken. Ik ben in ieder geval blij met mijn aankoop, een blijvertje. En als je enkel de refill pucks koopt en die ergens verwerkt in een containertje nog heel voordelig qua prijs.
  • Stirling Glacial Lemon Chill – sample van @Mathieu: Limoen/citrus en veel menthol. In de gekende Stirling kwaliteit met prima schuim- en glij-eigenschappen. Voor mij een heel aangenaam, verfrissend en tintelend gevoel vanwege de menthol. Een zomers aanradertje.
  • Experimentje: BdF esclusivo vind ik fijn zeepje, vooral van kwaliteit. De geur vind ik echter heel oppervlakkig en alhoewel die wel ok is voor mij betrapte ik mezelf erop dat ik die meer en meer in combinatie gebruikte met de gele proraso crème (wood & spice), waarvan ik de geur een topper vindt. Dus waarom de twee niet vooraf combineren? Op het net is wel een en ander te vinden om zeep te combineren, minder over zeep-crème combinatie. Mij er toch aan gewaagd om de zeep langzaam te verzachten in 10 seconden beurten in de microgolf (vermogen op 50%) en in meerde keren langzaam wat gele proraso toe te voegen. Een van de laatste beurten werd er ook een koffielepeltje vloeibare glycerine aan toegevoegd – veelvuldig omroeren en het resultaat is een vast superzeepje met een sublieme geur.

spacer.png

Mesjes:

• Gillette 7 O'clock sharpedge (geel) in de Rytmo: Geen goede combinatie met de Rytmo. Twee mesjes uitgetest, heel mild maar scheert niet mooi glad. (Iedere keer mijn scheerbeurt afgewerkt met de R41-Voskhod combo). Maximum van 2 scheerbeurten per mesje. Misschien iets voor de Muhle R41?
  • Gillette Nacet Stainless in de Rytmo: Dacht dat dit terug een teleurstelling ging zijn want het bekende mes-geluid was hier heel wat minder dan gewoonlijk, en ook een supermild gevoel. Maar ik was toch wel verbaasd dat een 3-pass beurt een super glad resultaat gaf. Zou die in de orde van de voskhods durven plaatsen.
  • Voskhod teflon coated in de R41: Gedraagt zich al wat beter in deze krabber. Maar omdat dit mijn eerste gebruik is van deze agressieve krabber nog geen echt vergelijkingsmatriaal. Scheerbeurten waren wel superglad, zonder bloedsporen maar na het obligate aluin-rondje voelde ik wel dus lichte irritatie.
  • Rapira Platinum lux in de Rytmo: Mild gevoel met toch voldoende en langdurige scherpte (ergens tussen groene Astra en Gillette Nacet). Heel aangenaam mesje zonder enig gevoel van irritatie, en dat voor een prijs van 10 cent/mesje.

Tot de volgende.

• I like it 9

• 3 weeks later...

Deeltje 5: laatste weken maart.

Mesjes:
Personna blue lab: Mild, scherp, aangenaam. Jammer van de iets hogere prijs (ik vind ze niet goedkoper dan 24€/100). Maar ondanks dit belanden ze toch in mijn top 3.

Zeep:
Martin de Candre – Agrumes (sample via @Mathieu). Citrusgeur (limoen, bergamot). Ook hier terug wat problemen met de glijbaarheid. Maar denk eigenlijk niet dat het aan de zeep ligt, meer aan de geringe grootte van de sample waardoor niet genoeg dik schuim kon opgeklopt worden. Is wel een fijn zeep, alleen jammer van de hoge prijs.
ToBS Lavender (sample via @Mathieu) : Deze felgekleurde paarse crème schuimt lekker goed op, alle eigenschappen zijn zoals het moet. En vrees niet, eens aan het laden verandert het paars onmiddellijk in schuimend wit. In plaats van lavendel overheerst voor mij een soort citronella-geur en is er weinig lavendel-geur te bespeuren.

Na een kleine 2 weken geduld uit te oefenen is het de bestelde Anbbas syntheet en Qshave verstelbare krabber gelukt om tot bij mij thuis te zwemmen. 
Anbbas Amber Shaving Brush Silvertip Synthetic Badger Hair with Resin Handle for Men Professional Wet Shave Knot 24mm zoals hij volledig noemt bij onze oosterse vrienden: Aangename scheerborstel voor zijn prijs. Ik hou vooral van zijn iets langer handvat. Superzacht en toch genoeg veerkracht…

spacer.png

Over de Qshave kan ik kort zijn: Het goede, verstelbaar (pogingen gedaan op standje 1 tot 4,5) en spotgoedkoop. Het mindere is dat die kop toch wel enorm groot en zwaar is. Het resultaat is er wel maar het scheren is niet zo aangenaam. Volgens mij krijgt het mesje eens ingesloten precies weinig steun en zwabbert een beetje. Dit wordt geen blijver.

Experimentje: Omdat ik de Muhle Rytmo krabber wel aangenaam maar niet zo efficiënt vind en de R41 wat teveel van het goede als dagelijkse krabber kwam ik op het ongelofelijke idee om wat te experimenteren met het wisselen van de kopplaatjes van beide. (Omdat de ene iets meer gebogen is dan de andere). Geen goed idee dus, geen enkele van de beide mogelijkheden had een aangename scheerbeurt tot gevolg. Alles terug origineel dus en dit blijft zo. Dus leren leven met wat ik heb of …? Toch niet.  Na wat zoekwerk kwam ik uit op ‘shimming’ van de krabber. Dit is kort gezegd iets met geringe dikte  tussen je scheermesje en het onderplaatje plaatsen waardoor de ‘blade gap’ iets groter wordt. (Onder andere te vinden op youtube met zoeken op shimming razor). Dit zou de rytmo iets effectiever moeten maken… Macguyver modus aan dus 😊. Muhle mesjes dienen nu toch voor iets. Na het betere knip- en plakwerk: shim1= 1 mesje dik, shim 2 = 2 op elkaar gekleefde mesjes.

spacer.png 

Eerste testje met de enkele shim gaf een bbs resultaat, misschien een tikkeltje agressiever maar zeker nog mild genoeg. Het is in ieder geval niet slechter dus gaan we een weekje verder proberen. Toch enkele heel comfortabele en fijne scheerbeurten verder was het tijd om de dubbele shim te proberen. En ja hoor, effectiviteit omhoog zonder te bijten. Zelfs zo effectief geworden dat ik moet beginnen letten op mijn techniek en minder druk mag uitoefenen. Geslaagd experimentje dus. De krabber is ietsjes effectiever terwijl het nog steeds mild scheren is. Echter aan het uitkijken naar iets effectievers want na de 3 beurten toch nog veel touch-ups nodig (één kant van de hals en kin).

Splash: Hier had ik het nog niet over gehad.
Floid Vigoroso: Deze had ik eigenlijk eens meebesteld wegens zijn ongelofelijke prijs bij aankoop van een grote fles. Heel verfrissend. Verzorgt en voedt de huid ook een beetje, niet uitdrogend. Geeft wel, indien direct na het scheren aangebracht een serieuze menthol’sting’ voor een kwartiertje. Het noemt Vigoroso voor iets hé. Nadien blijft een soort van ‘barber’ geur enorm lang hangen, ruikt een beetje naar babypoeder. Dit is een ‘love or hate’ splash, voor mij geldt het eerste. Wordt ook wel eens als een ‘oude mannen’ geur beschreven.
Proraso Aftershave Lotion - Red Sandalwood: Mannelijke geur, niet overweldigend. Droogt de huid niet uit, licht voedend. Jammer genoeg verdwijnt de geur snel.

Conclusies na +3 maanden:

• Scheren in niet meer van ‘moeten’, het is gewoon een me-time momentje geworden. Dankzij dit forum veel geleerd en het is gewoon fijn met anderen ervaringen uit te wisselen of vragen te stellen. Via mathieu ook veel andere zepen leren kennen en alhoewel onze lievelingsgeuren niet echt gelijkaardig zijn heb ik me toch een goed beeld kunnen vormen over de kwaliteit van duurdere zepen.
  • Krabber: Nu besef ik eigenlijk dat de Muhle Rytmo (R89) voor mij persoonlijk te mild is, en de R41 misschien wel te agressief om dagelijks te gebruiken. Vandaar mijn aankoop van de Chinese Qshave, om een beetje te zoeken wat de beste balans is tussen mild en agressief, jammer genoeg wordt dit mijn favoriete krabber niet. Dankzij mijn shimming-experimentje is de milde rytmo nu toch wat agressiever, maar het is en blijft een beetje gepruts.  Ik zie al een volgende aankoop aankomen (misschien wel de Fatip FOCS), en hierin ligt de moeilijkheid, jezelf bedwingen om nieuwe scheerspullen te kopen, want er is altijd we een volgende krabber, mesjes, zeep enz.. 😊. Moeilijk, héél moeilijk……
  • Zepen en crèmes: Hoeveel soorten en geuren zijn er wel niet, en gemerkt dat die keuze moeilijk en heel persoonlijk is (ik heb liever echt mannelijke geuren en niet zo hou van fruit, bloemen etc). Aangezien ik toch wel een beetje prijsbewust ben heb ik de prijs in rekening gebracht als ik een score gaf op mijn excell-bestandje. En eens je alles standaard omrekent naar een eenheidsprijs per 100 gram was ik wel verbaasd hoe groot de verschillen wel zijn. Vb MdC is ongeveer 12 keer duurder dan proraso rood. Kwaliteit en verbruik zijn misschien wel beter maar 12x?? Even goed in andere zin, ToBS en Stirling aanzag ik initieel als duur maar al bij al valt de prijs nog goed mee. Niet dat ik mij nu absoluut vastpin op de goedkoopste prijzen, een duurder verwenzeepje komt er zeker nog in. Hieronder dus een soort rangschikking, wel rekening houdend met de prijs.. anders zou Mdc en SV wel vele plaatsen stijgen.

spacer.png

• Mesjes: Hier een beetje hetzelfde verhaal. De keuze van mesjes is heel persoonlijk (wat voor de ene een topper is is voor iemand anders bagger) en ook fel afhankelijk van de gebruikte krabber. Zo vond ik de Volskhods in de Rytmo zwak presterend terwijl hij het wel goed doet in de R41. En terug rekening houdend met de prijs he. Mijn (voorlopige) top 3: Rapira Platinum Lux – Personna Lab Blue - Astra superior platinum (groen)  

Na iets meer dan drie maanden is dit het laatste verslagje en ben ik nu misschien wel gevorderd van een absolute beginner naar…………  een gevorderde beginner. Verdere berichtjes gaan vanaf nu via andere draadjes in het forum. Hopelijk hebben jullie ervan genoten.

• I like it 3

Leuk om ons mee te nemen. Nog een tip. Pak toch eens jouw milde Muhle met een bekend mesje en zeep, en concentreer je een aantal scheerbeurten achter elkaar op de techniek, met name het vinden van de juiste scheerhoek, ook op de moeilijkere plekken.

En dan zul je merken dat deze heel zo mild nog niet is. Ik ben in het eerste jaar van heel mild naar heel effectief weer terug naar mild aan het bewegen. De standaard beginners krabbers R89 en 34c maken de helft  uit van mijn huidige collectie (naast 37c en Sloc) en komen minstens zo vaak aan de beurt. Ik scheer me wel dagelijks moet ik erbij zeggen. Heb hiervoor wel goed moeten werken aan het vonden van de juiste hoek bij elke krabber. Gebruik daarbij goed je oren (om te luisteren uiteraard 😀)

• I like it 2