Jump to content

Aluin als ultieme deodorant?

Monsieur du Sud
 Share

Recommended Posts

Beste mede forumleden,

Onlangs kwam ik op de website van scheersalon.nl een artikeltje tegen met de naam 'Aluin als ultieme deodorant' en dit heeft mij wel aan het denken gezet. Met name de argumenten dat het zuiniger, veiliger, gezonder en beter is voor het milieu zijn wel pluspunten die ik bij 'gewone' deodorant mis. Eigenlijk zijn dit ook wel dezelfde argumenten waarom ik ben overgestapt van cartridge scheermesjes naar de ouderwetse krabbertjes (een overstap waar ik totaal geen spijt van heb). Zijn er mensen hier die ervaring hebben met aluin als deodorant, of die overgestapt zijn van deodorant spuitbussen naar aluinstenen? Ik gebruik wel eens een aluinsteen na het scheren maar zijn er ook speciale aluinstenen die je onder je oksels kan doen of is aluin gewoon aluin?

3 uren geleden, Stoppel zei:

Ik gebruik al jaren een gewoon aluinblokje als deodorant. 
 Werkt bij mij uitstekend.

Normale deo’s vind ik persoonlijk eerder stinken dan fris ruiken.

Voor mij nooit meer wat anders.

Dank je reactie @Stoppel. Merk je bij het gebruik van aluin als deodorant ook een verschil m.b.t. transparantie of een zweetgeur? Stopt/beperkt aluin het zweten ook echt en de geur die daar vaak bij komt kijken? Met spuitbussen heb ik wel het idee dat het in het begin even verfrist en de geur wegneemt maar dat is ook zo weer weg. Aluin is geurloos maar houd het ook een eventuele zweetlucht tegen?

3 uren geleden, dhr K zei:

aluin is aluin en kan je overal voor gebruiken. Maar... Lea verkoopt een aluinsteen als deo in stick vorm:

https://www.giftsandcare.com/en/after-shave-styptic-products/6434-alumbre-de-roca-natural-lea-120gr.html

Goed om te weten dat elk stuk aluin wel werkt. Zo'n stick versie lijkt mij dan ook praktischer vergeleken met een blok die ik voor het scheren gebruik! 😅 Gebruik je deze zelf ook? Zo ja, hoe lang doe je met zo'n stick van 120gr?

Ik gebruik ook dagelijks aluin als deodorant. Heb veel verschillende geprobeerd, maar altijd zweetlucht. Aluin werkt voor mij beter dan elke andere deodorant die ik geprobeerd heb. Wat ik op internet hierover las was dat aluin de zuurgraad van de huid veranderd zodat de bacteriën die normaal zweetlucht veroorzaken minder goed kunnen groeien. Ik weet de bron niet meer, dus weet niet of dit waar is.

@Monsieur du Sud, ik gebruik het blok van De Vergulde Hand (helaas zit dat handige voetje er niet meer onder).

Ik heb minder last van transpiratie en de transpiratiegeur is ook stukken minder.

Het lijkt wel wat beter te gaan werken na een aantal dagen consequent de aluin als deo te gebruiken.

Met zo’n blokje doe je erg lang.

Na het lezen van deze topic hebben mijn vrouw en ik het vandaag uitgeprobeerd met mijn aluinblok dat ik soms gebruik na het scheren.  Dat is uitstekend bevallen! En onderstaande kwam ik tegen wat ik misschien wel de beste reden vindt om over te stappen:

''Het aluminium in kristal deodorant stenen is een ander type verbinding, bekend als aluin, de meest voorkomende vorm is kaliumaluin, ook bekend als kalium aluminium sulfaat. Kaliumaluin of ammoniumaluin zijn natuurlijke minerale zouten, die bestaan uit moleculen die te groot zijn om door de huid te worden geabsorbeerd. Zij vormen een beschermende laag op de huid die de groei van de geur veroorzakende bacteriën remt. Deze deodorants worden aanbevolen door vele centra voor kankerbehandeling''

Ik heb de proef op de som genomen en ik gebruik al een paar dagen een oud aluinblokje die ik nog had liggen en ik begin ook de positieve werking te ondervinden. Ach dat blokje wordt ooit vanzelf wel rond na wat gebruik 😅. Mocht ik nog eens een bestelling doen bij BdF dan bestel ik gelijk een paar van die geronde aluinblokken in handige meeneemverpakking mee.

• I like it 1

Verrek, dit wist ik niet en best interessant. Ik ga dit binnenkort ook maar eens proberen. Ik ben gezegend met een lichaam dat niet snel zweet en mijn zweet ruikt ook nauwelijks, maar met deo is toch wel beter. jammer is dat ook elke dag een geurtje gebruik die soms botst met mijn deodorant. Aluin als deo lijkt me dan een stuk neutraler.

Ik gebruik aluin verder helemaal niet maar dikke kans dat ik toch nog ergens wat heb liggen..

Ik heb reguliere deodorant al een paar jaar afgezworen. Aluin gebruik ik daar regelmatig voor maar tegenwoordig gebruik ik meestal eigenlijk deo van Speick. Deze zijn veelal te vinden in natuurvoedingswinkels

• 3 weeks later...

En ook ik ben de proef op de som aan het nemen. Sinds week of 2 geen deo meer gebruikt, alleen aluin na het douchen. Zonder klachten en zonder luchtjes, dus tot nu toe erg tevreden. Ook na hardlopen of tennissen geen onaangename luchtjes!

• 1 year later...
Posted (edited)

Nu hoor ik hier veel geluiden over aluin als deo.. zo hebben we in ons gezin wel meer van die droge blokken die worden gebruikt als deo, door vrouw en kinderen dus.. maar mij kon het nooit bekoren.. Simpelweg omdat droge blokken (zeep) teveel 'trekken' aan de haren onder mijn oksels..
k ben niet zo'n type die z'n oksel-haren scheert.. ben dus meer van de vloeibare deo's (of desnoods een spray'tje).. dat rolt lekker over de plukken haren die ik onder mijn oksels heb hangen ;)

Edited by Mark