Jump to content

advies nodig

Kamp

Recommended Posts

Tot vandaag scheer ik mij met prorasso scheercreme, maar ik zie op al de sites verhalen over scheerzepen, kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van zeep v creme (ik heb in het verleden vergulde hand geprobeeerd maar vond dit niet lekker) en wat zou dan een goede beginners zeep zijn (dr harris, taylor of old bond street of andere) welke zou het beste zijn of zou ik gewoon verder moeten gaan met een goede creme, graag advies? :D

Het voordeel van zeep (voor mij) is dat ik er een beter glijdende lather mee krijg. Glibberiger dus, zodat het mes makkelijker glijdt.

Daarnaast is zeep economischer in gebruik, alhoewel dat argument een beetje mank gaat als je tientallen zepen hebt :D

Zeep is in veel meer varianten beschikbaar en is veel langer houdbaar.

Het vergt wel meer werk dan creme om je lather te maken, creme is tamelijk foolproof op dit vlak.

Je zou het gewoon moeten proberen. Zelf vind ik zepen idd een betere glide geven en vaak ook een betere verzorgende werking. Dit verschilt natuurlijk wel van merk tot merk. Daarnaast vind ik het laden en opschuimen lekkerder om met een zeep te doen, juist omdat het wat minder foolproof is.

Goeie tip van de prorasozeep. Niet duur en je kunt een goede vergelijking maken.

Ik ben weer een "fan" van creme's. Vindt ze wat makkelijker werken. Maar voor het gros, ik koop ze toch vanwege de geur en in mijn achterhoofd een gevoelige huid, al word dat stiekem minder in mijn geval lijkt het.

Eigenlijk zijn alle bekende merken creme's van prima kwaliteit, evenals de zepen. Het is maar net wat je fijn vind en lekker vind ruiken. TOBS Jermyn werkt en ruikt zalig, Vintage Shaving Company vind ik ook erg fijn, en zo zijn er nog velen.

Proberen zou ik zeggen ;)

Zepen zijn beter houdbaar wat een groot voordeel is als je eenmaal een verzameling 'open' hebt staan. Hoewel ze wat lastiger opschuimen, tenminste in het begin als je ze nog niet zo goed kent, is het schuim makkelijker te repareren als je het niet meteen goed doet in vergelijking met een crème.

Hoewel echt niet iedere zeep een beter schuim geeft dan elke crème heb ik het beste schuim wel altijd met een zeep gekregen en ben dan een paar jaar geleden ook definitief gestopt met crèmes.

Ik was altijd een voorstander van zepen, maar ik heb ook veel cremes en eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Ik denk dat het grootste voordeel is dat je meer keus hebt in zepen in de online shops. Het gaat ook wat langer mee en ik denk dat het inderdaad langer houdtbaar is.

Ik ga me niet uitspreken over de geur (kan niet ruiken) maar ik heb wel crèmes gebruikt die al vele tientallen jaren oud waren (gevonden in antiek - brocante winkels) en die werkten nog altijd uitstekend. Zelfs paar van verkocht naar de US (waar anders zijn ze zo gek) voor aardig centje :-)

Niet aangebroken kunnen cremes volgens mij wel lang mee, zeker als het in een tube zit. Maar eenmaal aangebroken is het relatief rap gedaan. Met zeep is dat meestal geen issue, zolang de zeep maar de kans krijgt om enigszins droog te worden.

Ik ga me niet uitspreken over de geur (kan niet ruiken) maar ik heb wel crèmes gebruikt die al vele tientallen jaren oud waren (gevonden in antiek - brocante winkels) en die werkten nog altijd uitstekend. Zelfs paar van verkocht naar de US (waar anders zijn ze zo gek) voor aardig centje :-)

Enige voorzichtigheid is wel op zijn plaats, zeker met echt oude (loden!) tubes. Crèmes worden over het algemeen bereid met (veel) meer conserveringsmiddelen omdat ze oa door het hogere waterbestanddeel gevoeliger zijn voor bederf maar als de tube nog van lood is dan is een deel daarvan in de crème terechtgekomen en dat is echt niet gezond; ik zou hier echt geen risico mee nemen.