Juul Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Hallo allen, Kort geleden heb ik deze krabber aangeschaft bij drogisterij van der Gaag in Den Haag. Hij kostte 32,50, weegt ongeveer 40 gram en is merkloos. Ze verkochten daar ook Timor DE-mesjes, die ik erbij heb gekocht. Weet iemand iets? Een idee? Anyone?
karaqz Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Stond dat niet op de verpakking? De enige drogist hier die mesjes en de`s verkoopt verkoopt ook enkel Timor. Dat mes zou ook best een Timor kunnen zijn. Dat is weer een re-brand van een ander merk geloof ik.
Marcel Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Misschien Parker? Ik ben een keer bij van der Gaag geweest en vond de meeste messen erg op Parker lijken.
YdieresiS Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Hallo allen, Kort geleden heb ik deze krabber aangeschaft bij drogisterij van der Gaag in Den Haag. Hij kostte 32,50, weegt ongeveer 40 gram en is merkloos. Ze verkochten daar ook Timor DE-mesjes, die ik erbij heb gekocht. Weet iemand iets? Een idee? Anyone? Staat er onderop de kop geen merkje of wat extra informatie? Zoals ik het nu zie kan het van alles zijn
Juul Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Dat is dus het vreemde! Ik kreeg er geen doosje bij, maar een naamloos tasje! Verder staat er geen informatie op! Dat de meeste messen in een mooie doos komen en je heel wat verschil hebt in messen, wist ik pas toen ik me ging verdiepen. Toen was het kwaad al geschiet...
Juul Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Na navraag gaven zij te kennen dat ze de messen die ze verkopen in Solingen gemaakt worden. Een merk? Dat wisten ze niet echt..
henkverhaar Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Na navraag gaven zij te kennen dat ze de messen die ze verkopen in Solingen gemaakt worden. Een merk? Dat wisten ze niet echt.. Dat lijkt me sterk - een fabriek in Solingen - Duitsland die geen merk- of herkomstteken op zijn producten slaat. Er zijn een aantal Chinese en Indiase (zoals Parker) Gillette TTO-imitaties op de markt - dit lijkt er eentje van te zijn.
Marcel Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Dat lijkt mij ook sterk. Misschien is de importeur Duits, en dat daar de verwarring is ontstaan?
Juul Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Okay! Dat is helder! Het is een relatief licht mes volgens mij, maar durf niet te zeggen of dit een mild mes is. Ik gebruik Nacet (Gillette made in France) en Timor mesjes, waarbij de eerstgenoemden vaker gepakt worden als ik een nieuw mesje nodig heb. De reden van deze zoektocht is dat ik geen ervaring heb met milde en/of agressieve messen. Ik wilde graag een soort referentie waar ik dit mes ongeveer plaatsen kan in de hiërarchie van "mildheid".
Juul Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Volgens mij heb ik het model en merk gevonden, door jullie hulp uiteraard. Een parker 52R lijkt wel heel veel op de mijne. Dat moet hem zijn! Heeft iemand ervaring met zo'n scheermes? Ik lees dat "shavermut" het niet zou adviseren aan een beginner, dus misschien nog niet geschikt voor mij? Het scheren gaat opzich prima, maar heb wel vaak veel "razor burn" en het idee dat dit mes misschien té is voor mijn (nogal) gevoelige huid.
henkverhaar Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 IK heb alleen ervaring met de Parker 3-piece heads - Muhle/Jagger/Merkur imitatie - die door TGN aan zelfbouwers worden verkocht, en die vind ik 3 keer niks - veel te agressief. Ik heb er twee krabbers voor mezelf mee gemaakt, een reiskrabber met een heel kort pokhouten handvat en een gewone met een bruyere (pijpenkophout) handvat, maar ik gebruik ze eigenlijk bijna niet. Ik hen nog een derde liggen voor als iemand wel van Parker heads houdt. Overigens heb ik ook een Merkur 34c en die vind ik net zo agressief....
Juul Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Als je in een heel mild mes een heel scherp mesje doet, bijvoorbeeld feather de-mes en een gillette tech, schijn je een effectieve doch milde combinatie te hebben, althans dat las ik een ander "draadje". Wat is dan het nut van een hele agressieve krabber? Als het met een milde en effectieve combinatie nét zo glad kan (of is dit dus niet zo). Die parker 52r is een TTO en ik vind die scheerkoppen allemaal op elkaar lijken (als het tenminste een TTO is), dus ik heb geen idee waar dit een imitatie van is.
henkverhaar Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 TTOs zijn allemaal imitaties van de oorspronkelijke Gillette TTO. Wat het nut van een agressieve krabber is? ik weet het niet. Persoonlijke verschillen denk ik. Waarom zijn er adjustable krabbers? Zelfde reden - de meeste agressieve krabbers zijn agressief omdat ze een grote 'gap' hebben (hoewel andere maten, afstanden, hoeken, e.d. ook een rol spelen). De Parker 3-piece (de kop die ook op de Parker 91r zit) heeft een tamelijk grote gap.
talibeard Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Het gewicht is erg laag voor een Parker en als het een Timor is, dan is het nagenoeg zeker een Chinese Weishi. Is de krabber erg mild (dan Chinees) of juist bloedagressief met het mesje aan beide zijden ongelijk (dan waarschijnlijk Parker)? Een beetje kort door de bocht vraag, er zijn af en toe ook wel redelijk geconstrueerde Parkers gesignaleerd hoor, maar volgens de Duitse scheerfora is Timor=Weishi.
Juul Posted November 22, 2013 Author Posted November 22, 2013 Ik heb weinig referenties omtrent de mildheid of agressiviteit van de krabber, maar de eerste paar keren scheren leverde wat bloedingen op. Dat was even uitvogelen welke scheerhoek ik toe moest passen. Die Parker 52R is identiek, qua handvat althans, aan de mijne, voor zover ik kan beoordelen van een foto. Er zijn ook sites waar deze Parker worden beschreven als zijnde een lichtgewicht. (http://www.sesto-senso.com/parker-twist-to-open-safety-razor.html) Bedankt voor het helpen zoeken. Misschien maar eens op zoek naar een mild scheermes, dat meer geschikt is voor mijn huid.
antonius Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 Ik heb weinig referenties omtrent de mildheid of agressiviteit van de krabber, maar de eerste paar keren scheren leverde wat bloedingen op. Dat was even uitvogelen welke scheerhoek ik toe moest passen. Die Parker 52R is identiek, qua handvat althans, aan de mijne, voor zover ik kan beoordelen van een foto. Er zijn ook sites waar deze Parker worden beschreven als zijnde een lichtgewicht. (http://www.sesto-senso.com/parker-twist-to-open-safety-razor.html" onclick="window.open(this.href);return false;) Bedankt voor het helpen zoeken. Misschien maar eens op zoek naar een mild scheermes, dat meer geschikt is voor mijn huid. Of misschien eens kijken voor een adjusteble razor,die kan je goed instellen op je persoonlijke voorkeur. De merkur progress is er zo eentje,in stand 1 zee mild en in stand 6 zeer agressief. Nog een voordeel is dat je huid er langzaam aan kan wennen. Suc6. Gr antonius
talibeard Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 Wat is dan het nut van een hele agressieve krabber? Als het met een milde en effectieve combinatie nét zo glad kan (of is dit dus niet zo). Dit is erg persoonlijk en hangt ook nog van je huid af en hoe je haren er uit groeien. En natuurlijk van wat je prettig vind en hoe goed je controle over je krabber is en hoe je scheerroutine is. Met een agressievere krabber is het grootste verschil eigenlijk dat je een veel groter bereik hebt in mogelijke scheerhoeken; er zijn milde krabbers, waaronder de Gillette Techs, waarmee ik niet zonder irritatie ATG kan gaan, doodsimpel omdat ik er de goede hoek niet mee kan maken. In principe levert een agressiever krabbertje ook geen bloedbad op hoor, dat hangt echt van je hand af, maar het risico is wat groter. Een milde krabber met een erg scherp mesje is vaak geen slechte combinatie maar het is gewoon absoluut niet hetzelfde als een agressiever krabbertje met een milder mes. Sterker nog, vooral in een agressief krabbertje heb ik liever een scherper mesje omdat een minder scherp exemplaar kan gaan trillen of vibreren (door de vaak grotere uitsteek van het mesje) met grotere kans op sneetjes als gevolg.
Juul Posted November 24, 2013 Author Posted November 24, 2013 Als ik jullie goed begrijp is het dus allemaal gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.. Dat maakt goed advies geven natuurlijk lastig. Het zal waarschijnlijk uitkomen op dat je zelf je eigen scheergerei uitprobeert en met trial en error het juiste spul te pakken hebt. Is het, in dat licht bezien, het verstandigst om een bijvoorbeeld zo'n Merkur Progress aan te schaffen? Of zijn er dan nog andere (beter betaalbare) opties?
talibeard Posted November 24, 2013 Posted November 24, 2013 Het is inderdaad een kwestie van trial & error. Een verstelbaar mes als beginneling heeft voor- en nadelen (daar gaan we weer... ) en valt eigenlijk nog steeds onder trial & error. Het belangrijkste nadeel is dat je weer een hoop variabelen in je scheerroutine inbrengt terwijl je vooral in het begin meer gebaat bent bij zo weinig mogelijk variabelen. Ik zou zelf beginnen met een redelijk, maar niet te, mild mes voor je verder zoekt. De 89-serie van Mühle/EJ, de 3-piece Merkurs (23C/33C bv.) of de Lord LP1822 of S625. Die laatste twee hebben een scheerkop die het meest lijkt op de Merkurs maar dan voor een fractie van de kosten. Als je zo'n redelijk milde krabber onder de knie hebt, heb je ondertussen ook wel een gevoel gekregen voor wat je verder wil proberen. Of je bent er gewoon blij mee, hebt geen scheervirus opgelopen en blijft er gewoon bij.
Juul Posted November 24, 2013 Author Posted November 24, 2013 Is zo'n Pearl krabber, die hier bijvoorbeeld te koop wordt aangeboden, ook een goede (her-)start? Die wordt voor een vriendelijke prijs aangeboden en (niet geheel onbelangrijk) ziet er naar mijn smaak wel gaaf uit! Trouwens, bedankt voor de adviserende antwoorden!
talibeard Posted November 24, 2013 Posted November 24, 2013 De open combs van Pearl worden als tamelijk agressief omschreven en van de andere types, safety bar en TTO, zijn weinig tot geen reviews. Gebruikt heb ik er geen enkele dus die info moet van één van de andere leden komen.
Harkos Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Drie maand geleden een Pearl TTO gekocht om mee te nemen op vakantie. Tijdens de vakantie een aantal Gillette adjustable s gekocht, wat naar nu blijkt voor mij het mes is. Gebruik echter de Pearl nog erg regelmatig naast mijn Merkurs en Gillette adjustable s. Vindt hem goed scheren, maar redelijk agressief. Moet er wel even de kop bij houden, zodat ik niet ergens sneetjes maak. Wat ik, raar maar waar, leuk vind is de sound van de Pearl. Klinkt bijna als een straight en dat geeft een goed feedback betreffende de scheerhoek en effectiviteit van het mesje. Model en maat liggen goed in de hand. Gewicht is goed evenals de balans. Eigenlijk prijs prestatieverhouding een uitstekend scheermes. Ik durf hem zelfs een beginner aan te raden als je maar met gevoel te werk gaat.
Juul Posted November 25, 2013 Author Posted November 25, 2013 Bedankt voor het verslag! De verkoper van de Pearl TTO gaf ook al aam dat het een redelijke agressief mes is. Enige probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik totaal geen referentie heb. Dan is het waarschijnlijk het handigst om Talibeards advies op te volgen, of een adjustable aan te schaffen en met mezelf afspreken dat ik hem de eerste maanden op 1 instelling houdt (een milde).
Johan Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Een andere optie is om de SS aan te schaffen die Parkos te koop aan biedt voor een heel mooi prijsje. Daar heb je sowieso een mooie krabber aan!
Recommended Posts