Jump to content

Advies voor een nieuw mes

Marcel1818
 Share

Recommended Posts

Ik had een bezoekje aan de winkel willen maken, maar helaas.

Ik zit te twijfelen tussen 2 messen namelijk 

Ralf Aust Open Scheermes Rozenhout 6/8 SS met spaanse punt en de Böker Open Scheermes Limited Edition Mister Kutter 7/8 carbonsteel met franse punt.

Ik scheer nu ong 6 maanden met een boker carbonsteel 5/8 en de otto busch 5/8 SS waarbij mijn voorkeur naar de Boker gaat. 

Daarom nijg ik nu ook naar de Boker maar vraag me ook af of 7/8 niet wat groot is voor mij als beginner.

Enig advies van jullie kant?

Ik zelf zou geen Stainless Steel nemen, ik vind Carbon staal beter voor scheermessen.

verder vind ik de kwaliteit van de hedendaagse Boker minder dan voorheen en zou de Ralf Aust mijn voorkeur hebben.

6/8” of 7/8” voor een beginner ? 19,1 mm versus 22,4 mm.  Zelf ben ik begonnen met de tussen maat ca 20,5 mm een Gold  Dollar.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden

Ik ben ook begonnen met 5/8" messen 10 jaar geleden.

Al heel snel ben ik overgegaan naar 7/8"en zelfs 8/8", maar dat is geen enkele garantie dat het bij jou ook werkt. Veel scheerders vinden 6/8" al groot genoeg.

Probeer een oude 7/8" te vinden in de markt om te proberen, kan je altijd weer verkopen indien geen succes.

• I like it 1

Ik ben begonnen met een 7/8 mes en vind eigenlijk nog steeds dat 5/8 messen ieniemiene zijn. Het went snel een groter mes en is leuk voor de afwisseling.

De enige rvs messen die hier goed bevallen zijn de oude Friodur s van Henckels. Slijpen van carbon staal gaat sowieso gemakkelijker.

Andere overweging is hol, ¾ , ½, ¼ of wedge geslepen mes. Ik merk dat bij mij een minder hol geslepen mes op dit moment beter werkt.

Ook mooi nieuw staal:  

Schulze https://www.revisor-solingen.de/index.php/de/rasiermesser/schulze/s-0006-detail 

Koraat (bijv Purist) http://www.koraat-knives.at/seite31.html

Allemaal aanschaffen dan maar......

• Haha 1

Bedankt allemaal voor de reackties

Het maakt de keuze nog niet veel makkelijker, maar ik zal wel gaan kiezen voor carbon staal.

Ik weet niet of het verschil van scheren wordt veroorzaakt door het staal van mijn 2 messen, maar ik vind carbon staal inderdaad fijner slijpen.

De Koraat messen zien er inderdaad mooi uit, maar ik denk dat ik dan boven mijn budget kom.

Ik kreeg hier toch al zo van iets nog 1? je hebt er al 2 (ben nog maar 6 maanden bezig), ik heb wel gezien dat ik zeer ruim onder het aantal messen zit van de meeste hier.

Ik gan nog eens op mijn gemak lezen en zoeken welk mes het gaat worden, maar ik zag ook een Gold dolar 208 op internet en misschien is dat een ook niet verkeerd om mee te beginnen zoals Tony melde.

• I like it 2

12 uren geleden, Marcel1818 zei:

Bedankt allemaal voor de reackties

Het maakt de keuze nog niet veel makkelijker, maar ik zal wel gaan kiezen voor carbon staal.

Ik weet niet of het verschil van scheren wordt veroorzaakt door het staal van mijn 2 messen, maar ik vind carbon staal inderdaad fijner slijpen.

De Koraat messen zien er inderdaad mooi uit, maar ik denk dat ik dan boven mijn budget kom.

Ik kreeg hier toch al zo van iets nog 1? je hebt er al 2 (ben nog maar 6 maanden bezig), ik heb wel gezien dat ik zeer ruim onder het aantal messen zit van de meeste hier.

Ik gan nog eens op mijn gemak lezen en zoeken welk mes het gaat worden, maar ik zag ook een Gold dolar 208 op internet en misschien is dat een ook niet verkeerd om mee te beginnen zoals Tony melde.

Ik heb je een PB gestuurd

Of een Solingen mes van de oudere generatie. Die heeft Tony ook regelmatig voor hele schappelijke prijzen te koop. Je bent bij hem in ieder geval verzekerd van een goed geslepen mes. Dat is de basis van succes.

• I like it 2

Ja ik ben aan het wachten op de post voor een GD van Tony. Die ga ik eerst een poosje uit proberen dan weet ik of 6/8 bevalt. Dan op het gemakje verder kijken. 
merk wel dat het druk is bij de post zeker van nederland naar belgie. Ik had gehoopt om hem vrijdag te krijgen, maar helaas zal wel maandag worden. 
zal zeker laten weten hoe ie scheert 

• I like it 3

Gisteren de GD van Tony ontvangen en gebruikt. Mijn complimenten heel goed geslepen. Dat ie een maatje groter is als mijn andere messen was geen probleem. Integendeel ik vond een wat zwaarder mes fijn. Wel kortbij zeggen dat ik een ringbaard heb en dus niet de moeilijke delen hoeft the scheren. Ondertussen was het wachten lastig dus ik had nog een andere besteldspacer.png

• I like it 4