Tony Posted December 9, 2020 Posted December 9, 2020 Ik ben van de zomer wat minder actief geweest maar heb inmiddels de hobby weer opgepakt. Er liggen inmiddels een aantal messen te wachten om opnieuw in de scales gezet te worden. Ik kan gelukkig putten uit hout en kunstof materiaal dat ik in het verleden gekocht heb. In dit geval heb ik een standaard mal gebruikt waarvan ik weet dat vrijwel alle oudere grote messen wel passen, deze is o.a. ook voor een model 14 geschikt. Afhankelijk van het mes wordt de dikte van de spacer bepaald. wordt vervolgd 3
Tony Posted December 9, 2020 Author Posted December 9, 2020 Het is wortelhout maar weet niet meer welke, ik heb het jaren geleden gekocht, ik zal eens zoeken naar de rekening. inmiddels een test mes gemonteerd, een Abr. Knyn 6/8” op een dunne spacer van 2,5 mm dik. Ik gebruik hier oude fiches voor gemaakt van been. omdat wortelhout breekbaar is heb ik een kunststof liner gebruikt van 1 mm dik, ik had liever iets dunner gebruikt maar dat heb ik niet voorhanden. 7
Tony Posted January 1, 2021 Author Posted January 1, 2021 Deze keer een paar scales voor de heer J. J. Schmeink uit Rotterdam, Hoogstraat 251 een rebranded R. A. Herder nr 20. deze keer fineer gebruikt aan de binnenzijde als versterking foto’s spreken voor zich denk ik Eerst een testshave voordat hij zijn definitieve pins krijgt 8
Tony Posted January 7, 2021 Author Posted January 7, 2021 Voorlopig de laatste rescale; een Carl Friedrich ERN nr 14 deze keer Kirinite gebruikt als materiaal 5
Tony Posted January 17, 2021 Author Posted January 17, 2021 Uiteindelijk had ik de laatst gemaakte scales nodig voor een ander mes en heb ik nieuwe gemaakt voor de ERN Inmiddels ook opnieuw geslepen en klaar voor een volgende scheerbeurt 7
Tony Posted January 23, 2021 Author Posted January 23, 2021 Ik kreeg een paar dagen terug een tweede Gottlieb Hammesfahr nr 31 in handen. De scales waren te smal en het mes zakte erdoor heen. ik wil voor dit mes dezelfde vorm scales vandaar dat je 2 messen te zien krijgt op de foto’s. materiaal is deze keer Kirinite Rioja Pearl. Kirinite kocht ik in Het verenigd koninkrijk, dat wordt een mogelijk probleem als ik dat weer wil kopen. 4
Tony Posted January 26, 2021 Author Posted January 26, 2021 Ook deze kan in de rotatie opgenomen worden 5
Tony Posted January 26, 2021 Author Posted January 26, 2021 43 minuten geleden, Mathieu zei: @Tony mooi geworden! Dank je
Tony Posted January 31, 2021 Author Posted January 31, 2021 Onlangs mijn Fr. Herder A. S. 75 van andere scales voorzien Van letterhout deze keer 24,6 mm breed bijna 8/8” 7
ChrisA Posted January 31, 2021 Posted January 31, 2021 Mooi is dat letterhout ook wel kapiteins- of slangenhout genoemd. Hieronder een Laguiole steakmes van letterhout. 1
dhr K Posted January 31, 2021 Posted January 31, 2021 Mooi mes die Fr Herder@Tony en met die scales nu helemaal 1
Tjebbe Posted January 31, 2021 Posted January 31, 2021 2 uren geleden, Tony zei: Onlangs mijn Fr. Herder A. S. 75 van andere scales voorzien Van letterhout deze keer 24,6 mm breed bijna 8/8” Ook het listige elektrastandaardje mag er zijn! 2 1
Tony Posted January 31, 2021 Author Posted January 31, 2021 5 minuten geleden, Tjebbe zei: Ook het listige elektrastandaardje mag er zijn! het idee is van een ander vanochtend gemaakt aan de hand van een foto elders 2
Tony Posted February 20, 2021 Author Posted February 20, 2021 De Fr. Herder #14 inmiddels wat opgeknapt bij binnenkomst nog 25 mm breed, na verwijdering beschadigingen aan de snede nu 24 mm over. ik had nog een plaat blonde Hoorn liggen die ik voor hem ga gebruiken 5
Recommended Posts