Jump to content

Hallo allemaal blij een forum van enthousiastelingen te hebben gevonden

Recommended Posts

Posted

Hoi

Ik ben Marcel en een maand of 6 geleden begonnen met een open scheermes. 
Een boker 5/8 koolstofstaal. 
Vorige week een hele mooie Otto Busch 865 rvs met parelmoer gevonden. 
met het zoeken naar info naar dit mes (waar ik niet zoveel over heb gevonden) hiervan ben ik op dit forum gestuit. 

• I like it 1
Posted

Ik heb er in het verleden een set van 2 in mijn bezit gehad.

Otto Busch maakte goede scheermessen.
Zelf ben ik niet zo geporteerd van inox scheermessen uitgezonderd die van J. A. Henckels.

4341693B-678D-4A0B-ABE7-DACB43260974.jpeg

Posted

@Tony ja ze zijn gelijk. Het mes en de opdruk in het mes zijn hetzelfde. De houder ook behalve de opdruk. Bij die van mij staat alleen Solingen. 
Ik heb hem nu 2 x gebruikt en ie scheert goed. Ik moet alleen even wennen dat ie wat lichter is dan mijn boker. 
Ik heb hem een beetje op de gok gekocht want ik had er niet veel over kunnen vinden, zoals hoe oud ie is en of het een beetje redelijk kwaliteit is. Maar toen ik heb kreeg zag ie er heel goed uit en na het slijpen scheerde ie goed. 

• I like it 1
Posted

Ik had al wat naniwa stenen voor mijn messen en had toen ik met open scheermessen begon een 8k en 12k naniwa bij gekocht. 
ik heb de Otto Busch geslepen op allemaal naniwa’s 1k, 3k 8k en als laatste de 12k. Toen met mijn strop eerst  linnen en daarna gewoon leer. 
echter na de eerste keer scheren was ik niet helemaal tevreden en ben ik weer na de 8k en 12k teruggegaan en opnieuw gestropt. Toen was ie goed. 

Maar ik moet zeggen dat ik mijn boker fijner vind tot nu. 

• I like it 1
Posted

Goed zo, Je hebt de juiste stenen om je messen te kunnen slijpen en te onderhouden.

Een inox mes heeft wat meer gevoel nodig dan een koolstof stalen exemplaar. Ook op de lagere grits geen druk op het staal uitoefenen anders kom je dat later op de hogere grits tegen is mijn ervaring.

Posted

Ja denk dat het wat wennen is. Want vandaag wat langer de strop gebruikt en hij scheerde net zo goed als me boker. 
ik zal komende weken eens proberen en dan een feedback geven.