Jump to content

Recommended Posts

Posted

In mijn vaders oude scheerdoos uit de jaren '50 vind ik nog pakjes mesjes van de volgende merken van destijds: Nacet Safety Razor Blades in paars doosje, Majestic Luxes van Solingen in bruin oranje doosje, Aweco Goud 0,10mm in blauw-rood -goudkleurig doosje. Wie kent ze nog?

Posted
Nacet is bij de DA-drogist te koop.

Het 'merk' bestaat nog wel maar waar komen die DA Nacets vandaan? Rusland of China? het heeft in ieder geval weinig van doen met de mesjes van toen.

Posted

Ik zie op Amazon.com Gillette Nacets staan die in Rusland gemaakt worden. Het doosje heeft paarsige opdruk met een krokodilafbeelding.

Posted

Ik heb Nacets, met krokodil in het paars, die door Gillette France gemaakt zijn...

Gekregen van mijn (op leeftijd zijnde) kapper, nadat hem ik vertelde dat ik me met een krabbertje was gaan scheren!

Posted
Nacet werd/wordt blijkbaar over de hele wereld geproduceerd.

Volgens mij op dit moment alleen nog in Rusland en China maar ik heb er gezien uit Tsjechoslowakije en later Tsjechië, UK en Frankrijk. Weer zo'n merk dat op een gegeven moment door Gillette (en nu dus P&G) opgekocht is hoewel ik denk dat het al van Gillette was toen het nog op verschillende plaatsen in Europa werd gemaakt. Waar ze oorspronkelijk vandaan komen weet ik ook niet.

@Batavierus; kun jij op de verpakking van die oude Nacets zien waar die vandaan kwamen?

Posted

]Hahaha die nacet mesjes ken ik nog wel.

Als ik bij mijn grootouders logeerde moest ik deze altijd bij de kapper halen voor mijn opa.

maar kennen jullie deze ook nog,ik kreeg er laatst 100 van de dochter van die zelfde helaas overleden kapper.

het merk is upperten en deze zijn ongeveer al 50 jaar oud

• 5 weeks later...
Posted

Ik vond zojuist bij mijn vader een Schick Platinium. Deze moet een jaar of 30 geleden gekocht zijn. Zijn deze nog in de roulatie?

Posted
Ik vond zojuist bij mijn vader een Schick Platinium. Deze moet een jaar of 30 geleden gekocht zijn. Zijn deze nog in de roulatie?

Zijn ze in Nederland (Amsterdam) gemaakt? Die zijn allang uit productie maar erg prettig (uekaz) in gebruik. Dat is eigenlijk het enige oude mesje waar ik wel eens een partijtje van koop.

Posted

@Talibeard, waar ze gemaakt zijn weet ik niet. Het was een los mesje zonder verpakking. Dus meer dan de naam kon ik helaas niet achterhalen. Omdat het een onverpakt mesje is ga ik het ook niet gebruiken/proberen. Mijn vader was er indertijd erg tevreden over zei hij.

Posted

Was Schick toen trouwens zelfstandig?

Of is het altijd al Wilkinson geweest?

Ik weet dat ze bijvoorbeeld de nieuwste cartridges van Wilkinson in Amerika onder de naam Schick verkopen.

Posted

Wilkinson is aan de eigenaar van Schick verkocht, niet andersom. Volgens mij omdat Gillette zijn aandeel in Wilkinson op moest geven vanwege de monopolie-positie die het zou hebben.

Posted

Bij DE mesjes lijkt het ook hun doel te zijn alles op te kopen (en waarschijnlijk om er dan mee te stoppen zodat iedereen duurdere cardridges moet kopen ;) )

Posted
oh, die had ik niet verwacht! al helemaal niet dat wilkinson ooit van gillette was.

In Europa en de US dus niet meer maar in India is Wilkinson nog steeds van Gillette. Dat levert dan weer dubieuze advertenties op; op de binnenste wikkel van Wilkinson DE-mesjes wordt reclame gemaakt voor een Gillette cartridge-systeem!

Bij DE mesjes lijkt het ook hun doel te zijn alles op te kopen (en waarschijnlijk om er dan mee te stoppen zodat iedereen duurdere cardridges moet kopen ;) )

Dat is in ieder geval in de US een veelgehoorde complot-theorie en het zou zo maar waar kunnen zijn. De officiële prijzen voor Gillette DE-mesjes in Europa en de US zijn vaak ook gewoon belachelijk en de ene na de andere productie-faciliteit gaat dicht. Gelukkig zijn er nog een paar producenten meer die wel brood zien in DE-mesjes en dankzij Gillettes prijzen worden die ook nooit weggeconcurreerd en dat is dan weer ons geluk! 8-)

Posted

De vraag is hoe lang nog ...

Ik vraag me af of er over 20 jaar nog DE mesjes gemaakt worden.

Voor de eerstkomende jaren heb ik genoeg ;-)

Posted

Ik verwacht niet dat de productie van DE mesjes voorlopig stopt; het is één van de meest (zo niet het allermeest) gebruikte scheersysteem ter wereld en in het westen aan een (mini?) revival bezig. Zolang westerse bedrijven met nieuwe krabbers (Mühle, EJ en Merkur) en zelfs mesjes (Timor) komen betekent dat dat er geld te verdienen valt.

Ongetwijfeld neemt het gebruik in 'ontwikkelingslanden' van de DE af ten gunste van cartridges als de economieën daar groeien, en dus zal de keus in merken en typen mesjes wel afnemen en daarmee ook de prijs van bulkaankopen toe, maar vergeet niet dat wij in het westen met onze kleinere markt wél bereid zijn veel meer te betalen dan de gemiddelde Indiër, Chinees of Afrikaan.

Ook SE en Injector mesjes worden nog gemaakt en volgens mij worden de houders al tientallen jaren niet meer verkocht. DE mesjes zijn bovendien vaak een bijproduct van fabrikanten die vooral industriële mesjes maken; zolang ze de apparatuur toch hebben staan kan die ook wel een dag in de maand aangezet worden. Voorlopig geen zorgen dus maar dat neemt niet weg dat het verstandig kan zijn genoeg van je favoriete mesje op voorraad te hebben; voor je het weet is nou juist die uit productie en vliegen de prijzen ervan uit de pan.

• 2 weeks later...
Posted

Ik zag van de week op een markt (soort zwarte markt) een erg oud doosje met scheermesjes van 'everclean'. Ze waren volgens het opschrift gemaakt van 'swedish steel' en verpakt voor HEMA. Ze kostten 75 cent voor 30 stuks indertijd.