Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds vandaag trotse eigenaar van een Kamisori van Iwasaki (traditionele Japanse messen smid) 

dit roept gelijk wat vragen op ik heb wat verschillende posts gevonden van een paar jaar geleden maar nog geen bevredigende antwoorden.

1 Heeft iemand scheertips met een Asymmetrische Kamisori?

2 Ik gok dat stroppen niet heel anders is dan met een open mes, klopt dat?

3 Inmiddels slijp ik mijn messen zelf behandel ik mijn Kamisori het zelfde bij slijpen. Ik gok dat de techniek wat anders is ivm de asymmetrie? 

kort om een enthousiaste HELP! 🤪

FB8DA0B9-EF43-439B-9D1E-390D338A1888.thumb.jpeg.58ada6134d344aaf037e53d80e18cc66.jpeg2100D0C9-6211-490C-ACAF-4C0FA34AA2F8.thumb.jpeg.b67861685550c63512543eb8c9d4c6ae.jpeg

• I like it 1
Posted

Dan wil ik erbij zeggen, dat ik de exacte theorie niet ken, maar wel al wat geprobeerd heb. 

1.scheren kan met beide zijden, gewoon proberen. 

2."gewoon" stroppen werkt, heb wel wat gelezen over de slag naar je toe (over de lang geslepen zijde) :niet teveel druk op snijkant. Wederom proberen, wellicht niet oefenen met Iwasaki...

3.voorkant (zo noem ik de "lang" geslepen zijde, met lettertjes) heeft heel kleine slijprand, slijpen gaat merendeels over achterkant. (met korte slijpkant en recht stuk)Slijpkant is breder daar. 

Heb weleens gehoord in een verhouding van 1:7.

Maar ook hier geldt :proberen. (maar niet op die Iwasaki) 

• I like it 2
  • Thanks! 1
Posted

Ik heb zelf jaren terug een kamisori gehad en me er een tijdje me geschoren. Ik vond de controle over het mes onvoldoende en heb me regelmatig gesneden. Met meer oefening was het wel goed gekomen Denk ik maar ik ben er niet mee doorgegaan.

info uit een Facebook groep

The traditional Kamisori grind was in fact designed to suit the action of one person shaving someone else. The bit about saving steel has nothing to do with grind, that is where the cladding of soft Jigane over high hardness Higane comes into play. The sides of a Kamisori are correctly called Ura and Omote, these terms also apply to Nihonto; with a sword you have a show side, and a secret side. The Omote is the show side, it faces out or away from the user when the Katana is worn correctly. The secret side, or hidden side, is the Ura, which is on the inside facing the user. Translated to using a Kamisori - the razor is held by the person doing the shaving with the omote to the face of the person being shaved, and the Ura facing the person shaving. Same as when a sword is worn. Sword techniques are also described by using the same terms, Omote & Ura.  use the terminology. The grind of the Kamisori was designed to suit this style of shaving, it was in fact a purpose-built tool. But that design does not limit it to ONLY being used that way. Certainly, there are always many ways to do things. But the history is what it is, and Omote to face, Ura away from face is the traditional method, especially when someone is shaving someone else.

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted

Ik heb er ook een gehad. Dezelfde ervaring als Tony. Door het dunne handvat ( en dan was dat zelfs nog omwikkeld met rotan oid), te weinig controle. Dat vond ik niet prettig hoewel het mes op zich goed functioneerde. Ik probeerde in het begin wel steeds een kant te gebruiken zoals hierboven omschreven, wat de zaken nog moeilijker maakte.

Later gewoon met 2 kanten dat ging ook, alleen de hoek moest iets worden aangepast als ik me het goed herinner. 

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted

Dank @Albert61 @Tony & @Frank! Weer info om mee aan de slag te gaan, een oefen Kamisori is misschien niet heel onverstandig. Ik ga eens even rondzoeken voor een betaalbaar exemplaar. 

net mijn 2e scheerbeurt er op zitten geen bloed en volledig met rechter hand eerste indruk vindt ik het eigenlijk wel fijn omdat er geen handvat is als bij een open mes kan je wat meer hoeken pakken. zeker nog niet super glad maar dat is denk ik een kwestie van tijd. 

• I like it 1
  • 2 weeks later...
Posted

Je moet bij het slijpen wel uit kijken zoals hierboven genoemd (1 op 7 ratio wordt vaak genoemd) Als je beide kant evenveel slijpt dan slijt de 'zachte kant' te snel. Er zijn zat videos op YouTube met goede instructies. 

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted

Vandaag mijn Henkotsu geslepen ging prima. Na veel lezen en filmpjes kijken gekozen voor 10:1 ratio en de finish op ozuku 5:1 met water. Door mijn arm haren als een mes door boter ben benieuwd naar de 1e scheerbeurt. 

• I like it 2