Jump to content

De anatomie en keuze van een kwast

Marcel

Recommended Posts

De anatomie van een kwast:

Een kwast is onder te verdelen in twee gedeeltes: het handvat en de zogenaamde knot, de haren van de kwast.

Bij de specificaties van een kwast zie je vaak een aantal maten en specificaties, zaken welke mede bepalend zijn voor de werking van een kwast

• Lofthoogte: de lengte van de haren, gemeten vanaf het punt waar ze het handvat verlaten. Vergroot de lofthoogte en een kwast wordt soepeler soms floppy. Verklein hem en de kwast wordt stugger.
  • Knot size of Knot Diameter: de diameter van de haren, gemeten op het punt waar de haren het handvat verlaten. Hoe groter de diameter, hoe groter de kwast.
  • De haarsoort: dassenhaar (veelal pure, best of silvertip), varkenshaar, paardenhaar of synthetisch.
  • De hoogte van het handvat.

Een vaak niet vermeldde eigenschap, is de dichtheid van de haren. Bij gelijkblijvende maten en haarsoort, is een kwast met een hoge dichtheid veel stugger of massiever dan een kwast met lage dichtheid.

Een kwast met lage dichtheid gecombineerd met slap of fijn haar, resulteert doorgaans in een kwast die floppy genoemd wordt.

De dichtheid is ook medebepalend voor de mate waarin een kwast de lather zal loslaten. Een te hoge dichtheid, en de kwast houdt alles vast, een eigenschap die natuurlijk niet wenselijk is.

Het samenspel van haarsoort, lofthoogte, knot diameter en de dichtheid bepalen het gevoel en de werking van een kwast.

lefthttp://www.zolar.nl/razors/shavesociety/kwast_anatomie.jpg[/img]

Legenda

1. Lofthoogte
  2. Knot size
  3. Hoogte handvat

Maar wat voor een kwast past er nou bij je?

Er zijn wat algemene stelregels, waarop evenzovele uitzonderingen te verzinnen zijn.

Doe je aan facelathering: neem dan een kwast met een relatief kort handvat en wat stugger haar. Vaak klein tot medium (zeg tot 25 mm knot diameter) met relatief hogere dichtheid en lage loft.

Doe je aan bowllathering: neem dan een kwast met een relatief lang handvat en wat soepeler haar. Vaak medium tot groot en een gemiddelde dichtheid.

De haarkeuze heb ik nadrukkelijk niet meegenomen, in een nog te schrijven post wil ik hier dieper op ingaan.

Vragen of kritiek/opmerkingen n.a.v. het bovenstaande? Laat het weten!

Voor wie het wil weten: bovenstaande kwast is een Simpson Douglas, een limited edition van de Simpson 57 met 2 band super badger.

Knotsize: 22 mm

Lofthoogte: 50 mm

Handle: 52 mm

Edited by Guest

Thanks!

Ik ben nog aan het broeden op een eigen stuk over haarsoorten, dat artikel op B&B vind ik zelf wat te algemeen. Maar zelf wat neerpennen, zoals hierboven kost me meer tijd dan ik had gedacht.

Hoewel er natuurlijk geen enkel bezwaar is tegen de diverse begrippen in het Engels, vraag ik me

toch af of er ook goede Nederlandse benamingen zijn voor b.v. knot, loft, lather, enz.

En wat te denken van een varkensharen kwast die goed "broken in" is ?

Ingebroken ? :roll:

Hahaha, ik blijf lachen..... Hebben we eindelijk ons Nederlandse scheerforum, wat we allemaal ongetwijfeld al heel lang gewild hebben, dan weten we niet eens hoe we de dingen in onze eigen taal moeten zeggen......

Knot is diameter, loft is lengte, en lather is gewoon schuim, toch???

En ingewerkt lijkt me ook de beste omschrijving, misschien is het allemaal ook nog een beetje wennen aan deze termen en evt kunnen we wat oude literatuur er op naslaan hoe dat vroeger genoemd werd voordat we half overgenomen werden door de Engelse taal.

Hahaha, ik blijf lachen..... Hebben we eindelijk ons Nederlandse scheerforum, wat we allemaal ongetwijfeld al heel lang gewild hebben, dan weten we niet eens hoe we de dingen in onze eigen taal moeten zeggen......

Knot is diameter, loft is lengte, en lather is gewoon schuim, toch???

En ingewerkt lijkt me ook de beste omschrijving, misschien is het allemaal ook nog een beetje wennen aan deze termen en evt kunnen we wat oude literatuur er op naslaan hoe dat vroeger genoemd werd voordat we half overgenomen werden door de Engelse taal.

Dat lijkt me heel goed omschreven, we zijn inderdaad verpest door die engelstalige fora. Het is niet dat we nieuwe woorden uit moeten gaan vinden voor iets wat onze opa's ook al deden.

Oh hier in zuid Limburg waar ik woon vertikken veel mensen het ook om Nederlands te spreken, dus dan vallen al deze Engelse termen reuze mee.

Er is natuurlijk niks mis met het gebruiken van Nederlands bij dit soort beschrijvingen, maar ik moet de eerste fatsoenlijke fabrikant van kwasten nog tegenkomen die datzelfde doet.

Het lijkt me bovendien ook fijn om te begrijpen waar ze het op internationale forums over hebben :)

Goed idee om het eens over de definities en de vertalingen te hebben.

Is inderdaad nog niet zo eenvoudig.

Knot lijkt me geen diameter; de term verwijst naar de knot bijeengebonden haren.

Diameter is de middellijn, lijkt me.

Loft is niet zozeer de lengte als wel de hoogte van de knot.

Hoever steken de haren uit boven de opening van het handvat.

Lather is schuim inderdaad, maar toch voelt 'foam' in het Engels als anders dan 'lather. '

De meeste lathermeisters zullen geen bubbelig, schuimige 'lather' adviseren voor zover ik weet.

Het gaat altijd juist om een zekere lobbighied, die het water goed vasthoudt.

Mijn twee centen!

Hallo Wim,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb er eigenlijk ook niet zo bij stilgestaan, dat door het

kijken op Amerikaanse fora, je eigenlijk het idioom daarvan voor een deel meepakt.

Hoewel ik er persoonlijk geen moeite mee heb om de Engelstalige terminologie te gebruiken,

zal ik proberen er eens op te letten.

Ik ga het nog leuker maken, dit geeft Google translate aan:

knot-zelfstandig naamwoord

knoop: button, knot, node, tie, joint, tangle

knot: knot, skein, clew

knoest: knot, knob, node, gnarl, knag, knar

wrong: knot, roll, wring

knobbel: lump, knot, protuberance, knob, bump, node

dot: knot, tuft, lump, chunk, clod

knar: gnarl, knot

knot-werkwoord

knopen: button, knot, knit, net

dichtknopen: button up, button, knot

aaneenknopen: knot

loft-zelfstandig naamwoord

zolder: loft, ceiling, leads, cockloft

vliering: loft, attic, garret

duivenhok: loft, dovecote, dovecot, pigeonry

duiventil: dovecote, dovecot, loft, columbarium

vlucht duiven: loft

galerij: gallery, corridor, loft

tribune: stand, gallery, grandstand, tribune, platform, loft

loft-werkwoord

hoog slaan: loft

duiven in til houden: loft

de ruimte inschieten: loft

lather-zelfstandig naamwoord

schuim: foam, froth, suds, scum, lather, dross

sop: suds, lather, sauce, gravy

zeepsop: suds, soapsuds, lather

lather-werkwoord

schuimen: foam, froth, lather, skim, scum, sparkle

inzepen: lather

afranselen: beat, whack, thrash, whop, clobber, lather

met schuim bedekken: lather

Lekker makkelijk he?! Hoe doen ze dat in Duitsland eigenlijk? Het Duits is volgens mij nog iets meer verwant aan Nederlands dan Engels en Duitsers spreken graag in hun eigen taal en eerlijk gezegd zou ik het ook wel fijn vinden als we hier definitief tot standaard Nederlandse termen kunnen komen, onze taal kent al zoveel vnl. Engelse invloeden.

• 1 month later...

Na een tip heb ik afgelopen week het Nederlandse scheerboek "Gladde Jongens" op de kop kunnen tikken, waar ook een schema instaat van de opbouw van een kwast, met Nederlandse termen.

Copyrighttechnisch is het wellicht not-done, maar ik wou dit jullie toch niet onthouden, bij bezwaren haal ik het weg:

kwast_anatomie_scheerboek-legenda.jpg

kwast_anatomie_scheerboek.jpg