Ga naar inhoud

(boek) Carrie Seibert - How to make shaving soap.

Aanbevolen berichten

spacer.png

Een korte review over dit boek: 

De introductie hamert vooral op de  veiligheid. Veiligheid zeg je? Ja, het maken van zeep is eigenlijk een chemisch proces. 

Je zou bijvoorbeeld bij de kruidvat een fles gootsteenontstopper kunnen kopen en dat kan je gebruiken voor het maken van een badzeep daar gootsteenontstopper looch is. 

Wat ik van de introductie heb begrepen moet je voor scheerzeep een combinatie van twee soorten looch hebben.

Wanneer je looch en water mengt krijg je een chemische reactie. Ook is het belangrijk dat je nooit looch bij je water gooit. Maar water bij je looch. Dus looch eerst en dan het water erop. 

Anders krijg je een explosie en als je het in je ogen of mond krijgt ben je de sjaak. Tevens wil je het ook niet op je huid krijgen.

De veiligheid vind ik een belangrijk aspect en dit boek adresseert het ook goed.

Ook raden ze aan om eerst eens een gewone reguliere badzeep te maken, voordat je je aan scheerzepen gaat branden.

De recepten zien er verder goed uit, zelfs haalbaar om zelf te maken. Gelukkig staat het ook gewoon in grammen, want ja zeep maken in cups etc. dat is natuurlijk niet te doen. 

Wat betreft de instructies heb ik ook geen klachten. Natuurlijk moet ik wel zeggen dat ik nog geen recept heb gemaakt uit dit boek en dat ik de kwaliteit van de recepten niet kan beoordelen, maar vooralsnog ziet het er niet slecht uit. 

Voor 13 en een halve euro is het wel een mager boekje. Zo is er helaas geen hoofdstuk geweid aan geuren. Ze zetten wel bij de recepten optioneel hoeveel gram etherische olie je zou nodig hebben, maar ja een geurprofiel maken is lastig. Ook heb ik geen recept gezien (vooralsnog) waarin men klei verwerkt geloof ik. Klei wordt soms verwerkt in scheerzepen. In principe zou je echter wel je eigen hemelse geuren kunnen maken. Hoewel ik in de recepten geen mogelijkheid zie tot het toevoegen van geurende ingrediënten moet hier ook mee worden uitgekeken. Iets wat je niet in je scheerzeep zou gooien maar wat wel vaker op het internet rondspookt zijn van die opgerolde Engelse koffiekoeken (cinnamon rolls.) Kaneel (cinnamon) is echter bijtend op de huid in een zeep. Je kunt dus niet zomaar wat szechuanese peperkorrels verpulveren en door je zeep gooien. 

Hierover had ik graag een hoofdstuk gezien, want dit is juist ook de informatie die het interessant maakt. Nu begrijp ik dat ze niet hun eigen (soap commander) recepten qua geur gaan delen met de hele wereld. Maar toch had ik dan graag een hoofdstukje gezien. Maar goed ik denk dat er ook boeken zijn over hoe men geuren doet ontwikkelen en ik zou zo'n boek dan ook aanraden. De recepten in de boeken zijn altijd voor 32 ounces wat neerkomt op zo'n 907 gram. Op zich zou ik persoonlijk zelfs overwegen de zeep door de helft te delen. Of kijken hoe je met geuren kan experimenteren zo kun je de basiszeep maken zonder geur om later bakjes te maken waar je geur bij stopt. Dus je maakt bijvoorbeeld 9 bakjes van 100 gram en mengt daar wat etherische olie bij. Maar dat brengt me terug naar mijn eerdere klacht, het concept 'geur' wordt niet echt aangeraakt in dit boek. 

Al bij al denk ik dat je wel een goedkope scheerzeep kan maken via dit boekje. Er lijken recepten bij te zitten die niet zo duur zijn om te maken. Ik zal als er interesse is ook wel een paar basisrecepten delen in dit topic. 

De bedoeling is dat ik dit topic later ook zal updaten na het maken van een zeep, maar ik wil nog wat verder research doen in het hele geur aspect en ik had gehoopt dat dit boekje dat voor mij zou doen. Helaas dus! 

Als er vragen zijn of opmerkingen hoor ik het graag. 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Werken met loog en water. Lijkt me een activiteit waarbij je je huurcontract en je verzekering er op na slaat (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde). Je zal niet de eerste zijn die wakker wordt op de Intensive Care 🙄

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.