meemai Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Dit gaat een beetje een kritisch topic zijn, je bent gewaarschuwd. Dit topic is namelijk gemaakt nadat ik in een ander topic had gelezen dat er ook wel vaker geknoeid wordt met onwaarheden in de scheerwereld. Ik wil niemand zijn plezier ontnemen, maar ik wil het vooral hebben over artissan zepen en of het woordje artissan iets toevoegt. Ik heb eens wat op andere fora gezeten waaronder een paar grote Amerikaanse, wat ik daar vooral merk is dat men een grote propaganda machine heeft opgezet. Marketing van zepen, maar ook andere producten gaat eigenlijk als vanzelf. De populaire term: 'Your Mileage Might Very' Is direct al een voorbeeld van deze propaganda. Iedereen heeft een ander soort smaak, maar je kan bij een driesterrenrestaurant niet zeggen: 'YMMV' Daarmee wil ik niet zeggen dat geen rekening mogen houden met onze: huid types, haargroei etc. Maar ik vind 'YMMV' is zo'n dooddoener. Of een zeep goed schuimt of niet, ja goed het kan misschien aan de kwast liggen die je hebt, de hoeveelheid water en nog wat andere variabelen. Alleen wanneer ik een product op de markt breng, dan test ik dat product wel: Is het makkelijk voor beginners, is het geschikt voor meerdere huidtypes? Het is niet voor niets dat je bijvoorbeeld verschillende producten hebt voor bijvoorbeeld een droge of vette huid. Afijn nu ik hier de weg heb vrijgemaakt wil ik het hebben over artissan zepen. Want de vraag die ik zou willen stellen is: Wanneer ben je nou echt een artissan. Wanneer de zepen die je maakt geen massaproductie zijn? Zelf ben ik toch wel geneigd dat de term wat makkelijk wordt rondgegooid. Als het ambachtelijk is gemaakt dan is het door een artissan gemaakt. Prima, maar ik heb het idee dat als men 'artissan zepen' in de mond neemt, dat gepaard gaat met een hoop gewauw en ook de gedachte dat het vele betere kwaliteit moet zijn dan in de fabriek. Is dat ook zo? Ik zelf ben van mening dat het woordje artissan niet altijd veel hoeft toe te voegen. 1
Daan Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Als ik heel eerlijk ben mis ik een beetje je punt. Zou je het wat meer kunnen onderbouwen?
meemai Posted August 25, 2020 Author Posted August 25, 2020 Daan schreef 1 uur geleden: Als ik heel eerlijk ben mis ik een beetje je punt. Zou je het wat meer kunnen onderbouwen? Ik vermoed dat het woordje artissan zwaarder weegt dan het daadwerkelijk is. Wat ik bedoel is, dit zijn vaak lui die voorheen niks met zeep gedaan maken, opeens gaan ze scheerzeep maken en zijn ze artissans. Het is een beetje alsof ik nog nooit bier gebrouwen heb en dan eens een maandje ga knoeien en dan mezelf opeens een meester brouwer noem. Wat mij betreft zegt het enkel dat ze niet door machines zijn gemaakt, en vaak twijfel ik daar al aan maar ik ben een zwartkijker. 1
Johnweggo Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Artisan of ambachtelijk betekend over het algemeen alleen maar : er is geen of beperkte arbeidsdeling de mechanisatie graad is beperkt het zegt niks over de kwaliteit. 2
ChrisVanMeer Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Ik hecht totaal geen waarde aan het woordje "artisan". Het feit dat iedereen in de VS zomaar zeep mag maken en mag verkopen, maakt die kant wel interessant. Je komt daar zepen tegen die men hier in de EU niet zouden mogen maken. Maar op zich zegt dat ook weer niets over de kwaliteit, zegt meer over de regelgeving. 4
Daan Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Dat is wat duidelijker dank! Ik denk dat het vooral ligt aan hoe je het interpreteert. Voor mij zegt het vooral met zorg gemaakt in een kleinschalige omgeving. Hetzelfde als ambachtelijk in Nederland niet zo veel meer zegt. met de schaal grote van Stirling zou je er een discussie over kunnen starten, maar dan ken ik ook nog erg veel voorbeelden van ‘ambachtelijke’ producten in NL. Er zijn een hoop zepen die hier gewaardeerd worden wel degelijk in een kleinschalige omgeving gemaakt en ik heb er heel wat geprobeert in de afgelopen maanden, de kwaliteit ligt erg hoog. als ik kijk naar enkele Noble otter, A&E, Decl. Grooming, B&M En Zingari man. Kom ik in Europa als ik zowel geur als kwaliteit in het oog neem maar op een 3 tal uit dat zich daar mee kan meten. Als ik alleen naar kwaliteit kijk en geur niet in ogenschouw neem kom ik op 5 a 6. Mijn kijk erop is zoals Chris zegt minder regelgeving geeft meer mogelijk heden, door natuurlijke concurrentie al daar wordt. Het kaf vanzelf van het koren gescheiden. korte samenvatting ik hecht weinig waarde aan woorden als ambachtelijk of artisan. ps meesterbrouwer is wel degelijk een opleiding En titel dus een ongelukkige vergelijking (begrijp hem wel) 2
meemai Posted August 25, 2020 Author Posted August 25, 2020 ChrisVanMeer schreef 51 minuten geleden: Ik hecht totaal geen waarde aan het woordje "artisan". Het feit dat iedereen in de VS zomaar zeep mag maken en mag verkopen, maakt die kant wel interessant. Je komt daar zepen tegen die men hier in de EU niet zouden mogen maken. Maar op zich zegt dat ook weer niets over de kwaliteit, zegt meer over de regelgeving. Ik ga er ergens vanuit dat de regelgeving ook wel helpt om ervoor te zorgen dat de dingen die we gebruiken gezond zijn. Hoewel als ik kijk naar zonnebrand producten dan weet ik dat er chemische uv filters op de markt zijn, die niet goed voor ons zijn. Toch worden deze nog vrolijk verkocht. Dus ja soms zullen de regels er dan ook maar weer zijn puur en alleen om mensen te irriteren. 1
meemai Posted August 25, 2020 Author Posted August 25, 2020 @Daan Tof dat je zoveel uitprobeert! Mag ik vragen welke zepen in Europa jij goed vindt? Ik kreeg van wat gegoogle en kijkwerk op de grote Amerikaanse forums namelijk de impressie dat het enkel hype was daar. Ik dacht Nederlanders zijn wat nuchterder en ik breng de discussie eens naar hier. Op zich wel interessante antwoorden waarvoor dank,
Daan Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Ik ben buiten de gevestigde merken erg onder de indruk van de kwaliteit en geur combinaties van: Saponificio Varesino Meissner Martin de Candre en puur kwalitatief zonder te letten op geur (dat is namelijk subjectief) komen daarbij: kepkinh TFS (puur omdat ik daar pas 1 geur van geprobeerd heb) ik heb nu de lijn liggen van @Barbiere di Figaro gemaakt door Tfs dus daar komt verandering in. Savoniere du moulin nederlands: doet niet mee in deze top maar ik moet zeggen dat Scheermonnik ook wel prima presteert alleen ik de geuren helemaal niks vind. Mw Soapz is wat lastig op schuimen maar fijne post shave aspecten. ps in Nederland Ben je al gauw 2000.- aan certificaten per product kwijt Als je al iets meer volume hebt dan een kraampje op de lokale braderie. Dat is niet te doen voor een kleine ondernemer! Heeft zeker impact op het aanbod. (Laat staan de bureaucratie en rompslomp) 2
meemai Posted August 25, 2020 Author Posted August 25, 2020 Als ik dat zo lees kan ik prima een TFS zeep kopen bij @Barbiere di Figaro die vind ik namelijk wel een leuke prijs hebben. Meissner is ook nog wel betaalbaar, maar goed als TFS qua kwaliteit volgens jou goed is, kan je voor die prijs echt geen buil vangen lijkt me. Ik ga me eens erin verdiepen. Nu ik het einde van de maand toch bijna gehaald heb. ? 1
ChrisVanMeer Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Ik wil graag ook een lans breken voor Pannacrema. En dat zeg ik niet omdat ik hun fotograaf ben. 1
Woodface Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 ChrisVanMeer schreef 7 minuten geleden: Ik wil graag ook een lans breken voor Pannacrema. En dat zeg ik niet omdat ik al hun fotograaf ben. Panna kwam in andere onderwerpen al ter sprake, dus ik een sample besteld Lavandotto. Was erg nieuwsgierig Wat een heerlijk schuim en een zachte huid daarna. Echt top. Als geur werd lavendel en bergamot meegegeven. Helaas ik ruik die geuren niet, meer een sterke zeepgeur en dat is weer jammer. Maar goed wil het topic niet kapen... Artisan doet mij ook denken aan ambachtelijk... Klinkt erg leuk, maar zegt mij niets. Ambachtelijk gebrouwen bier, ambachtelijke koek, rookworst enz. Klinkt leuk als marketing, maar zegt mij niets over het product , wat overigens wel prima van kwaliteit kan zijn
meemai Posted August 25, 2020 Author Posted August 25, 2020 Maak je geen druk om 'gekaap' of zo. Een topic is gewoon een eerste stap, waar het daarna naar toe leidt, wat maakt het uit.
Daan Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 @ChrisVanMeer samples zijn onderweg heb ik nog niet geprobeerd. Zag wel dat de verpakkingen veranderd waren jammer had graag zo’n aardewerk pot gehad. 1
Johnweggo Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 @meemai Extro Cosmesi Saponificio Varesino Wickham 1912 PannaCrema Martin de candre Mitchell's wool fat Scheermonnik Phoenix and beau D.r. harris Iets goedkoper segment maar ook prima Cella Arko Razorock Allemaal hele prima zepen uit Europa 4
Daan Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 @meemai ik heb de crazy sandalwood geprobeerd volgens mij hebben ze verschillende lijnen en prijsklasse geen idee of dat anders is qua kwaliteit 1
JvdK Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 Nog leuker; als je tijdens je vakantie in Frankrijk naar een “Marche Artisan” (al dan niet in de avond) gaat zie je alles tussen hobby producent en ‘mega import prulverkoper‘. Blijkt maar weer eens dat je weinig of geen waarde kan hechten aan een woord als Artisan. Eerlijke reviews over producten, liefst door gelijkgestemden, helpen je al een stuk verder op weg. Als je een goede scheerzeep zoekt, kijk dan eens op dit forum in de topic zepen/cremes wat over een mogelijke aankoop al te vinden is (en laat je verrassen). 1
meemai Posted August 25, 2020 Author Posted August 25, 2020 Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoede @JvdK @Johnweggo Beetje de locals steunen.
koenfucius Posted August 25, 2020 Posted August 25, 2020 heb een tijdlang zepen geprobeerd via Etsy - zogezegd artisanaal. De meeste waren gewoon rommel - nauwelijks schuim van te kloppen - met natuurlijk de spreekwoordelijke speld in de hooiberg, de Kerkini-zepen die wel kwaliteit bieden (maar ondertussen toch wel behoorlijk prijzig zijn geworden). Dan heb ik liever een "industriële" Tabac of Proraso wit. Niet het label is belangrijk, maar de kwaliteit. En bij die Amerikaanse zepen, speelt toch wel de hype mee - ik heb maar één zeep die ooit ranzig is geworden en dat was zo'n Amerikaanse super-zeep, moeilijk aan te raken, en met elke keer weer een nieuwe basis. Als je dan ziet hoeveel ik daar voor heb moeten betalen, tja, dan weet je het wel. 1
Hogan Posted August 26, 2020 Posted August 26, 2020 Johnweggo schreef 13 uur geleden: @meemai Extro Cosmesi Saponificio Varesino Wickham 1912 PannaCrema Martin de candre Mitchell's wool fat Scheermonnik Phoenix and beau D.r. harris Iets goedkoper segment maar ook prima Cella Arko Razorock Allemaal hele prima zepen uit Europa Hier helemaal mee eens ?? 1
Recommended Posts