Jurre Posted August 3, 2020 Posted August 3, 2020 hallo allemaal, Ik ben opzoek naar een nieuwe kwast. Ik heb een yaqi syntheet en een proraso varkenshaar kwast. Beide bevallen redelijk. De varkenshaar is lekker stevig met dikke haren en houd goed water vast. Maar is nog steeds niet erg zacht en erg stug. De syntheet is heerlijk zacht, maar voelt erg plastic en het water loopt er zo uit. Ook vind ik de haren erg dun. Moet ik dan opzoek naar een dassen kwast? Totaal geen ervaring mee, dus alle tips zijn welkom. Ik schrok wel erg van de prijzen. 60 euro is toch echt wel de max. https://www.shaving-shack.com/dreadnought-corsair-super-badger-shaving-brush.html Is dit iets? Prijs is ok en ziet er goed uit vind ik. Als jullie betere ideeën hebben hoor ik het graag. Groet!
Levi Posted August 3, 2020 Posted August 3, 2020 De Yaqi 2 band dassenhaar zou ik ook aanraden. Tussen 20-30€ heb je al iets moois. 1
Jurre Posted August 3, 2020 Author Posted August 3, 2020 Ik lees overal dat de synthetische kwasten van yaqi top zijn. Maar kan eigenlijk nergens wat vinden over de dassen. Is dat te vergelijken met de veel duurdere kwasten? Of is het gewoon handig om mee te beginnen zodat ik beter weet wat ik wil?
Joost Posted August 3, 2020 Posted August 3, 2020 Ik heb een syntheet van RazoRock, en die bevalt eigenlijk prima. Totaal niet het gevoel van plastic of dat het water er snel uit loopt... Waarschijnlijk zit er ook verschil tussen de syntheten per merk, en kun je eens een ander merk proberen.
Levi Posted August 3, 2020 Posted August 3, 2020 Voor die prijs zal je geen das vinden die even kwalitatief is. Ik vind ze perfect om mee te beginnen en je scheurt er je broek niet aan.
JeroenP Posted August 3, 2020 Posted August 3, 2020 Volgens mij is @ChrisVanMeer kwastenexpert maar ligt zijn budget wat hoger. Kijk eens bij The Alpha Men en vergeet je kortingscode niet! ? https://www.thealphamen.nl/muhle-scheerkwast-graudas-rytmo-m-essenhout.html
Daan Posted August 3, 2020 Posted August 3, 2020 Syntheten houden geen water vast en hoef je dus ook niet te weken als een das of varken. Dus is net even anders werken. denk ik ook een persoonlijke voorkeur. Een stevige varken werkt weer goed bij hele harde zepen. Das heb ik er 1 van die ik weinig gebruik kan ik weinig over zeggen omdat er ook zo veel verschillende kwaliteiten in zijn maar vind ik gezien de schaarste van de dieren zelf een minder prettig idee.
koenfucius Posted August 3, 2020 Posted August 3, 2020 Ik heb een Maseto badger brush - wordt meestal vrij goed beoordeeld. Niet slecht en betaalbaar. Heb ook nog ergens een Virginia Shaving badger brush, maar die verliest af en toe wel een haartje, wat mij irriteert. Ook nog een mix - de Vulfix 404 Grosvenor Mixed Badger & Boar Bristle Shaving Brush, was een bepaald moment heel goedkoop te krijgen. Ook niet slecht, maar ik heb mijn kwast graag iets dikker. Zeker de Maseto vind ik een aanrader om te zien of een das iets is voor jou. Ik ben echter zelf tot de conclusie gekomen dat ik het toch meer voor synthetische kwasten heb.
dhr K Posted August 4, 2020 Posted August 4, 2020 Bij das moet je niet onder silvertip/ 2 band gaan want dan wordt het heel prikkerig en stug. M.a.w. niet voor goedkope das gaan. Tenzij je Chineze neemt Jaqi, Maseto of FS. De kwaliteit wil weleens verschillen maar Maseto heeft een goede naam. Je zou ook kunnen kijken naar Semogue. Ze hebben gemixte kwasten das/varken en de SOC badger (2 band) voor ong. € 70. Goede das is fantastisch zacht en goede backbone maar aan de prijs. Vreemd dat de Proraso varken nog stug is. Dat is een Omega kwast gemaakt voor Proraso. Omega kwasten werk je sneller in dan Semogue. 48 uur in water laten helpt. Ook een keer of 10 op je hand oplaten schuimen versnelt het inwerken. Voordat je hem gebruikt, zeker als je hem een aantal dagen niet gebruikt, goed in water laten voorde hem gebruikt verzacht de haren.
Jurre Posted August 4, 2020 Author Posted August 4, 2020 dhr K schreef 6 uur geleden: Bij das moet je niet onder silvertip/ 2 band gaan want dan wordt het heel prikkerig en stug. M.a.w. niet voor goedkope das gaan. Tenzij je Chineze neemt Jaqi, Maseto of FS. De kwaliteit wil weleens verschillen maar Maseto heeft een goede naam. Je zou ook kunnen kijken naar Semogue. Ze hebben gemixte kwasten das/varken en de SOC badger (2 band) voor ong. € 70. Goede das is fantastisch zacht en goede backbone maar aan de prijs. Vreemd dat de Proraso varken nog stug is. Dat is een Omega kwast gemaakt voor Proraso. Omega kwasten werk je sneller in dan Semogue. 48 uur in water laten helpt. Ook een keer of 10 op je hand oplaten schuimen versnelt het inwerken. Voordat je hem gebruikt, zeker als je hem een aantal dagen niet gebruikt, goed in water laten voorde hem gebruikt verzacht de haren. Bedankt voor je reactie ruim. Ik heb de varkenshaar nu een keer of 15 gebruikt om schuim te maken. Voor mijn gevoel is hij nog steeds erg prikkerig. Misschien verwacht ik wel meer zachtheid dan mogelijk is met een varken.
Jurre Posted August 4, 2020 Author Posted August 4, 2020 https://imgur.com/a/U9ThdOb Ik zat naar deze kwast te kijken. Dscosmetic heeft goede recensies op badger and blade. Nu kan ik uit 3 verschillende koppen kiezen. Silver tip, mantjoerije of shd mantjoerije. Iemand enig idee wat voor mij de beste zou zijn?
dhr K Posted August 4, 2020 Posted August 4, 2020 @Jurre een goed ingereden varken is net zo zacht als een silvertip das. Komt nog wel dus silvertip is het zachtste maar kan slap zijn en iets moeilijker om bv harde zepen mee te laden. Manchurian heeft meer backbone en werkt goed bij kopsoppen. shd is high density, geeft extra backbone maar het nadeel is vaak dat hij erg hard wordt door (te) veel haren. Kortom ik zou tussen silvertip of manchurian kiezen met misschien een lichte voorkeur voor manchurian als je op je gezicht schuimt 1
ChrisVanMeer Posted August 4, 2020 Posted August 4, 2020 dhr K schreef 17 minuten geleden: @Jurre een goed ingereden varken is net zo zacht als een silvertip das. Totaal niet mee eens. Met een varken behaal je nooit de zachtheid van een zilverspits. Grauwdas misschien, maar zilverspits niet. @Jurre als je voor super zacht wil gaan qua das voor een betaalbare prijs, kijk dan eens naar een Kent Blk-8. Mijne kostte toen iets van 70 euro nieuw. Super zacht maar niet echt heel erg sterke backbone. 1 1
Jurre Posted August 5, 2020 Author Posted August 5, 2020 dhr K schreef 10 uur geleden: @Jurre een goed ingereden varken is net zo zacht als een silvertip das. Komt nog wel dus silvertip is het zachtste maar kan slap zijn en iets moeilijker om bv harde zepen mee te laden. Manchurian heeft meer backbone en werkt goed bij kopsoppen. shd is high density, geeft extra backbone maar het nadeel is vaak dat hij erg hard wordt door (te) veel haren. Kortom ik zou tussen silvertip of manchurian kiezen met misschien een lichte voorkeur voor manchurian als je op je gezicht schuimt Bedankt @dhr K. Gewoon veel gebruiken dus. Nu nog even opzoek naar een ander handvat, want dat chroom ziet er niet uit! Ik schuim en in een kom en op het gezicht, dus denk dat manchurian inderdaad het beste is. De SHD heeft wel geltips als dat nog wat uitmaakt.
Jurre Posted August 5, 2020 Author Posted August 5, 2020 ChrisVanMeer schreef 10 uur geleden: Totaal niet mee eens. Met een varken behaal je nooit de zachtheid van een zilverspits. Grauwdas misschien, maar zilverspits niet. @Jurre als je voor super zacht wil gaan qua das voor een betaalbare prijs, kijk dan eens naar een Kent Blk-8. Mijne kostte toen iets van 70 euro nieuw. Super zacht maar niet echt heel erg sterke backbone. @ChrisVanMeer de kent kost 90 pond op dit moment, dus voor mij te duur. Ook ben ik niet echt weg van de klassieke handvatten. Vind de kleurtjes van de goedkopgoedkopere chinese varianten juist wel leuk. Ben ook bang dat silvertip misschien wel te slap is voor mij. Heb jij nog andere ideeën waar ik kan kijken?
Kamp Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 Een van mijn favoriete is toch nog steeds een Semogue SOC 2 band, 1
ChrisVanMeer Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 Samengevat: Varken: niet zacht, stug Syntheet: lekker zacht, weinig absorberend vermogen Zilverspits vind je dan misschien te zacht, dan kom je op gradaties daaronder en daar zijn allerlei benamingen voor (net zoals er die zijn voor zilverspits). Zilverspits hoeft absoluut niet slap te zijn hoor. Tja als je niet echt de klassieke handvaten leuk vind, zit je in de Chinees vast denk ik. Graudas / pure badger lijkt me te stug voor jouw wensen. Ik ben verder niet zo thuis in alle chinese spullen. Ik wilde nog voorstellen: Een Mühle S Classic in zilverspits voorstellen á 52 euro Een Simpsons Berkeley in best badger á 50 euro Een Simpsons Commodore in best badger á 61,95 euro. 3
Johnweggo Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 Hierboven al veel goede reacties gelezen. Mijn ervaring is met een TOBS badger waar ik ooit mee begon maar die valt voor mij in het niet met de synthetische kwasten. Jaren later een Cadman flattop silvertip aangeschaft en deze was toen de kwast voor mij. Totdat ik begin dit jaar een Paladin kocht waarvan ik er nu 2 heb. Deze zijn van alle kwasten die ik heb en heb gehad niet te evenaren. Echter komt hier ook een hele persoonlijke kwestie bij kijken. Hou je van een backbone in je kwast. Hoe zacht moet deze zijn en hoe is de dichtheid. Hierin zit per merk en soms per model al dag en nacht verschil. Kijk rond en lees je in. Is er niks of is je budget aan de lage kant spaar dan eventjes door. (Vergeet de markt hierzo niet. Komt vaak wat leuks voorbij, ook goede kwasten) Want voor mij was de instap das van TOBS die ik jaren geleden kocht niet te vergelijken met wat ik nu heb. 1
dhr K Posted August 5, 2020 Posted August 5, 2020 Geltips vind ik persoonlijk niets meer dan een marketingtruc. De punten zijn dan behandeld zodat ze omgebogen zijn en een haakje vormen. Het zou voor extra zachtheid zorgen. Als het goede silvertip is hoeft volgens mij niet of er is iets aan de hand met de haren... UEKAZ natuurlijk. Meestal zijn ze dan ook nog gebleekt zodat ze witter uitzien. Ik zelf ben grote fan van silvertip. De zachtheid is heerlijk en het verschilt enorm hoeveel backbone een kwast heeft. Verder heb ik geen ervaring met Chinezen kwasten. Ik hoor wel veel tevreden geluiden maar dat de kwaliteit enorm verschil tussen de kwasten. Kwaliteitscontrole is niet zo goed dus..... Succes met je keuze
Jurre Posted August 6, 2020 Author Posted August 6, 2020 Ik ben voor de manchurian gegaan. Ik zal laten weten hoe hij bevalt. Bedankt voor alle antwoorden! 2
Jurre Posted August 6, 2020 Author Posted August 6, 2020 ChrisVanMeer schreef 55 minuten geleden: Welke precies? 26mm dscosmetic manchurian 3
dhr K Posted August 6, 2020 Posted August 6, 2020 Ik hoop dat je niet al te lang op moet wachten en er snel van kan genieten 1
Jurre Posted August 9, 2020 Author Posted August 9, 2020 Vandaag de yaqi mew Brown purple haze gebruikt die vrijdag is binnen gekomen. Ik ben bang dat ik toch voor de silvertip had moeten kiezen, want wat een verschil met de yaqi tuxedo. Iets minder backbone misschien, maar wat is de kwast zacht. Bevalt erg goed! De tijd zal het leren.... 3
Recommended Posts