Jump to content

Kun je allergisch zijn voor scheerkwasten met dierenharen?

Guest JanWinters

Recommended Posts

Guest JanWinters

Hoi allen,

Voor het eerst sinds lange tijd heb ik me vandaag weer eens geschoren met een scheerkwast (een Omega 81054 oftewel varkenshaar). Ook vandaag weer heb ik tot een paar uur naar het scheren last van jeuk op elke plek waar de kwast mijn huid aangeraakt heeft. Ik gebruik verschillende scheerzepen van verschillende leveranciers, waarvan van sommige ook in busvorm. Nu de jeuk over is heb ik de vanochtend gebruikte zeep even zonder kwast op mijn gezicht aangebracht ... Geen enkele last, ook niet als ik het 10 minuten laat zitten en verwijder met een mes.

Mijn vraag aan jullie: kun je allergisch zijn voor een varken dat misschien wel 2 jaar (of langer geleden) verwerkt is in een kwast?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis of mening.

Alvast bedankt en groeten,

Jan

Je kunt voor van alles en nog wat allergisch zijn en dat kan zich gedurende je leven ontwikkelen (is niet aangeboren). Als je het zo omschrijft lijkt het alsof je kwast de dader is en heb je je eigen vraag beantwoord.

When in doubt: ga naar de dokter, die kan onderzoek (laten) doen.

En als je de kwast op je arm zet, doet dat wat?

Ja ik heb het meer gehoord/gelezen, schijnt soms voor te komen. Je kunt proberen om een synthetische kwast te gebruiken, de laatste generatie synthetische kwasten schijnen geweldig te zijn, vergelijkbaar met een goede dassenharen kwast.

Allergisch kan, ongetwijfeld. Maar wat ook zou kunnen is dat je (veel) teveel druk zet op de kwast tijdens het opschuimen (brushburn), iets wat je op veel tutorial-video's ook ziet gebeuren.

Testen op de binnenkant van je onderarm is ook een goed idee; die huid is ook redelijk gevoelig net als je gezicht.

Guest JanWinters

Dank jullie wel.

Ik zal de binnenkant van mijn arm eens goed mishandelen met de varkenskwast en zien wat het resultaat is. Daarnaast heb ik van iemand een kunststof kwast aangeboden gekregen. Die zal ik op mijn gezicht proberen (als 'ie binnen is).

De resultaten zullen hier verschijnen (voor wie het interesseert ;) )

Ik heb eens hele nare last van jeuk gehad in bed, met mijn pyjama aan. Dacht dat het aan het wasmiddel lag, maar het is op mysterieuze wijze verdwenen.

Er kan van alles aan de hand zijn, maar om het een te bevinden en het ander uit te sluiten lijkt het me erg verstandig die kwast inderdaad op de onderarm te testen. Verder zijn zoals eerder gezegd synthetische kwasten best goed. En als je last hebt van een varkenskwast hoef je niet perse last te krijgen van een das of andersom. Alhoewel ik dit niet 100% durf te zeggen.

Guest JanWinters
Alles wat natuurlijk is daar kun je allergisch voor zijn, maar als het een nieuwe kwast is zou ik hem eerst een keer (of een paar keer) goed wassen met shampoo. Misschien helpt dat ook al.

Nee, het is een kwast uit 2012. Eerste keer gewassen met shampoo. Heb me er nu een keer of 15 mee geschoren. Elke keer met het voornemen dat het de laatste keer was geweest (in verband met de jeuk en geïrriteerde gezichtshuid).

Zoals gezegd, het kan (zou kunnen), je kunt voor van alles en nog wat allergisch zijn. Het ligt echter niet heel erg voor de hand dat je voor dierenharen zelf allergisch bent. Voor een allergie is het nodig dat er kleine deeltjes (zeg maar ter grootte van individuele moleculen, tot maximaal proteïnes/eiwitten) met je immuunsysteem in aanraking komen. Dat kan het gemakkelijkst via de luchtwegen - daarom zijn er ook meer inhalatieallergieën dan huid- of voedselallergieën. Een huidallergie vereist dat er stoffen via de huid bij het immuunsysteem of in het bloed terecht komen - huidallergieën worden dan ook meestal veroorzaakt door 'kleine' chemische stoffen (bepaalde oplosmiddelen en geurstoffen, bepaalde plantenstoffen) die redelijk tot goed door de huid worden opgenomen.

DIerenharen, hoewel bestaand uit eiwitten (keratine en zo) staan niet echt bekend om hun vermogen om kleine onderdelen af te geven, en zeker geen kleine bestanddelen die door de huid worden opgenomen. Het lijkt mij dan ook niet heel waarschijnlijk dat de verschijnselen die jij beschrijft toe te schrijven zouden zijn aan een allergie voor de haren zelf. Wellicht een mechanisch effect, of een reactie op een van de andere zaken die bij het scheren gebruikt worden?

Overigens, ook klassieke 'dierharen' allergieën zoals die voor katten worden waarschijnlijk niet door huid- of haarproducten zelf veroorzaakt - naar ik meen is de laatste 'stand van de wetenschap' dat een kattenallergie veroorzaakt zou worden door (stoffen in) opgedroogd kattenspeeksel dat via de vacht (katten wassen zich veel meer dan veel andere beesten) in de lucht terecht komt.

Guest JanWinters
Het lijkt mij dan ook niet heel waarschijnlijk dat de verschijnselen die jij beschrijft toe te schrijven zouden zijn aan een allergie voor de haren zelf. Wellicht een mechanisch effect, of een reactie op een van de andere zaken die bij het scheren gebruikt worden?

Zoals jij het schets zou brush burn, zoals Talibeard suggereerde, de wellicht meest voor de hand liggende oplossing zijn. De klachten doen zich voor bij elke zeep die ik in mijn bezit heb, hoewel het natuurlijk best mogelijk is dat die gemaakt zijn van dezelfde basisbestanddelen. Varkenshaar is natuurlijk best hard, ook na 15 minuten inweken, en mijn huid is babyzacht (net als mijn karakter ;) ). Als het goed is wappert er vandaag of morgen een synthetische kwast door de brievenbus. Misschien maakt die het verschil. Zo niet, dan wordt het scheren met Bartex of uit spuitbus.

Hmmm, een ingewerkte goede varkensharen kwast zou na een paar minuten weken echt heel zacht moeten zijn. Tenzij je pech hebt dat de punten van die kwast erg ruw zijn. Dan helpt weken namelijk niet bijster veel. Met een vergrootglas moet dat snel genoeg te zien zijn, het beste kun je kijken als de kwast droog is, dan plakken de haren niet zo aan elkaar.

Guest JanWinters

Vandaag de proef op de som genomen ... Niet op de binnenkant van mijn arm, maar gewoon op m'n gezicht.

In tegenstelling tot vorige keer heb ik het schuim nu gemaakt in een kom (niet op mijn gezicht). Het aanbrengen heb ik bewust met zo weinig mogelijk druk gedaan en het aantal halen beperkt tot alles acceptabel gedekt is. Gevolg: de jeuk en irritatie is stukken minder dan bij de vorige kwastbeurt.

Allergie als brush burn behoren beide nog tot de mogelijkheid, maar de mechanische werking van de kwast lijkt nu toch wel de grootste boosdoener. Revenge of the pig :-)

Binnenkort probeer ik dezelfde exercitie met een kunststof kwast. Misschien is het resultaat dan nog acceptabeler.