Jump to content

De volgende stap

Jurre
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Het is tijd voor een nieuw scheermes. Op dit moment twijfel ik tussen een razorock gamechanger en de rockwell 6s.

Dat de 6s verschillende standen heeft lijkt me wel wat, aangezien ik in de toekomst ook mijn hoofd moet gaan scheren. Maar ik lees vaak dat de kop erg groot is en dat dat het moeilijk maakt om onder je neus te scheren.

De gamechanger is lastiger te krijgen en omdat ik nog nog niet zolang scheer met een krabber weet ik niet zo goed welke "blade gap" ik moet kiezen. De .68 of .84.

Op dit moment gebruik ik de King c gillette en de bluebeards revenge scimitar. De scimitar is volgens mij een EJDE89.

Opzich bevallen deze prima, maar ik krijg er niet echt een heel glad gezicht van. Dus ik denk dat het iets agressiever moet.

Wat is jullie mening? Zijn er betere alternatieven dan de razorock of de rockwell? Budget is echt max 100 euro.

Zijn er misschien mensen die dit soort krabbers te koop willen aanbieden op dit forum?

Benieuwd naar jullie meningen.

Jurre

Ben zelf erg gecharmeerd van de gamechanger, ik heb de .84. Ben daarbij in het algemeen geneigd om voor open kam te gaan, dus de wat “efficientere” krabbers, bij gebrek aan een betere benaming. Daarnaast vind ik dat hoe meer er kan draaien en bewegen aan een krabber hoe meer er ook kapot kan.

Hopelijk heb je daar iets aan qua keuze. Het is natuurlijk mijn bescheiden mening, en staat compleet los van de werkelijkheid ;-)

@Hans1980 Na overleg met mn vrouw, die liever geen open scheermes in huis heeft met 2 kleine kinderen.  En na netjes contact met tony gehad te hebben over het kopen van een open mes, besloten om dit even uit te stellen totdat de rust hier in huis is terug gekeerd.

Helaas op dit moment geen tijd om het scheren met open mes mij rustig eigen  te maken en het onderhoud hiervan werkt ook niet echt mee op dit moment. In de toekomst hoop ik hier wel mee te kunnen beginnen. 

Ik begrijp je reactie, maar dit helpt mij niet om verder te komen in de wereld van het nat scheren. 

@Jurre ik heb o.a. een Game Changer .84P.  Is zeker aan te raden en vind ik nog steeds vrij mild.  Ik kan echter niet vergelijken met de Rockwell;  Daarnaast is er ook de Homelike Shaving Start - de volledige set zit iets boven je limiet, maar als je weet welke plaat je wil, kan het wel.  Ik vind de .90 vergelijkbaar met de Game Changer, terwijl de 1.18 iets agressiever is.  Verder is mijn eeuwige aanrader de Merkur 37c (of 39C als je liever een langer greepje hebt)

Hoofd scheren kan ik ook niet bij helpen.  Misschien kan daar iets als een injector I of L wel werken? Er staat er nog een te koop op de Markt.  In combinatie met een Merkur blijf je nog mooi onder je limiet.

Ik zal in het weekend eens kijken naar mijn collectie of er niet iets bijzit.

Mocht je je oog laten vallen op  een Karve, die heb ik nog voor je.

Mijn Game Changers blijven hier, dat zijn beide aanraders, met een lichte voorkeur naar de .84.

De Rockwell is inderdaad wat lomp, maar een fijne krabber, ik gebruik eigenlijk alleen de #5, voor zowel hoofd- als baardhaar.

koenfucius schreef 8 minuten geleden:

@Jurre ik heb o.a. een Game Changer .84P.  Is zeker aan te raden en vind ik nog steeds vrij mild.  Ik kan echter niet vergelijken met de Rockwell;  Daarnaast is er ook de Homelike Shaving Start - de volledige set zit iets boven je limiet, maar als je weet welke plaat je wil, kan het wel.  Ik vind de .90 vergelijkbaar met de Game Changer, terwijl de 1.18 iets agressiever is.  Verder is mijn eeuwige aanrader de Merkur 37c (of 39C als je liever een langer greepje hebt)

Hoofd scheren kan ik ook niet bij helpen.  Misschien kan daar iets als een injector I of L wel werken? Er staat er nog een te koop op de Markt.  In combinatie met een Merkur blijf je nog mooi onder je limiet.

Ik zal in het weekend eens kijken naar mijn collectie of er niet iets bijzit.

Bedankt voor je reactie @koenfucius, ik zal eens wat gaan lezen over de injectors en de homelike. 

Zijn de merkur's ook in stainless steel? Mijn voorkeur gaat daar toch wel naar uit. 

Ben benieuwd of je wat moois vind in je collectie. 

Een Game Changer zal ik ten alle tijden aanraden. Of het nu .68 of .84 is, gesloten of open kam. Voor de prijs dat hij kost is dit echt een waardige krabber. @Tjebbe geeft ook aan om eventueel een Karve te kopen, en ik moet toegeven dat deze heel hoog aangeschreven staat bij mij. De keuze bij de Karve met verschillende platen en ook de keuze van open en gesloten kam is wel uitgebreid. Ik heb de D plaat gesloten kam en C plaat open kam en deze scheren uiterst efficiënt en comfortabel.

• I like it 1

Voordat ik je allerlei krabbers ga aanprijzen is het mij nog niet helemaal duidelijk wat je zoekt. Om in de toekomst je hoofd te gaan scheren zou ik je zeker niet aanraden om met een DE te beginnen. Daar zijn wat mildere en bewegelijke apparaten wat handiger in. Je zegt dat je geen glad gezicht krijgt van wat je nu hebt. Voordat je naar een agressieve krabber (OC) gaat is het misschien handig goed op je techniek te letten. Het zou misschien kunnen dat het meer daar aan ligt dan aan de krabbers. Tot slot zeg je dat je een ss wilt hebben. Dat is een keuze. Er is verschil tussen ss. De Razorock is gegoten ss, de GC is machinaal gesneden, oftewel. van een blok staal wordt door een precisiemachine de onderdelen eruit gefreesd. Over het algemeen zijn machinaal gesneden apparaten van beter kwaliteit dan gegoten. Wat ik o.a. bedoel te zeggen is dat het twee totaal verschillende krabbers zijn. Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de kwaliteit van razoRock en vind de GC een zeer prettige en goede krabber. Maar er zijn meerdere goede ss krabbers voor onder de €100. Ik noem maar eens wat: RazoRock Mamba, Start, de nieuwste versie van de Muhle Roca, e.a. De rockwell heeft het voordeel van de verschillende platen, waarmee je de 'agressie' kan kiezen. M.i. is het allemaal veel meer een kwestie van smaak en van willen hebben dan van efficiency. Ik scheer me net zo glad met mijn Muhle 89 dan met de GC of de Seyguss OC. Ze vragen een andere techniek misschien, andere hoek, enz enz maar je krijgt er zeer goede resultaten mee. Al met al is mijn suggestie goed na te denken waarvoor je de nieuwe krabber wil en kiezen voor wat je aanspreekt en mooi, leuk vindt. lang verhaal excuses en veel plezier met de afwegingen. Want die vind ik meestal erg leuk...

• I like it 5

Als je ss wil, kijk eens naar de ss Lupo van RazoRock. De reguliere versie is aluminium met DLC, maar er is ook een rvs versie dus. Hele vergevingsgezinde krabber. Maar het valt of staat met de juiste combi van techniek, mesje, voorscheer, zeep en nascheer hoe comfortabel je scheerbeurt is. 

Begin gewoon met een Mühle R89, ik heb deze ook nog steeds en dit is een goede allrounder die kwalitatief ook dik in orde is. Er staat nu volgens mij een mooie set (krabbber, houder en scheerkwast) op dit forum te koop voor onder de €100. 

• I like it 1

Jurre schreef 8 uur geleden:

Bedankt voor je reactie @koenfucius, ik zal eens wat gaan lezen over de injectors en de homelike. 

Zijn de merkur's ook in stainless steel? Mijn voorkeur gaat daar toch wel naar uit. 

Ben benieuwd of je wat moois vind in je collectie. 

Merkur is gechromeerde zamak. Let wel, er is zamak en zamak. Ik ben ervan overtuigd dat mijn merkur mij zal overleven.

JeroenP schreef 9 uur geleden:

Als je ss wil, kijk eens naar de ss Lupo van RazoRock. De reguliere versie is aluminium met DLC, maar er is ook een rvs versie dus. Hele vergevingsgezinde krabber. Maar het valt of staat met de juiste combi van techniek, mesje, voorscheer, zeep en nascheer hoe comfortabel je scheerbeurt is. 

Begin gewoon met een Mühle R89, ik heb deze ook nog steeds en dit is een goede allrounder die kwalitatief ook dik in orde is. Er staat nu volgens mij een mooie set (krabbber, houder en scheerkwast) op dit forum te koop voor onder de €100. 

de stainless steel uitvoering van de Lupo die altijd en overal uitverkocht is.....??

Tjebbe schreef op 23-7-2020 om 22:31:

Mocht je je oog laten vallen op  een Karve, die heb ik nog voor je.

Mijn Game Changers blijven hier, dat zijn beide aanraders, met een lichte voorkeur naar de .84.

De Rockwell is inderdaad wat lomp, maar een fijne krabber, ik gebruik eigenlijk alleen de #5, voor zowel hoofd- als baardhaar.

Dat zijn mooie dingen Tjebbe, ik zie dat deze ook verschillende platen gebruiken. Ik kom er alleen niet helemaal uit welke plaat voor mij goed is dan.

Het lijkt er ook op dat deze ver boven mijn budget zit.

Waarom bevalt de .84 jou beter dan de andere?

dhr K schreef op 23-7-2020 om 23:01:

Voordat ik je allerlei krabbers ga aanprijzen is het mij nog niet helemaal duidelijk wat je zoekt. Om in de toekomst je hoofd te gaan scheren zou ik je zeker niet aanraden om met een DE te beginnen. Daar zijn wat mildere en bewegelijke apparaten wat handiger in. Je zegt dat je geen glad gezicht krijgt van wat je nu hebt. Voordat je naar een agressieve krabber (OC) gaat is het misschien handig goed op je techniek te letten. Het zou misschien kunnen dat het meer daar aan ligt dan aan de krabbers. Tot slot zeg je dat je een ss wilt hebben. Dat is een keuze. Er is verschil tussen ss. De Razorock is gegoten ss, de GC is machinaal gesneden, oftewel. van een blok staal wordt door een precisiemachine de onderdelen eruit gefreesd. Over het algemeen zijn machinaal gesneden apparaten van beter kwaliteit dan gegoten. Wat ik o.a. bedoel te zeggen is dat het twee totaal verschillende krabbers zijn. Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de kwaliteit van razoRock en vind de GC een zeer prettige en goede krabber. Maar er zijn meerdere goede ss krabbers voor onder de €100. Ik noem maar eens wat: RazoRock Mamba, Start, de nieuwste versie van de Muhle Roca, e.a. De rockwell heeft het voordeel van de verschillende platen, waarmee je de 'agressie' kan kiezen. M.i. is het allemaal veel meer een kwestie van smaak en van willen hebben dan van efficiency. Ik scheer me net zo glad met mijn Muhle 89 dan met de GC of de Seyguss OC. Ze vragen een andere techniek misschien, andere hoek, enz enz maar je krijgt er zeer goede resultaten mee. Al met al is mijn suggestie goed na te denken waarvoor je de nieuwe krabber wil en kiezen voor wat je aanspreekt en mooi, leuk vindt. lang verhaal excuses en veel plezier met de afwegingen. Want die vind ik meestal erg leuk...

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Misschien dat ik mijn vraag verkeerd stel.

Hoe kom ik erachter welke krabber er goed bij mij past?

Dat ik gesneden SS wil, ben ik al uit. Maar verder nog geen idee.

De techniek is denk ik wel ok, maar zeker weten doe ik het niet. Er is ook niemand die met mee kan kijken omdat te verifiëren. 

Ik heb vanmorgen trouwens voor het eerst gillette blauw gebruikt en zo glad als nu ben ik nog niet geweest. Dus misschien moet ik eerst mijn sample pack maar eens helemaal proberen. 

beepee1972 schreef op 24-7-2020 om 08:43:

Ik heb zo’n beetje dezelfde weg bewandeld, en dezelfde vragen gesteld. Kijk HIER maar eens.

Samengevat: ik gebruik nu Merkur 37c, Muhle R41 en R89

Ik heb jou draadje uitgebreid gelezen en al veel van geleerd. Toch was ik benieuwd of er nog andere meningen waren, die beter bij mijn vraag passen.

• I like it 1

Het is misschien niet helemaal een antwoord op je vraag maar wij hebben thuis een kleine man van 2,5 jr en een 2e op komst dus qua messen etc kan ik mij voorstellen dat je daar idd wat voorzichtiger mee moet/ wil zijn.

Ik heb het zelf "opgelost" door ten eerste niks te overleggen maar gewoon in huis te halen (niet altijd de beste oplossing maar mijn wederhelft is inmiddels wel wat van mij gewend dus dat scheelt ;)), en ik heb op aliexpress een tasje gekocht dat op slot kan. 

Volgens mij worden ze met name verkocht als geur verbergend "wiet tasje" oid maar het is prima geschikt voor het "kindveilig" opbergen van de scheermessen etc.

Het is misschien niet de meest stijlvolle oplossing maar wel handig :) 

Wellicht dat je er ook iets mee kan ;)

spacer.pngspacer.pngspacer.png

• I like it 3
  • Thanks! 1

AlexP schreef 1 uur geleden:

Het is misschien niet helemaal een antwoord op je vraag maar wij hebben thuis een kleine man van 2,5 jr en een 2e op komst dus qua messen etc kan ik mij voorstellen dat je daar idd wat voorzichtiger mee moet/ wil zijn.

Ik heb het zelf "opgelost" door ten eerste niks te overleggen maar gewoon in huis te halen (niet altijd de beste oplossing maar mijn wederhelft is inmiddels wel wat van mij gewend dus dat scheelt ;)), en ik heb op aliexpress een tasje gekocht dat op slot kan. 

Volgens mij worden ze met name verkocht als geur verbergend "wiet tasje" oid maar het is prima geschikt voor het "kindveilig" opbergen van de scheermessen etc.

Het is misschien niet de meest stijlvolle oplossing maar wel handig :) 

Wellicht dat je er ook iets mee kan ;)

spacer.pngspacer.pngspacer.png

Bedankt voor je tip Alex! Dat is zeker een handig ding en die houd ik even in mijn gedachten voor de toekomst. Mijn 2e is nu bijna 2 maanden oud, dus de drukte en stress die dit meebrengt houden mij ook nog even tegen voor het open mes. 

En niet overleggen zit er hier echt niet in. Er is maar 1 baas bij ons in huis en ik ben het niet....

Succes met je 2e wondertje!

• Haha 5

Joost schreef 3 uur geleden:

Geniaal! heb je er een link van?

Er zijn er meerdere te vinden (zoekterm "bag lock smell" oid) maar ik heb zelf deze gekocht, was ook redelijk snel binnen (duurde amper 2 weken)

Jurre schreef 6 uur geleden:

Hoe kom ik erachter welke krabber er goed bij mij past?

1. Lid worden van het beste/leukste scheerforum.

2. Af en toe wat echtelijke ongehoorzaamheid.

3. Reviews en ervaringen lezen.

4. Oefenen, oefenen, oefenen.

5. Uiteindelijk toch gewoon die ene ss krabber kopen, omdat je hem gewoon wilt....

Even serieus: het principe en de werking van de DE safety razor is sinds 1930 hetzelfde gebleven. Topplaat en een bodemplaat waar een mesje tussen moet. Daarna stukje schroefdraad met een steeltje om het aan elkaar te krijgen en vast te houden. Meer is het niet. ?

Het enige waar de variatie in zit is de mesjes, de ruimte tussen de bodem- en topplaat (gap), je techniek en zeep. 

Maar gek genoeg, bij mij kan een Charcoal Goods krabber, Feather mesje en Martin de Candre zeep een subliem resultaat geven, bij jou kan dit de meest oncomfortabele scheerbeurt ooit zijn. 

Waar dat verschil in zit, zal deels objectief zijn en voor het grootste deel subjectief c.q. persoonlijk.

De krabber die goed bij je past is er misschien niet één, maar de combinatie van alles bij elkaar. 

Belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft en een rustmoment van maakt. 

Die winst pak je altijd. Laat het zoeken van de heilige graal maar aan anderen. 

harrison ford GIF

• I like it 3

De driedelige DE krabber is zoals @JeroenP zegt een onverwoestbaar ontwerp dat niet zo snel zal veranderen. Er zit wel eindeloos veel variatie in de gap, de hoek waar het mesje in gedrukt wordt en o het mesje uitsteekt of juist niet t.o.v.de hoek die de krabber maakt met de huid. Maar al die verschillen zijn een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeuren. De ene wil een agressievere krabber met een grotere gap en meer 'blade feeling' de andere juist niet. Agressieve krabbers zijn iets efficiënter dan zachte maar hoeft niet. Het is niet allen kwestie van 'gap' maar van de hoek. In principe kan je je met iedere krabber uitstekend scheren; de techniek zal wel anders zijn.  Voorkeuren en daarna komen duizend argumenten en lange (en leuke) discussies op fora over de voor en nadelen van een krabber. Dure krabbers hoeven niet beter te zijn. Een van mijn betere krabbers vind ik, is de Gillette tech die ik voor € 5 gekocht heb....

Zelf vind ik vlindersluiting niks omdat ik de kop dan te dik vind en dus minder makkelijk onder mijn neus kan. Zo zal ik ook nooit een adjustable kopen want dat gepiep spreekt mij niet aan en uiteindelijk gebruik ik maar een stand (idem met de rockwel 6c/s) Voor mij moet een krabber wat gewicht op de kop hebben maar wel een goede balans houden zo'n krabber van ±een ons is mooi. Ss is mooi en heeft een mooi gewicht. Messing ook. De GC.84-P is een prachtige krabber die overal redelijk goed scoort. De Mambo 70 ook al is die iets minder efficient. uiteindelijk heb je een verzameling krabbers ieder met een ander kwaliteit en kan je 's ochtends kiezen....?

• I like it 3