Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zal mij dan ook maar ff voorstellen, zoals het ook hoort op een echt forum.

Mijn echte naam is Harmen, mn nick komt voort uit mijn ouwe hobby, nemo :D Het scheren was voor mij een waar drama tot ik voor een paar maand terug al googlend op een webshop kwam die safty razors verkocht. In eerste instantie ging het me dan ook om de kosten maar wat oh oh wat een verademing is het klassiek scheren 8-)

Echt super tof dat jullie een forum zijn begonnen!

Posted

Dank je Ko. Mijn gear op dit moment is een parker ik meen 99r en een shavette. 2 kwasten van varkenshaar en een paar zeepjes waaronder mijn tot nog toe favo proraso.

Met de shavette ben ik een paar weekjes mee bezig, echt super om mee te stoeien.

Posted
De wraak van blauwbaard maar dan in het engels :P leuk dingetje om het mee te leren.

Welkom, ik zit te kijken bij dat blauwbaard ding. Dan staat er "Note: This will take standard double edged razor blades. Simply snap a double edge blade in half (lengthways).". Is dat bij elke shavette en is dat echt zo simpel? Klinkt een beetje gevaarlijk om een de-mesje steeds zo te moeten breken.

Posted

Weet niet of dat bij elke shavette zo is, maar wel bij een shavette die ik ooit één keer geprobeerd heb. Mesje doormidden lukt nog wel, maar het vastleggen in de shavette vond ik tamelijk wankel, waardoor het scheren eigenlijk nog wat lastiger wordt (moeilijker te bepalen scheerhoek) dan bij een echte straight.

Ik vind een shavette wat dat betreft dus niet echt een tussenstap tussen DE en straight, maar dan bedoel ik dus precies de shavette waar hier de discussie over gaat, met die halve DE-mesjes.

Posted

Als je de mesjes in hun papiertje breekt, is daar niets gevaarlijks aan.

In de meeste shavettes gaan halve DE mesjes, maar niet alle. Dovo verkoopt een shavette waar je verschillende houders in kunt doen. Er zijn er drie voor verschillende mesjes. Een van die houders is voor hun eigen, langere mesjes. Een nadeel van een shavette met DE mesje is namelijk dat het snijvlak zo klein is. Dat kun je daarmee oplossen. Mogelijk zijn die ook dikker en minder flexibel, wat een voordeel zou zijn.

Daarnaast heeft Feather een cartridgesysteem (Artist Club serie), wat overeenkomsten heeft met een shavette. Daar gaan hun eigen mesjes in. Dit lijkt meer op scheren met een straight dan met een lichte shavette.

Posted

Ja, dat heb ik meer gehoord. Die mesjes zijn dunner als papier en heel flexibel. Een echte straight die moet je stroppen en (laten) slijpen, dat is me net een brug te ver, dan zou zo'n CJB Kamasori beter zijn of inderdaad de Feather Artist (maar die zijn ook nog vrij prijzig).

[edit]Niet snel genoeg Slaadjebla zie ik nu pas :).

Posted
Weet niet of dat bij elke shavette zo is, maar wel bij een shavette die ik ooit één keer geprobeerd heb. Mesje doormidden lukt nog wel, maar het vastleggen in de shavette vond ik tamelijk wankel, waardoor het scheren eigenlijk nog wat lastiger wordt (moeilijker te bepalen scheerhoek) dan bij een echte straight.

Ik vind een shavette wat dat betreft dus niet echt een tussenstap tussen DE en straight, maar dan bedoel ik dus precies de shavette waar hier de discussie over gaat, met die halve DE-mesjes.

Wat voor shavette heb je gebruikt dan? Ik denk dat het per soort wel verschilt in hoeverre ze klemmen.

Posted

Was een probeerseltje van mij en gekregen via een Italiaanse leverancier.

Heb het bij het probeerseltje gelaten want kon me niet voorstellen dat klanten hier succes mee zouden hebben. Niets zo vervelend als je enthousiast begint met natscheren en de bloedstelper van Proraso gaat er sneller doorheen dan de scheerzeep.....

Posted

De Artist Club mesjes van Feather (maar ook geproduceerd door Kai en Dorco), zijn in gebruik heel andere koek dan een DE mesje in een shavette.

Deze messen zijn veel dikker, stugger en bovenal scherper dan welke DE mesje dan ook. Dat dikke en stugge laat ze veel meer lijken op een echte straight, de scherpte is scherper dan een straight ooit kan zijn heb ik meermalen gelezen. Of dat echt zo is weet ik eigenlijk niet.

Linke soep? Tja, als je bedenkt dan het snijvlak van deze mesjes maar ongeveer een millimeter uitsteken boven de kop van de houder, dan valt het allemaal wel mee. Je kunt je er dus niet diep mee snijden zoals dat met een straight wel kan.

Ik heb zelf een CJB kamisori, wat een imitatie is van een Feather non-folding RG model. Dat scheert echt heel goed, alleen de afwerking is minder dan een echte Feather.