Ga naar inhoud

Rollende X -stroke wat is het precies?

Aanbevolen berichten

Ik lees van over de verschillende soorten x-strokes op het internet. Ook de rolling X-stroke komt voorbij. Die zou zijn voor messen met een sterke smile of warp .

Is warp het verschijnsel dat de snede niet in een rechte lijn loopt maar eerder golvend?

Wordt bij deze rolling x-stroke het mes opgelicht waarbij dan de rug van het mes lost komt van de steen en de snede steeds maar een klein beetje contact maakt met de steen?

Een alternatief is het gebruiken ven een smallere steen waarbij je dan het mes niet hoeft op te lichten ?

Link naar bericht
Delen op andere sites

http://www.coticule.be/strokes.html

Hier is het goed uitgelegd. Met een duidelijke animatie.

De zogenaamde "swaying" X-stroke heeft hetzelfde doel.

Namelijk zorgen dat ook de hiel en de tip vol de steen raken bij messen die geen perfect rechte snede en/of geometrie hebben. (erg veel messen dus...)

De Rollende X is bij mij altijd gecombineerd met de swaying X omdat je dan minder uitgesproken moet kantelen.

Om het principe erachter te illustreren kan je het volgende even doen:

Strek je vingers en houd je hand tegen het tafelblad onder een hoek van pakweg 30 graden.

Enkel je middenvinger raakt de tafel omdat de andere twee korter zijn.   (Zoals bij een scheermes met een smile...)

Om de wijsvinger en de ringvinger ook te laten raken kan je twee dingen doen.

Je draait de vinger die je wil laten raken  "vooruit".  De Swaying X-stroke.

Je kantelt richting de vinger die je wil laten raken. De "Rolling X-stroke.

Het meest efficiënte is beiden.

Trek aan beide kanten een lijntje op de snede volgende keer dat je een scheermes slijpt.

Je gaat verbaasd zijn hoeveel messen een "sway" en/of rol nodig hebben.

Bij je laatste set alternerende slagen is het superbelangrijk dat je de snede volledig mee hebt aan beide kanten.

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat de Coticule animatie duidelijk weergeeft wat een Rolling stroke is.

@Frank, de rug komt niet los van de steen bij een Rolling x stroke. 

de snede heeft meer contact op een klein deel van de snede dan de rest, waarbij je de slurry bij dat deel van hiel naar teen laat lopen (rollen)

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt allemaal.

Ik had natuurlijk al op You Tube gezocht, maar ik vind nu pas het filmpje van Lewis Razors waarin deze rolling X-stroke perfect wordt weergegeven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op youtube circuleren ook wel wat filmpjes waarvan je best mag twijfelen of de slijper wel weet waar hij mee bezig is 😏

In de regel heeft Lynn wel goede adviezen.  

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.