Jump to content

Eerste pass tegen de groeirichting in

Ralf
 Share

Recommended Posts

Ik scheer me nu zo'n 1,5 maand dagelijks met een open scheermes. De laatste week heb ik mijn routine aangepast en ik ben benieuwd hoe meer ervaren scheerders hier tegen aan kijken.

Voorheen schoor ik me glad in drie passes. Nu beperk ik dat tot één pass, direct tegen de groeirichting in. Dat bevalt me prima: het is direct erg glad, zonder irritatie (wat me nogal verbaasde) en het kost me ineens nog maar een kwartier om me te scheren (inclusief voorbereiding, maar zonder stroppen). Ik merk wel dat deze aanpak minder goed werkt wanneer ik geen pre shave olie gebruik (ik gebruik sinds twee weken olijfolie, dat werkt uitstekend), dan zijn de haren hiervoor wat te hard. Wat zijn jullie ervaringen? 

Ik doe soms 3 maar meestal 2 passes en ben met zeep kloppen en mes stroppen voor en opruimen en mes schoonmaken na   totaal ongeveer 15 tot 20  minuten max bezig. Hoe langer je met het open mes scheert   hoe makelijker je routine wordt en sneller je tijd gaat worden( ben zelf ongeveer 8 jaar met het open mes bezig, en in het begin was ik ook een stuk langzamer, geniet er gewoon van), gebruik geen preshave, goede zeep, scherp mes is genoeg voor mij.

• I like it 1

Ik doe meestal twee gangen, soms drie als ik er de tijd voor heb. 

Direct tegen de groeirichting in werkt voor mij niet met mijn harde baardharen en gevoelige huid. Dan heb ik gegarandeerd scheerbrand.

Als het voor jou werkt dan is er niets mis mee om het zo te doen.

Ik begin af en toe ook met een gang tegen de haargroei in maar ga daarna nog eens in de andere richting. Helemaal glad krijg ik het niet in één gang, kan wel maar dan moet ik druk gaan zetten op het mes en dat heeft dan weer bijwerkingen. Pre-shave bezorgd me dan altijd weer een mindere scheerbeurt dus doe ik niet meer.

• I like it 1