Jump to content

Open mes of shavette

Jurre
 Share

Recommended Posts

Daan schreef 1 uur terug:

Mail terug is oude info moet nog aangepast worden op de site helaas

Dan kloppen de prijzen van zijn stroppen ook niet meer zeker? Ik zal hem wel eens een mail sturen.

Slecht dat hij zijn site niet bij houdt.

@Frank jawel maar de verzendkosten waren substantieel omhoog gegaan gaf hij aan en zo te lezen is hij druk en ook bezig met een nieuwe site. Waar je gewoon direct kan kopen 

JvdK schreef 2 minuten geleden:

Op de site van scupleworks staat al zeker een maand of 3 dat hij de site aan het aanpassen is. Daar lijkt niet veel voortgang in te zitten. 

Staat er volgens mij al meer dan een jaar op. zeker erg lastig zo'n nieuwe website

Dat zal ook de reden van een verouderde website zijn. Te druk met het maken van stroppen. Vaak zie je dat deze ambachtslieden niet genoeg ICT kennis hebben of daarvoor tijd willen vrijmaken.

Ps op de verzendkosten en website na. Een top ervaring reageert snel op mail denkt mee en vriendelijk. Wilde ik ook even gezegd hebben! 

• I like it 2

• 11 months later...

Nog even oud topic nieuw leven inblazen ;-) Na DE en SE razors, zat nu ook een of andere shavette in een pakketje ;-) Gaan we dus ook maar eens proberen. Ik ben toch wel benieuwd, zijn er ook mensen die altijd een shavette gebruiken i.p.v. open mes? Waarom wel? De tegenargumenten hoor ik wel vaker.

Het is voor mij slechts uitproberen. Wat me tegenhoudt voor een open mes is het onderhoud, ik ben daarin nogal lui uitgevallen. Dus een shavette lijkt een prima tussenoplossing. Moet het uiteraard wel prettig en comfortabel kunnen scheren. Vandaar mijn vraag?

PS: ik zal rustig beginnen, kleine stukjes, om eerst maar eens wat gevoel te krijgen.

• I like it 1

Ik moet zeggen dat nu ik de Tedalus heb, hetzelfde resultaat behaal als met een open mes, zonder de bijkomende beheerzaken die nodig zijn met een open mes (stroppen, slijpen). Dat vind ik voor mij erg prettig, omdat ik totaal geen kaas heb gegeten van slijpen. Maar daarentegen heb ik genoeg open messen om het slijpen een tijd uit te kunnen stellen.

• I like it 1
  • Haha 1

29 minuten geleden, ChrisVanMeer zei:

Ik moet zeggen dat nu ik de Tedalus heb, hetzelfde resultaat behaal als met een open mes, zonder de bijkomende beheerzaken die nodig zijn met een open mes (stroppen, slijpen). Dat vind ik voor mij erg prettig, omdat ik totaal geen kaas heb gegeten van slijpen.

Dat zou voor mij precies de reden zijn om te kiezen voor een shavette. Dat zal voor de meesten gelden die geen zin hebben zich te verdiepen in het onderhoud van een open mes. Eerst maar eens wat proefdraaien met dit ding en eens kijken hoeveel bloed er gaat vloeien ;-) Zeker als de linkerhand mee moet gaan doen!

Ik ben het klassiek scheren ingestapt met mijn shavette. Dat is nog altijd mijn eerste keus.

Ik heb het open mes geprobeerd, en dat gaat prima, maar ik vind momenteel weinig tijd ervoor. 

DE heb ik ook geprobeerd, maar dat ligt mij niet.

Wel merk ik dat ook bij shavette het uitmaakt welk mes je erin stopt.

• I like it 1

Ik scheer me negen van de tien keer met een shavette. Bevalt me tot op heden veel beter dan DE. Het is even een leer curve maar als je daar door heen bent is het een makkie . Ben blij dat ik doorgezet het toen die tijd , na vele sneetjes en ongemakken. 

• I like it 2

22 minuten geleden, Bartmen zei:

Ik scheer me negen van de tien keer met een shavette. Bevalt me tot op heden veel beter dan DE. Het is even een leer curve maar als je daar door heen bent is het een makkie . Ben blij dat ik doorgezet het toen die tijd , na vele sneetjes en ongemakken. 

Mag ik dan ook vragen welke je gebruikt? Of meerdere wellicht?

Is een shavette geschikt voor gevoelig huid?

ik vind bijv DE razor met open kam niet prettig.

3 uren geleden, beepee1972 zei:

Nog even oud topic nieuw leven inblazen ;-) Na DE en SE razors, zat nu ook een of andere shavette in een pakketje ;-) Gaan we dus ook maar eens proberen. Ik ben toch wel benieuwd, zijn er ook mensen die altijd een shavette gebruiken i.p.v. open mes? Waarom wel? De tegenargumenten hoor ik wel vaker.

Het is voor mij slechts uitproberen. Wat me tegenhoudt voor een open mes is het onderhoud, ik ben daarin nogal lui uitgevallen. Dus een shavette lijkt een prima tussenoplossing. Moet het uiteraard wel prettig en comfortabel kunnen scheren. Vandaar mijn vraag?

PS: ik zal rustig beginnen, kleine stukjes, om eerst maar eens wat gevoel te krijgen.

Als je geen zin hebt in het extra werk dat het onderhuid van een open mes met zich meebrengt is een shavette een goed alternatief.

Ik vind het juist leuk om te experimenteren met stenen, slijpen , stroppen etc. Er gaat een compleet andere wereld voor je open als je je  hier in gaat verdiepen.  Voor mij gaat er niets boven een scheerbeurt met een goed geslepen open mes . Ook scheren met de Tedalus Essence heeft daarin geen verandering gebracht. 

• I like it 1

@beepee1972 Ik heb zo veel shavettes dat ik me er bijna voor schaam 😳 ( stuk of 30 ) Van de push type waar het mesje ingeschoven wordt tot aan de klamp shavette , waar het mesje wat strakker in zit naar mijn idee. Terwijl de push weer wat beter glijdt over de huid. Maar dat is meer persoonlijk denk ik. Een goede vind ik de bluebeard shavette en de Turkse sedef. Keuzes keuzes keuzes ....

• I like it 2

Dat onderhouden van een mes valt reuze mee. Als het mes goed geslepen is dan behoudt hij zeer lang zijn scherpte. Je moet hem wel iedere keer stroppen, maar voor mij is dat onderdeel van het ritueel. Behalve strop gebruik ik wat pasta op een balsa hout maar dat gebruik ik bijna nooit eens in de 3 a 4 maanden. Ik vind messen veel zachter dan shavettes, zeker de shavettes met halve DE messen. Die mesjes zijn zeer dun en scherp het open mes is scherp maar naar mijn gevoel veel dikker en stugger waardoor het scheren veel soepeler en 'veilig' voelt. Ik gebruik nu maar een schavette die met feather AC messen werkt. Een goede mes vind ik milder en zachter voor de huid. Met eens per jaar of zo iets echt slijpen is volgens mij genoeg. Het gaat veel meer van onderhouden van de scherpte dan uitgebreid slijpen. Wel is het zo dat messen duurder zijn dan shavettes, maar ze blijven ook eeuwig werken... Voor beide geldt wel dat de leercurve lang en "scherp" is. 

• I like it 2

Helder, ik begrijp de voordelen van een open mes, maar voel daar (nog) niets voor zoals gezegd. Heb nu een JAD shavette (goedkoop, China, volledig metalen uitvoering) die inderdaad SE mesjes nodig heeft. Eerst maar eens kijken of ik het überhaupt wat vind, daarna kan ik eventueel nog andere proberen, of Artist club type shavettes. Die mesjes heb ik toch ook al liggen. Als jullie na morgen nooit meer iets van me horen was het niet zo’n succes 😜🤪😱

• Haha 1

2 uren geleden, Joost zei:

Wel merk ik dat ook bij shavette het uitmaakt welk mes je erin stopt.

Heb je een tip voor relatief veilige mesjes voor beginnende shavette gebruikers? Hoewel ik vrees dat ik de wat mildere mesjes niet meer heb liggen….

4 uren geleden, Bartmen zei:

Euromax 

Interessant, die kan ik echt niet uitstaan. Volgens mij is het dus en persoonlijk welk mesje bij je past.

Zelf ben ik beginnen met muhle, die scheert redelijk goed. Uiteindelijk als tweede Hema geprobeerd die ook best okay is.

Mijn favoriet blijft de Gillette 7 o'clock sharpedge (geel). Met op tweede plaats feather.

Het glad glijden is in mijn mening belangrijker dan de scherpte.