Ga naar inhoud

Open mes of shavette

Aanbevolen berichten

dhr K schreef Zojuist:

Die laatste vraag heb ik oo. Hoe kom ik aan chromium oxide? dat is toch ook groene pasta? Als ik dat groene spul heb dan smeer ik het op een stuk balsahout toch? Moet ik dan als bij leer met de snede naar achteren gaan of als met een steen met de snede naar voren?

Ja. Op alles.

Met geladen strops heb ik behoorlijk veel geëxperimenteerd.

Balsa is waarschijnlijk het beste medium voor crox maar een jeans strop met metalpolish geeft naar mijn mening een fijner scherende snede, is veelzijdiger en gebruiksvriendelijker.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Tony schreef 11 minuten geleden:

@Jurre, ik heb er een voor je gereserveerd.

@dhr KOp Balsa net zoals met de strop, met de rug voorop, trailing edge

crox kopen? Ik heb het al jaren, misschien dat iemand weet waar je het tegenwoordig moet kopen.

Bedankt @Tony

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Jurre schreef 1 uur terug:

@DoubleB wanneer zou ik een plankje balsa met chromium oxide nodig hebben? Of anders gezegd: wat is het?

Op het moment dat je merkt dat de snede achteruit gaat in scherpte. Kan na 3 scheurbeurten, kan na 30. Is afhankelijk van je eigen gevoel en scheer/strop kunsten.

dhr K schreef 35 minuten geleden:

Die laatste vraag heb ik oo. Hoe kom ik aan chromium oxide? dat is toch ook groene pasta? Als ik dat groene spul heb dan smeer ik het op een stuk balsahout toch? Moet ik dan als bij leer met de snede naar achteren gaan of als met een steen met de snede naar voren?

Ik heb het ook al erg lang, weet niet direct waar je het nu kan kopen. Ik weet wel dat onze grote Chinese groothandel het ook heeft.

Hans1980 schreef 11 minuten geleden:

Ja. Op alles.

Met geladen strops heb ik behoorlijk veel geëxperimenteerd.

Balsa is waarschijnlijk het beste medium voor crox maar een jeans strop met metalpolish geeft naar mijn mening een fijner scherende snede, is veelzijdiger en gebruiksvriendelijker.

Dat vind ik een interessante. Die heb ik nog niet eerder gehoord.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Dus als ik geen crox kan vinden is een tube groene pasta ook goed? (Ja ik weet dat het stukken duurder is) Wat is metalpolish? Klinkt goed. Moet dus een spijkerbroek vinden 😄

Link naar bericht
Delen op andere sites

@DoubleB

De Thiers Issard Pâte à rasoir die typisch op Canvas gebruikt wordt is ook gewoon metalpolish.

Reguliere metalpolish op een strook van een oude spijkerbroek doet dus in essentie hetzelfde.

Dat heb ik opgepikt op de blog https://scienceofsharp.com

@dhr K

Ik knip letterlijk stroken uit een oude spijkerbroek. 🙂      (Gewassen! Er mag geen vuil of zand inzitten...)

Deze metal polish gebruik ik zelf.

https://www.carclean.com/nl/mothers-wax-mag-aluminum-polish-140gr.html?gclid=EAIaIQobChMI4uC7grnN6gIVBQB7Ch0sBA-rEAQYASABEgK4ffD_BwE

Het is belangrijk om de metal polish na het drogen flink in de strop te wrijven met een schroevendraaier of de rug van een scheermes.

Diamant pasta van 0.5 micron of kleiner werkt ook goed. Crox werkt minder goed.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok nu ben ik een beetje in de war. Ik dacht dat ik met een mes en een strop er was. Als een mes na 3x scheren al niet meer scherp is, wat moet ik dan doen? Terug naar Tony om te slijpen? Dat gaat aardig in de porto kosten lopen dan en ik betwijfel of Tony elke week zin heeft om mijn mes te slijpen.

Dus kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat voor onderhoud een mes allemaal nodig heeft? Houd er aub rekening mee dat veel termen allemaal nog nieuw zijn voor mij.

Alvast bedankt

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Jurre denk dat je toch wel met goed stroppen een scheerbeurt of 60/70 kan halen uit een mes. Ik zou zeggen focus je eerst op het scheren en stroppen (begin met een goed geslepen mes dan weet je je uitgangspositie)  en kijk hierzo verder in de topics en op internet als je het scheren onder de knie hebt en nog leuk vindt. 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Met een mes en een strop kun je echt wel even vooruit. 

Het komt echter wel voor bij de beginnende open mes scheerder dat de techniek van het scheren en stroppen nog niet helemaal optimaal is, waardoor het mes wat sneller bot kan worden. Te agressieve hoek van het mes op het gezicht, teveel druk bij het scheren of teveel druk bij het stroppen kunnen hier voor zorgen.

Normaal gesproken gaat een mes zeker tientallen keren mee. Bij de eerste tekenen van scherpte verlies (het 'trekken' van het mes op de huid) kun je een keer of 10 kort stroppen op een plankje balsa met Chromium Oxide, of een andere medium. Dan kun je er weer even tegenaan. Als dat na verloop van tijd niet meer werkt, dan zal het mes naar de stenen moeten.

Gewoon lekker beginnen met het scheermes en de strop. De rest komt vanzelf wel.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Jurre alleen leder maar dat is bij een scherp mes naar mijn mening genoeg. Maar ik ben pas een paar maandjes bezig mocht dat niet zo zijn reageert er vast iemand met ruimschoots meer ervaring hier op 😉

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Daan schreef 34 minuten geleden:

@Jurre alleen leder maar dat is bij een scherp mes naar mijn mening genoeg. Maar ik ben pas een paar maandjes bezig mocht dat niet zo zijn reageert er vast iemand met ruimschoots meer ervaring hier op 😉

Bedankt @Daan! Iets bekend over de leverdatum van de strop?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben ook een volstrekte beginner @Jurre ik heb een mes en een goedkope strop leer/linnen en tot nu toe gaat dat vrij goed. Ik kan niet zeggen dat ik goed kan stropen. Ik heb al een aantal kleine snedes in het leer gemaakt (Vandaar de goedkope strop) maar het gaat vooruit. In ieder geval duurt het heel lang voordat het mes bot wordt. Mijn volgende stap is met dat groene spul te werken als met leer/linnen niet goed werkt. Dat zal ook een tijd goed gaan (en moet dat ook leren) Als dat ook niet meer werk dan moet het weer geslepen worden. Ik heb begrepen dat een keer per jaar meer dan genoeg is. Zelfs met het verkeerd hanteren van het mes waardoor hij eerder bot wordt. Er zijn zelfs van die strop met groen of rood spul er al op.  (€ 40) Succes

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Jurre

Ik heb ook lang alleen leer gebruikt. Werkt prima.

Katoen of linnen is wel efficiënter in het droog en proper maken van de snede.  En je kan het makkelijker kuisen dan leer.

Als stroken uit een oude jeansbroek je wat te armzalig zijn kan je gewoon katoen of linnen lint van 5cm breed kopen in een stof winkel. (of linnen)

Dat is wat de strop makers ook doen. 

Goedkoop spul om het stroppen eerst even in te oefenen.

@dhr K

Als je snede lang meegaat met alleen stroppen laat dan je mes gewoon opnieuw slijpen. Mensen genoeg hier.

Het gaat comfortabeler scheren dan een snede vol microscopische beschadigingen die je terug aanscherpt met een geladen strop. 

Om een goed beeld te krijgen van wat stroppen wel of niet doet en het effect van verschillende substraten kan ik deze serie van harte aanbevelen...

https://scienceofsharp.com/2015/02/09/the-pasted-strop-part-1/

https://scienceofsharp.com/2015/02/22/the-pasted-strop-part-2/

https://scienceofsharp.com/2015/03/31/the-pasted-strop-part-3/

https://scienceofsharp.com/2016/05/29/the-pasted-strop-part-4/

Momenteel heb ik 12 geladen strops aan m'n werkbank hangen.   (Ben nu geobsedeerd door coticules dus ze worden niet gebruikt.)

Ik heb niet alles geprobeerd van wat er in deze serie naar voren komt, maar genoeg om te weten dat hij weet waarover hij spreekt.

Iets relevanter voor dit Topic...

https://scienceofsharp.com/2014/08/13/what-does-stropping-do/

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Jurre schreef 1 uur geleden:

Bedankt @Daan! Iets bekend over de leverdatum van de strop?

Een week of 3 voor ze op de post gaan uit Noorwegen dus totaal week of 4 denk ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Frank schreef 7 minuten geleden:

Daan

heb je enig idee van de invoerkosten vanuit Noorwegen?

B.T.W en Afhandelingskosten?

In januari heb ik een strop vanuit Noorwegen ontvangen. Niets aan invoerrechten, BTW of wat dan ook moeten betalen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

verwacht ik geen problemen mee en het is voor Jurre maar een toevoeging van de bestelling dus mocht er gekkigheid zijn is dat voor mijn risico. Verzending vraagt Torolf 248 noorse kronen aan de hoge kant (eurotje of 23) maar ja je moet wat over hebben voor een mooi product 😉

Link naar bericht
Delen op andere sites
Frank schreef 18 minuten geleden:

op zijn site staat 175 NOK voor verzending Of is dat oude info?

Zie ik nu pas ik heb hem even een mailtje gestuurd 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.