Jump to content

Open mes of shavette

Jurre
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zolangzamerhand begin ik toch te denken om eens te beginnen met een open mes. Alleen het onderhoud houd mij een beetje tegen. Nu ben ik ook shavette's tegenkomen. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Wat raden jullie mij aan om mee te beginnen?

Alvast bedankt.

Jurre

• I like it 1

Een DE shavette is goedkoop, je hebt veel keuze aan mesjes en het mes is niet plots twee keer zo breed dan je gewend bent.

Bijkomend voordeel van een shavette is dat je bepaalde beweging eerst kan uitproberen zonder dat er een mesje in zit.

Prima om mee te beginnen maar het eindigt altijd met een open mes.

Of twee ... ? 

• I like it 2
  • Thanks! 1
  • Haha 3

Hans1980 schreef 21 minuten geleden:

Prima om mee te beginnen maar het eindigt altijd met een open mes.

Of twee ... ? 

vandaar dat ik er ook (nog) maar niet aan begin....... keuzes maken is zo ook al moeilijk genoeg!

• Haha 1

Of 3 of 4 ?
onderhoud valt erg mee met een open mes als hij goed geslepen is allen stroppen voor het scheren en dat is zo gebeurt als je er 1 maal aan gewend ben. 
volgens mij heeft @Tony nog een goedkope gold dollar te koop staan scheert top en bij Tony vandaan top geslepen!  Goedkoop leren strop en klaar

Of 5 of 6 ?

• I like it 2

Ik had hem gezien van @Tony. Erg mooi ding vind ik. Wat kost een goedkope strop? En heb je misschien iets van een  link naar een goede tutorial voor het stroppen? Misschien dat ik wel over te halen ben ?

• I like it 1

Moet je even googelen maar 2 a 3 tientjes moet lukken om te beginnen de eerste ga je toch mishandelen ;)

en Typ in YouTube strop a razor of scheermes stroppen en je kan je lol op? 

• Thanks! 1

Heb zelf ook een Gold Dollar van @Tony, het is het goedkoopste en eenvoudigste open mes van de 10-12 die ik heb, maar maf genoeg is het een van mijn prettigst scherende. Altijd een prettig resultaat met dit mes! Val je geen buil aan. Voor wat betreft een shavette, vaak vind ik ze te licht en toch weer dat gedoe met de losse mesjes. Bovendien vind ik ze agressiever scheren dan ieder open mes wat ik geprobeerd heb. Maar dat kan ook volledig aan mij liggen...

Succes met je keuze...., maar je eindigt toch met een open mes..... 

• I like it 1

@Jurre

Absoluut niet doen!

Dan is deze een veel betere optie.   https://www.knivesandtools.be/nl/pt/-skerper-scheerriem-stb001-stropping-belt.htm

Wat ik persoonlijk de beste optie vind is bij een lederhandelaar een tweetal stukken tuigleer te halen van 40X6cm en daar zelf twee simpele strops van te maken.

Handvaten kan je maken met ducktape, een latje balsa , enz...

Oefenen kan op een stuk stof dat je uit een oude jeans knipt en een strop van maakt. Dit is dan later je "linnen" strop.

Heel fijne nylonwebbing zoals een auto gordel is ook een fijne optie. Dat kan je bij aliexpress kopen...

https://www.aliexpress.com/item/32845912756.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.646c4c4d1PpUpk

Als je er handig mee bent koop je de strop van je dromen.

Wat je ook kunt doen is bij een stropmaker om een oefenstrop vragen. Ik weet dat Torolf van Scrupleworks ze verkoopt.

Je hebt dan gegarandeerd een goed stuk leer, met een hengseltje, waar je op kunt oefenen.

Geloof dat een stukje bij Scrupleworks je ongeveer 23 euro incl. verzenden kost.

Andere optie is Westholme strops. Ik begreep echter dat hij zijn koopwaar voorlopig enkel via Facebook aanbiedt als hij weer een paar strops klaar heeft, maar je kunt hem altijd een berichtje sturen.

@Jurre ik ga een scruple works strop bestellen zal ik gelijk een oefen strop voor je mee bestellen? Scheelt verzendkosten en een oefen strop is goedkoper als je hem met een strop mee besteld 100 Noorse kronen +/- 9 euro. Ik ga vanavond of morgen bestellen dus laat het even weten. 

• I like it 3

Nou Daan daar zeg ik geen nee tegen! Jullie zijn toppers! Nu nog ff wachten totdat ik het mes kan bestellen, maar dan ben ik in iedergeval voorbereid. Moet ik nog meer dingen hebben als beginner?

Let wel op dat Scrupleworks een levertijd van 6 weken heeft voor normale strops, die @Daan gaat bestellen.

Met een scherp scheermes en een strop kun je wel even vooruit. Je kunt eventueel een plankje Balsa met wat Chromium Oxide bestellen. Daar kun je je mes wel even mee onderhouden. Of je vraagt een forumlid je mes bij te slijpen als de snede niet meer goed scherp is en je wilt (nog) niet investeren in stenen.

Levertijd had ik niet over nagedacht.  Maargoed, liever wachten op iets goeds dan snel iets minder goeds krijgen.  

Stenen ga ik nog niet aan beginnen, eerst kijken of het bevalt. En inderdaad vragen of iemand anders op het forum voor me kan slijpen is ook een prima plan.

Nou is het grote wachten dus begonnen!

• I like it 1

@Jurre ik weet niet of je al op de markt kan kijken maar de gold dollar van Tony is 20,- ex verzending dan weet je zeker dat je een goed geslepen mes hebt dat is erg belangrijk! Zou ik eerder doen en dan volgende maand de strop betalen. (Heb ik geen probleem mee)

ps de strop is besteld

• I like it 1

Daan schreef 1 uur terug:

@Jurre ik ga een scruple works strop bestellen zal ik gelijk een oefen strop voor je mee bestellen? Scheelt verzendkosten en een oefen strop is goedkoper als je hem met een strop mee besteld 100 Noorse kronen +/- 9 euro. Ik ga vanavond of morgen bestellen dus laat het even weten. 

Hey Daan.

Heb je voor jezelf ook een extra oefen strop besteld?

Dat kan handig zijn als je ooit met geladen strops wil experimenteren of voor op vakantie.

Voor 9 € zou ik het niet laten.

• I like it 1

@Tony als ik het goed begrijp heb ik een strop nodig om te kunnen beginnen met scheren. Ik waardeer je aanbod heel erg, maar lijkt mij dus niet nodig omdat ik nog op de strop moet wachten. Wel zou ik het mes graag willen reserveren als dat mogelijk is?

En heren, nogmaals bedankt voor alle hulp en informatie!

• I like it 1

Die laatste vraag heb ik oo. Hoe kom ik aan chromium oxide? dat is toch ook groene pasta? Als ik dat groene spul heb dan smeer ik het op een stuk balsahout toch? Moet ik dan als bij leer met de snede naar achteren gaan of als met een steen met de snede naar voren?

@Jurre, ik heb er een voor je gereserveerd.

@dhr KOp Balsa net zoals met de strop, met de rug voorop, trailing edge

crox kopen? Ik heb het al jaren, misschien dat iemand weet waar je het tegenwoordig moet kopen.

• I like it 1