Jump to content

Elke dag scheren met hetzelfde open scheermes mogelijk?

Ralf
 Share

Recommended Posts

Beste scheervrienden, 

Ik bezit twee open scheermessen. Aangezien de ene aanzienlijk beter scheert dan de andere, scheer ik me dagelijks met hetzelfde mes. Dat geschiedt in de avond en niet altijd op hetzelfde moment. Dat betekent dat het mes niet altijd de 24 uur 'rust' krijgt, die wordt aangeraden. Laat staan de 48 uur rust, die soms wordt genoemd. Nu vraag ik me af: is dat een probleem? Pleeg ik hiermee roofbouw op mijn mes? 

Gr, Ralf 

Ik heb dat verhaal over rust geven aan het mes ook gelezen in  het verleden.  Lijkt me raar. Gewoon goed stroppen  en dan de volgende dag weer gebruiken.  Je zult natuurlijk wel eerder  moeten wetten.

Ok, bedankt voor jullie antwoorden. Goed om te horen. Dus voor de duidelijkheid: dit betekent dat ik het mes ook direct na het scheren klaar kan stroppen voor de volgende dag (eerst op het canvas, daarna op leer)?

Gr, Ralf 

Stroppen doe je best ook voor het scheren.

Dat is wel iets wat algemeen als heilzaam ervaren wordt.

De verklaring daarvoor is niet duidelijk. Zelfs dit artikel schept geen duidelijkheid. LINK

Mijn routine is 10 op jeans (canvas) en 10 op leer na het scheren. 30 op leer voor het scheren.

Edit: Als je maar een mes hebt doe je er misschien best meer...

• I like it 4

Dank, dat zou het inderdaad ook zomaar kunnen zijn. Ik had de balsa met crox al geprepareerd, dus zal het nu eens proberen. Hoe vaak raad je me aan? Een keer of 30?

Ralf schreef 2 uur geleden:

Dank, dat zou het inderdaad ook zomaar kunnen zijn. Ik had de balsa met crox al geprepareerd, dus zal het nu eens proberen. Hoe vaak raad je me aan? Een keer of 30?

Ik zou beginnen met 10 keer en dan een Testshave, indien nodig nog 10 keer.

Het zal ook afhangen van de maat, als het een klein stuk Balsa oppervlakte is dan heb je natuurlijk meer nodig

Ik heb het geprobeerd op balsa met crox. Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan, want het mes werd enkel botter (het hout waarschijnlijk onvoldoende gevlakt). Door de haren op m'n kin kwam ik amper heen. Vervolgens heb ik de crox op een strop met wat ruwer leer gesmeerd en het mes flink gestropt, daarna op glad leer. Dat laatste ging een stuk soepeler dan daarvoor (het gevoel van minder wrijving, ook minder geluid). Daarna mezelf verder geschoren en dat ging weer prima. Het lijkt er dus op dat het me gelukt is om het mes 'op te frissen'. 

• I like it 1

Met mijn eerste scheermes heb ik zeker meer dan 150 scheerbeurten gehad met alleen stropen, hij heeft zijn eerste opfris een paar maanden geleden gehad.

Dus een lange tijd kan zeker als je stropen goed gaat.

• I like it 1