Jump to content

Gebruik scheermesjes

Massimo
 Share

Recommended Posts

Hoe lang is persoonlijk, als je her en der wat leest zie je dat dat varieert tussen 1 en >10 keer. Ligt aan wat je zelf prettig vindt, jouw baard, krabber, zeep, etc. Ik hou het meestal na 3 a 4 keer voor gezien met een mesje.

Ik heb ze in het begin terug gedaan in het papiertje, en daarna dubbelvouwen in lengte. En in prullenbak. Is niet ideaal. Je kunt ze ook in de mesjeshouder terug stoppen in sommige gevallen. Ideaal is om ze te verzamelen en ze in een metalen blikje / doosje weg te gooien als het vol is. Aldus de theorie. Of ze ook daadwerkelijk bij de vuilverbranding gescheiden worden durf ik niet met zekerheid te stellen.

Voor mij geldt standaard 3 keer. Nu staat 1 keer wel gelijk aan 3 passes, dus strikt genomen 9 keer. Daarna gaat ie het prullenbakken in. In het begin stopte ik ze ook terug in het papiertje om dan te breken. De laatste tijd gooi ik ze gewoon zo weg.

3 a 4 keer max. gebruikte mesjes niet bij het vuil doen maar in een bakje verzamelen. ALs je ze in bv een leeg bier/colablikje doet waar je een grotere opening maakt kan het wanneer vol (ooit) zo integraal mee bij het afval (alles is metaal) Los in de vuilnis zijn ze gevaarlijk voor de verwerkers. Er bestaan speciale blikken ervoor (dure zelfs) maar een eigen gemaakte werkt evengoed. ik doe ze in een oude glazen pot met deksel. Zal dus ooit gescheiden moeten worden maar er de pot vol is zitten we drie generaties verder.... De mesjes in plastic doosjes hebben een speciaal gleuf om ze gebruikte erin doen (ook de katoenen doosjes trouwens)

Hoeveel keer ik een mesje gebruik hangt af van het type mesje. Soms 1x maar meestal 3 a 4x. En uitzonderlijk 5 a 7x. Ik verzamel ze in een wegwerp potje en als het potje vol is deponeer ik dit bij het afval. Ik gooi nooit een mesje los bij het afval dit om verwondingen uit te sluiten.

• I like it 2

De wizamet gooi ik weg na 5 scheerbeurten (3 gangen). Ik denk dat ze nog wel langer zouden kunnen meegaan maar waarom wachten tot het oncomfortabel wordt?

De Feather Professional gebruik ik zo'n 7 scheerbeurten. Alweer, meer kan ongetwijfeld, maar waarom zou ik?

Andere mesjes gebruik ik nauwelijks. Indien toch, dan zo'n 2-3 beurten

Gemiddeld 4 scheerbeurten en soms 6-7x. Afhankelijk van mesje. 

Tip voor daarna: koop zo'n blikken spaarpot. De gleuf is precies groot genoeg om mesjes in kwijt te kunnen. 

Screenshot-20200702-204855.png

@Rudi 1 x is voor mij een scheerbeurt (3 gangen) Ik ga echt geen mesje halverwege een scheerbeurt verwisselen ?

Mesjes zijn zo goedkoop dat ik ze eerder weggooi dan ze eindeloos rekken. Voorlopig liggen hier mesjes voor jaren en er blijven nieuwe binnenkomen

meestal na 4 scheerbeurten verdwijnen ze in een oud smint blikje, als het blikje vol is gaat het de prullenbak in. Geen gevaar op deze manier en er gaan heel veel mesje in een blikje

Hangt af van het mesje. Het ene merk gaat meer keren mee dan het andere merk. Ik blijf het mesje gebruiken tot het oncomfortabel dreigt te worden. Meestal is dat ergens tussen de 5 en 8 scheerbeurten (één scheerbeurt is 3 passes). Als het mesje bedankt is voor bewezen diensten gaat het in een plastic medicijnpotje. Als die vol is geef ik die af bij de balie van de Gemeentewerf. Ik neem geen risico met oude scheermesjes. Ze zijn nog scherp genoeg om iemand ernstig te verwonden.

• 3 weeks later...

Ik doe met voskhod meshes ca 7 scheerbeurten met 3 passes. Personna platinums gaan ca 10x mee. Ik verzamel gebruikte mesjes in een smint doosje en dan kunnen ze mee met het oud ijzer.

Ik gebruik de mesjes in mijn shavette 2 keer, dus per dubbelzijdig mesje 4 keer.

Dat is dan 2,5 pass.

Dit is deels omdat ik nog altijd lerend ben, en het risico niet wil lopen, ook omdat ik nog aan het uitproberen ben welke mesjes voor mij goed werken.

Tegen de tijd dat ik "mijn" mesje heb gevonden zal ik misschien eens bedenken hoe lang ik met het mesje wil gaan doen.

Voor na gebruik heb ik een blik voor gekocht via Ali. Lekker makkelijk.

Edited by Joost
toevoegen wat ik met de mesjes doe achteraf

@Joost met shavette elke zijde 1 keer. Met shavette begin ik steeds meer overtuigd te raken dat hoe scherper het mesje hoe prettiger en makkelijker de scheerbeurt is. Ik gebruik een focus. Dus gewicht zal ook wel van invloed zijn. Het ontbreken ervan?

@Bonanza Ik heb met een shavette niet de indruk dat het omdraaien van het mesje iets uitmaakt. Maar dat kan zijn omdat ik met 2 handen scheer, WTG links met links, rechts met rechts. En ATG en XTG andersom. Daarmee gebruik je beide kanten van het scheermes relatief gelijk.

Kan best zijn dat de scherpte een belangrijke rol speelt. Maar ik heb nog niet uitgewerkt wanneer iets met scherpte te maken heeft. Alleen dat als het trekt of schraapt dat ik het niet fijn vind.

• 2 weeks later...