Jump to content

Gevoelige huid en krabbertje

Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Na jaren 'modern' geschoren te hebben ben ik een paar jaar geleden gedeeltelijk overgestapt naar het scheren met kwast en zeep, en sinds kort ook ben ik ook afscheid aan het nemen van mijn cardridge scheermes. Ik heb mijn cardridge mesjes nog niet helemaal uitgezwaaid omdat het scheren met een krabbertje mij nog niet altijd goed afgaat. Het scheren van mijn wangen gaat wel goed af maar zodra ik ter hoogte van mijn hals begin te scheren dan is het scheerplezier gauw voorbij en maak ik het karwei af met mijn cardridge mesjes. Zodra ik mijn hals scheer voelt het alsof ik met mijn krabbertje over mijn hals heen schraap (ook met een 'plukkend' gevoel), vaak met bloed en brandend gevoel ten gevolge. Ik denk dat dit deels komt omdat mijn huid rondom mijn hals erg gevoelig is. Het gebruiken van pre-shave en scheerzeep voor gevoelige huid (na een warme douche) helpt hier wel deels tegen maar zou het ook aan het type krabbertje en mes kunnen liggen? Zijn hier ook scheerders met een gevoelige huid die hier raad mee weten?

Ter informatie, ik gebruik momenteel Gillette Tech krabbertje (zou ergens tussen 1938-1948 gemaakt moeten zijn) en Gillette Super Silver mesjes.

• I like it 1

Een gilette technische is een prima, vrij milde krabber. Ik denk niet dat het daaraan ligt, maar waarschijnlijk aan je scheertechniek, zeker als je met een cartridge geen last hebt. Absoluut geen druk zetten, maar eerder aaien over je gezicht, en de juiste hoek. Je kan ook eens een ander merk mesje proberen.

• I like it 1

Je zou een slant krabber kunnen gebruiken zoals de merkur 37C of razorock 37c german slant omdat slant krabbers ook naar eigen ervaring zeer geschikt zijn voor mensen met gevoelige huid en dikke stoppels probeer in de hals iets stijler dan de gebruikelijke 30 graden te scheren ride de cap zoals ze dat noemen en zo weinig mogelijk keren over de dezelfde plaats als er geen zeep op de plaats meer is en zoals al eerder is gezegd door anderen totaal geen enkele druk uitoefenen 

• I like it 1

+1 voor de slant.  ^^^

Ik had hetzelfde met een EJ DE89, ook een milde, rechte krabber. Na overstap naar de Merkur 37c, en kiezen van scherpte mesjes, is het bij mij een aangename bezigheid geworden. En inderdaad, geen druk zetten en alleen scheren waar zeep zit. En als je veel last hebt, laat het achterwegen om tegen de haargroei in de tegaan, maar doe alleen met de groei mee of dwars erop.

• I like it 1

Dank voor alle reacties! Mocht ik een Merkur 37c bemachtigen dan kan ik eens kijken of dat effect zou hebben. Ik ben er ook achter gekomen dat er vrij veel soorten mesjes zijn met verschillende scherptes etc. Zou een bepaalde scherptegraad dan ook beter zijn voor mannen met een gevoelige huid? In de tussentijd zal ik eens (nog) minder druk zetten en stoppen om tegen de haargroei in te scheren.

• I like it 1

Allereerst welkom op dit forum. Meestal gebeurt dat in de presentatiedraad maar volgens mij is het hier ook goed....

Voor dat je nieuwe spullen gaat kopen let goed op je techniek. Als het met de cartridges wel lukt dan moet het zeker ook met een willekeurige krabber lukken en zeker met de gillette tech. Mesjes kan wat uitmaken maar niet veel. Mesjes is heel erg persoonlijk en je kan er in het algemeen weinig over zeggen. Het hangt heel erg af van de persoon, de krabber, de zeep enz enz. Wat voor de een een zacht mes is is voor de ander een en al ruwheid. het enige wat je kan doen is een proefpakket kopen en zeer veel mesjes uitproberen. Bijna iedere webwinkel verkoopt van die pakketten. De winkels van het forum (korting) staan in de hoofdpagina vermeld.  Als je het heel groot wil aanpakken kan je bij razorbladesclub.com kijken en daar een pakket kopen van ong alle scheermessen die er bestaan Dat 'plukkende gevoel kan ook komen doordat je mesje niet meer scherp genoeg is. Ik haal niet meer dan 3 a 4 beurten per mes. Met gevoelige huid waarschijnlijk minder beurten. Sterkte en ik hoop dat je snel prettig en comfortabel scheert

• I like it 2

@Monsieur du Sud Welkom!

In aanvulling op wat mijn scheervrienden hier ook al gezegd hebben;

- Neem je tijd. Een goede scheerbeurt die ook nog ontspannend is, kan gerust een half uur of langer (in mijn geval langer ?) duren. Laat de pre-shave en/of het scheerschuim minimaal een minuut zitten, liever 3 minuten, voordat je begint met scheren voor je eerste gang.

- Jijzelf, maar ook je huid moet wennen aan deze manier van scheren. Dit kan even duren, soms weken maar soms ook maanden. Geef niet op!

- Je scheert om de haargroei te reduceren, niet om deze te elimineren.

- Bekijk JoeToep filmpjes (Michael Freedburg, Mantic59 en GeoFatboy hebben allen goede tutorials. 

- Probeer inderdaad andere mesjes. 

The Simpsons Animation GIF by FOX TV

• I like it 1