Ga naar inhoud
AlexP

Soort heilige graag onder de open scheermessen?

Aanbevolen reacties

Geplaatst: (aangepast)

Ik vroeg mij af of er een soort heilige graal/ ultiem/ beste/ meest gewaardeerd merk of type open scheermes is?

De crème de la crème onder de open scheermessen zeg maar 😊

(Zoals bij de krabbers de Gillette Fat Boy bijvoorbeeld een soort ultieme krabber is als ik het zo lees)

aangepast door AlexP

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn lekkerst scherende messen zijn op nummer 1 de Koraats die ik heb en op nummer 2 de kleine Heljestrand, waarvan ik hopelijk ooit nog een groter model kan bemachtigen dan de 5/8 die ik nu heb.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De heilige graal, als je de diverse fora volgt dan staan de Filarmonica’s hoog in de lijst bij de meesten.

persoonlijk ben ik erg geporteerd van de oude brede Solingen messen van 1880 - 1930 

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
ChrisVanMeer schreef 3 uur geleden:

Mijn lekkerst scherende messen zijn op nummer 1 de Koraats die ik heb en op nummer 2 de kleine Heljestrand, waarvan ik hopelijk ooit nog een groter model kan bemachtigen dan de 5/8 die ik nu heb.

Net even de website van Koraat bekeken, ziet er top uit maar het zelf samenstellen zorgt wel echt voor keuzestress! 🤩😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom heb ik er ook meerdere, allemaal tweedehands, waarbij anderen al de keuze voor me hadden gemaakt en ik ze alleen maar uit hoefde te pikken die ik mooi vond ;) (oh en nog iets met betalen ook natuurlijk :P)

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alleen op roem  en veel besproken messen en dus ook prijs o.a.:

filarmonica, Koraat, Livi, Castro, Heljestrand, Friodur, Thier issard, Oude Solingen

Zelf heb ik nooit een van deze messen geprobeerd....😄

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over (mastro) Livi hoor ik gemengde berichten.  

Waarbij ze niet heel goed beoordeeld worden.   (Dwz op prijs kwaliteit verhouding)

Fili, T.i. , Koraat kan ik alleen beamen dat ze super zijn.   

Om een daarvan de heilige graal te benoemen....   dan doe je de andere te kort.  

een Iwasaki staat nog op mijn “die wil ik” lijstje. 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat je vaak leest is mensen met een hele collectie heilige gralen die een eenvoudig onbekend mes als favoriet hebben. Omdat het net wat beter in de hand ligt voor hen.

En zo simpel is het vaak.
De geprezen vintage merken hebben hun reputatie gebouwd op heel uitgesproken hollow grinds omdat die erg populair waren bij barbiers.

(De extra feedback is wenselijk als je het gezicht van iemand anders scheert zeker?)

Tegenwoordig  zijn veel custom messen 1/4 tot near wedge en die worden dan ook de hemel ingeprezen.

Het is erg relatief allemaal.

Ik heb een 35 tal scheermessen nu. Wat me vooral opvalt is dat ze allemaal erg goed scheren.

Er zijn voorkeuren. Maar die zijn eerder subtiel i.p.v. uitgesproken.

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vanzelfsprekend is de heilige graal/ultieme mes een fabel. De vraag was wat erg gewaardeerd wordt. Die vraag levert uiteraard discussie op. Zo vind ik bij krabbers de fat boy die @AlexP noemt helemaal niks. Maar ik heb ook een aversie tegen vlindersluiting en tegen ajustables. Die eindeloze discussie en argumenten voor en contra een scheerinstrument is eigen aan de hobby en heeft zijn charme.

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
dhr K schreef 45 minuten geleden:

Vanzelfsprekend is de heilige graal/ultieme mes een fabel. De vraag was wat erg gewaardeerd wordt. Die vraag levert uiteraard discussie op. Zo vind ik bij krabbers de fat boy die @AlexP noemt helemaal niks. Maar ik heb ook een aversie tegen vlindersluiting en tegen ajustables. Die eindeloze discussie en argumenten voor en contra een scheerinstrument is eigen aan de hobby en heeft zijn charme.

Het is inderdaad uiteraard erg subjectief, maar als "nieuweling" kreeg ik tijdens mijn online zoektocht de indruk dat er mbt krabbers een... nou ja... meer uitgesproken mening is mbt specifieke merken en modellen die als "beste" worden ervaren (zoals die fatboy dus) terwijl het bij de open scheermessen voor mijn gevoel in eerste instantie iets minder uitgesproken lijkt welke mes nu als neusje van de zalm wordt gezien (behalve dat de meeste en grootste merken uit Solingen lijken te komen :))

En wel leuk trouwens dat Koraat dan zo naar voren komt want het is toch best een jong bedrijf die het "wint" van de merken met een lange geschiedenis :)  

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
AlexP schreef 12 uur geleden:

Het is inderdaad uiteraard erg subjectief, maar als "nieuweling" kreeg ik tijdens mijn online zoektocht de indruk dat er mbt krabbers een... nou ja... meer uitgesproken mening is mbt specifieke merken en modellen die als "beste" worden ervaren (zoals die fatboy dus) terwijl het bij de open scheermessen voor mijn gevoel in eerste instantie iets minder uitgesproken lijkt welke mes nu als neusje van de zalm wordt gezien (behalve dat de meeste en grootste merken uit Solingen lijken te komen :))

En wel leuk trouwens dat Koraat dan zo naar voren komt want het is toch best een jong bedrijf die het "wint" van de merken met een lange geschiedenis :)  

Ik ben het niet met je eens dat Koraat het wint van merken met een lange geschiedenis. Ik zou eerder zeggen dat het merk vrij populair is bij mensen die zoeken naar iets bijzonders voor een redelijke prijs. Maar het scheert niet echt beter dan een vintage mes.

ik heb inmiddels een tiental Koraten mogen slijpen en er mee geschoren en heb op basis daarvan tot nu toe niet besloten om er een aan te schaffen. 

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij is bij Koraat in mindere mate wat met Mastro Livi gebeurt: zeer uitgesproken meningen. Of lyrisch of diepe haters. Al denk ik dat er meer haters dan liefhebbers van zijn

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In mijn ervaring heb ik ook geen blijvende heilige graal in de verzameling. Daarvoor schuift mijn wens toch steeds tussen zwaarder/lichter; breed/smal en near wedge/full follow.

Edoch zowel de Filharmonica #14 als de Koraat blijven constant hoog in de lijst. Ik heb overigens mijn 2e karaat weer verkocht want ik ervaarde totaal geen verschil tussen die twee.

Voor mij is het gmaek van slijpen ook wel een puntje van de heilige graal: en dan scoort mijn eerste open mes van anonieme oorsprong uitstekend. gemaakt van Kayser Ellison&Co 's best sheffield silver steel. Dan wordt een heilige graal er echt één: nauwelijks vindbaar.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.