Jump to content

Merkur Progress (long handle) voor dagelijks gebruik

bartje-p
 Share

Recommended Posts

Allen,

Sinds deze week ben ik in het bezit van de Merkur Progress 510 (long handle). Deze heb ik nu 2x gebruikt. Het volgende valt me op, en ben benieuwd naar jullie ervaring(en) hiermee

•  ik scheer me dagelijks, normaliter met de Merkur 37c
  •  ik heb me nu 2 dagen achter elkaar geschoren met de Progress. Dag 1: standje 1 en 1,5 (voorzichtig beginnen). Dag 2: standje 2 en 1.5. Ik scheer me in 2 beurten (WTG, XTG).  Beiden dagen met hetzelfde mesje, nieuw op dag 1. Lord Classic. Omdat ik daar recent goede ervaringen mee had in mijn 37c en dus goed kon vergelijken
  • resultaat is prima, vergelijkbaar met mijn andere krabber, denk nog wel tikkie gladder zelfs.
  • wel iets meer hark-gevoel dan met mijn slant
  • krabber doet goed hoorbaar zijn werk
  • gisteren proraso wit gebruikt, vandaag Tobs grapefruit: gevoelsmatig was gisteren "prettiger". Kan natuurlijk ook aan de andere stand van de krabber gelegen hebben.

Zijn er mensen die deze krabber ook (nagenoeg) dagelijks gebruiken? Of zich in ieder geval dagelijks scheren, en deze in de roulatie hebben?

Zo ja, in hoeveel beurten en op welke standen gebruiken jullie hem dan?

Met welke mesjes hebben jullie goede ervaringen in deze krabber?

Wederom alvast bedankt voor jullie input!

Ik scheer me dagelijks en de Merkur Progress passeert hier wel af en toe. Ik doe twee gangen op stand 3 en de derde gang op stand 4. Astra groen en Polsilver gaan hier goed in.

• I like it 1

Ik heb hem nu 3x gebruikt. Resultaat is glad, maar vindt het scheren vrij ruw aanvoelen. Ik gebruik stand 2, en heb tot nu een Lord Classic en Personna mesje hierin gebruikt. Na het scheren evenwel weinig irritatie, dus dat is een beetje tegenstrijdig met het gevoel tijdens het scheren. Zou het nog zin hebben om hem op een hogere setting (meer dan 2 dus) te gebruiken?

kortom: nog niet overtuigd van deze krabber, ook niet van het langere handvat. Wellicht was de gewone variant meer mijn ding? Wel nog proberen met andere mesjes, en ook met wat vaste waardes in mijn zepen, zoals Arko en Tabac, om een goede vergelijking te maken.

Tot nu toe vind ik mijn 37c nog steeds de “makkelijkste” krabber met een uitstekend resultaat, zowel tijdens als na het scheren. 

Het is inderdaad zo dat de Progress wat ruwer aanvoelt tijdens het scheren dan de 37C. De 37C is dan ook een uitstekende krabber waar weinig andere krabbers kunnen aan tippen in die prijsklasse. Ik zou toch aanraden om scherpere mesjes te gebruiken voor de Progress. Dit neemt het ruwere gevoel wat meer weg maar het zal niet zo soepel aanvoelen als de 37C ?.

Levi schreef 20 minuten geleden:

Het is inderdaad zo dat de Progress wat ruwer aanvoelt tijdens het scheren dan de 37C. De 37C is dan ook een uitstekende krabber waar weinig andere krabbers kunnen aan tippen in die prijsklasse. Ik zou toch aanraden om scherpere mesjes te gebruiken voor de Progress. Dit neemt het ruwere gevoel wat meer weg maar het zal niet zo soepel aanvoelen als de 37C ?.

bedankt Levi. Wat stel je voor? Heb nu nog de keuze uit: perma sharp, gillette platinum, voskhod, astra green, wilkinson sword. Anderen zou ik eerst moeten bestellen?

Dat ruwe komt wel wat overeen met de Fatip Picollo, die ik ook een tijdje gebruikt heb.

mijn indruk tot nu toe is dat een slant krabber (maar wellicht niet allemaal natuurlijk) iets gemakkelijker zijn werk doet dan een rechte. Maar heb pas redelijk beperkte ervaringen, dus nog genoeg over om mee te experimenteren.

Ik zou voor de groene Astra gaan. Dit is sowieso een topper. Mijn Parker Semi Slant scheert ook ruwer dan mijn 37C. Ik heb weinig krabbers in mijn bezit die de 37C benaderen qua soepel scheren en efficiënt zijn.

• I like it 2

Vandaag proef op de som genomen, en hetzelfde Personna mesje in mijn 37c gestopt, zelfde zeep gebruikt (Noble Otter Lonestar). Geeft toch een rustiger gevoel tijdens en na het scheren. Als dit mesje op is, ga ik de Astra Groen in de Progress gebruiken, eens kijken hoe dat bevalt. Ook de Gillette mesjes, Wilkinson Sword en de Voskhod moet ik er nog in proberen.

PS: ik merk bij mezelfd dat ik een korter handvat toch echt lekker vindt.....

Zie mijn SvdD topic van vandaag: voor het eerst nu het gevoel gehad dat het nog wel eens wat kan worden. Nog minder druk zetten en krabber op standje 3 leverden een prima resultaat af! Binnenkort ook de Astra Groen proberen.

PS: ik blijf de long handle wel - de naam zegt het al - long vinden. Denk dat een kortere beter zou passen bij mij.

• I like it 1

Ik heb zelf de razorock 37c german slant soortgelijk aan de merkur 37C  perfect voor dagelijks gebruik inderdaad vooral voor gevoelige huid en stugge haren en goed manoeuvreerbaar adjustables zijn vaak wat logger en groter lastig onder de neus

sami schreef 11 minuten geleden:

Ik heb zelf de razorock 37c german slant soortgelijk aan de merkur 37C  perfect voor dagelijks gebruik inderdaad vooral voor gevoelige huid en stugge haren en goed manoeuvreerbaar adjustables zijn vaak wat logger en groter lastig onder de neus

daar kan ik me prima in vinden, maar ik ben eigenwijs en opgeven doe ik (nog) niet met de progress! Dat de 37c een toppertje is ben ik helemaal met je eens

En na vandaag met een vers Astra Groen mesje erin toch moeten concluderen dat het minder prettig scheren is op mijn gezicht. Dus kan weer op zoek naar een andere 2e krabber om mee te rouleren... alleen lastig om te kiezen: gesloten of toch open, adjustable, slanted? Zal hier nog wel een ander topic over openen, kunnen jullie me weer adviseren ;-)

Op marktplaats staat nog steeds een Above The Tie slant van een forumlid te koop. Die is inmiddels behoorlijk in prijs gezakt. Het is geen goedkope slant (van RVS meen ik) maar de huidige vraagprijs is wel heel erg aantrekkelijk!

JvdK schreef 1 uur terug:

Op marktplaats staat nog steeds een Above The Tie slant van een forumlid te koop. Die is inmiddels behoorlijk in prijs gezakt. Het is geen goedkope slant (van RVS meen ik) maar de huidige vraagprijs is wel heel erg aantrekkelijk!

Bedankt voor de tip, reeds contact gehad, maar is me iets te gortig. En geen inruil mogelijk.