Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, 

Aangezien mijn dochter van 3 zich ook graag scheert en ik mijn synthetische kwast nu kwijt ben ?, wil ik de varkenshaar kwast gaan gebruiken die bij mijn starterset zit. Dit is een bluebeards revenge dubloon brush.

Nu lees ik vaak dat ze in het begin erg stinken en erg stug zijn.

Wat is de beste manier om die stank er snel uit te krijgen en hoelang duurt het voordat hij lekker zacht wordt?

Ik scheer alleen mijn nek en mijn wangen, ongeveer 3keer per week. Dus ik gebruik hem alleen voor kleine stukjes.  

Hebben jullie tips?

Groet jurre

Posted

Ik was mijn kwasten altijd eerst met shampoo, de geur is er wel niet volledig uit. Na enkele scheerbeurten is de stank pas verdwenen.

Posted
Jurre schreef 2 uur geleden:

Nu lees ik vaak dat ze in het begin erg stinken en erg stug zijn

Geldt dat dan ook voor jouw kwast? Of valt het misschien wel mee? Bekijk dat eerst eens even.

• I like it 1
Posted

Ik had begrepen dat ze altijd stinken in het begin. Eerst maar eens proberen dus 

Bedankt voor de reacties tot nu toe

Posted

Ik zelf gebruikte een andere kwast maar deed ze allebei opschuimen. Laat dan de zeep even intrekken terwijl je je scheert /doucht enz. Na een aantal keer is de geur nagenoeg weg. Om de varken haren wat zachter te krijgen heb ik deze een dag in (koud) wat gezet. Scheelde weer 20 scheer beurten. Echt ben ik geen varkensharen kwasten expert dus misschien zijn er andere leden met betere tips. 

Posted

Ik heb mijn kwast eens ingezeept met Proraso en dan gewoon laten drogen tot de volgende dag. Daarna uitspoelen echter zal de geur waarschijnlijk niet in 1 keer verdwenen zijn.

Uiteindelijk zal je door hem vaak te gebruiken de haren splijten waardoor die zachter wordt en de geur verdwijnen.

Posted

lang in water houden. Alleen de punten, zorgen dat het handvat niet nat wordt. 48 uur of zo. Een aantal keren met shampoo en ook met scheerzeep op je hand laten opschuiven en tussendoor goed wassen. Shampoo zorgt voor de geur. Zeep en water opdat de punten splijten en de kwast opengaat en dus zacht wordt. Verder, zeker in het begin vaak gebruiken. Als hij goed ingereden is dan is het een zachte kwast met veel backbone. Kwaliteit van varkensharen kwasten verschilt natuurlijk enorm. Maar een goede varken is zachter dan een lage kwaliteit das. Mocht je de kwast een tijd niet gebruiken dan vantevoren lang in water zetten (sommigen zeggen de nacht ervoor, maar 15 min is volgens mij voldoende)

• 3 weeks later...
Posted

Kleine update over de kwast.

Hij is nu heerlijk zacht en ruikt ook niet naar varken! Reden: bleek synthetisch te zijn ?. Was verkeerd geadverteerd op de website. wist ik veel, is mijn eerste kwast.

Nu wel een varkenshaar kwast ontvangen. Die van proraso. Deze rook wel behoorlijk en was erg prikkerig. 

De geur is bijna weg en hij is al een stuk zachter geworden maar vind het wel een stuk moeilijker om goed schuim te maken dan met de syntheet. 

Iemand nog tips?

Jurre

• Haha 3
Posted

Ik laat mijn varkensharen en dassen altijd eerst weken. Daarna het meeste water er voorzichtig uitslaan. Ik heb daarna nooit geen problemen met het opschuimen.

Posted

Die proraso kwast is gemaakt door Omega. Laten weken. In het begin zelfs de avond ervoor in water zetten. Als de punten splitsen kan dat veel korter (5min bij mij) Wat ook erg help is een keer of 10 op de hand opschuimen en steeds goed wassen tussendoo. Omega varkens staan bekend om hun korte inwerktijd (itt Semogue). Hoe dan ook met veel gebruik zal hij zacht worden. Overigens moet je varkentjes regelmatig gebruiken (een paar keer per week) Sterkte

Posted

Bedankt voor de reactie heren!

@dhr K is dat weken alleen voor het splijten en de geur of help dat ook voor mijn probleem met schuim kloppen?

Posted

Vooral voor splijten en dus zachter maken. Maar dat gaat ook helpen met opkloppen. Wel water goed eruit laten lopen voor dat je begint. Voor de geur werkt - bij mij - het beste om hem een of twee keer met een zachte shampoo in te schuimen (wel een welriekende shampoo nemen...) Ik weet van anderen die dit met afwasmiddel doen. Het is maar wat je het lekkerst vindt ruiken. overigens blijft het wel zo dat met synthesen het makkelijkst schuim te maken is, maar varkentjes kunnen erg goed zeep schrapen (vooral dus met harde zepen). Ik zelf begin met een kwast waar al herwater eruit is geklopt of gedrukt en dan lang laden en bij kloppen steeds druppels water bij doen.  het heeft mij toen erg geholpen om een aantal keren op mijn hand op te schuimen. dan ka je goed zien wat het effect is van water en zeep. Ik hoop dat je schuim steeds beter wordt.

• Thanks! 1
  • 9 months later...
Posted

Even een bestaand topic nieuw leven inblazen. Ik scheer me nu zo'n anderhalf jaar, al die tijd met best badger , afgewisseld met 2 syntheten. Alle kwasten geven me 0 moeite om een fatsoenlijk schuim te produceren, en voldoende.

spacer.png

Nu heb ik sinds deze week toch ook een varkentje ontvangen, Omega 10019 (basis model). Deze is nog niet veel gebruikt. Heeft van mij een wasbeurt gehad en ook uren in water gestaan. Nu 4x gebruikt in ochtend. Voor gebruik laten weken in lauw water terwijl ik zelf onder de douche sta. Toch kost het me (veel) moeite om een lekker en voldoende schuim te maken met deze borstel. Het is ook een vrij smalle knoop t.o.v. mijn andere kwasten. Kwast zelf is niet oncomfortabel. Wat me opvalt is dat het lijkt of de haren nog weinig water vast kunnen houden, als ik de kwast geladen heb stroomt het water er daarna regelmatig nog uit, terwijl ik mijn gezicht inzeep.

Iemand enig idee wat ik hieraan nog kan verbeteren? Of is dit inderdaad gevalletje leuk geprobeerd, maar neem dan een duurder varkentje?

Posted

Nog even een toevoeging. Zojuist nog even de kwast 10 minuten laten weken, daarna geladen met Arko, en daarna als een dolle in een kom aan het opschuimen geweest. En dat gaat een stuk lekkerder!

n1eqlrT.jpg

Ik heb hierbij wel wat meer kracht gezet dan ik gewend ben, maar resultaat is er zeker naar. Ik zal de kwast nu eens 24 uur in de zeep laten staan en daarna uitspoelen. Daarna zal ik ook bij het "kopsoppen" eens wat grover te werk gaan, mogelijk dat een varkentje dat wat meer nodig heeft?

• I like it 1
Posted

Zo te zien moet hij nog ingewerkt worden. Kwestie van veel water geven en zeep. Totdat de haren echt open gaan staan en splitsen hou je problemen. Ik geef mijn varkentjes 5 of 6 x op de hand opschuimen en dan idd niet al te zachtzinnig te werk gaan. Varkensharen zijn sterker dan das. Overigens zijn de Omega varkens van goede kwaliteit al zijn de prijzen heel laag. Succes, eenmaal goed ingewerkt kan een varken zacht zijn en zeer goede backbone geven.

• I like it 2
  • Thanks! 1
Posted

@beepee1972 2 dagen in water in koelkast. Opschuimen met shampoo. Dan weer dag met water in koelkast. Opschuimen met harde scheerzeep. Uitspoelen en op handdoek hardhandig droogwrijven.

Ik heb het echt geprobeerd hoor. Syntheten en allerlei dassen, maar voor mij graag een varkentje Nedam graag een omega niet duur en relatief goede borstels

Posted
18 minuten geleden, Bonanza zei:

@beepee1972 2 dagen in water in koelkast. Opschuimen met shampoo. Dan weer dag met water in koelkast. Opschuimen met harde scheerzeep. Uitspoelen en op handdoek hardhandig droogwrijven.

Ik heb het echt geprobeerd hoor. Syntheten en allerlei dassen, maar voor mij graag een varkentje Nedam graag een omega niet duur en relatief goede borstels

Bedankt voor je toelichting. Hij staat nu eerst 24u in de zeep te weken, heeft al dag in water gestaan. Mocht dat niet voldoende blijken, zal ik hem langer in koud water laten staan.

Posted

Na nachtje in de Arko en een spoelbeurtje, vanochtend weer gebruikt, dit keer met Tabac. En dat ging al een stuk lekkerder. Ik vermoed dat het inderdaad een kwestie zal zijn van flink gebruiken en nog wat laten weken. Daarom na het scheren lekker in de Tabac laten staan, ik had nog genoeg over ;-)

Zou zomaar eens kunnen dat een varkentje zo gek nog niet is. Zag op een buitenlands forum een onderschrift bij iemand dat klassiek scheren alleen geldt bij het gebruik van harde zepen en varkens kwasten ;-) maar dat gaat me weer net te ver! Wel leuk om de discussie aan te zwengelen zo'n onderschrift natuurlijk!

• I like it 1
Posted
7 uren geleden, beepee1972 zei:

Na nachtje in de Arko en een spoelbeurtje, vanochtend weer gebruikt, dit keer met Tabac. En dat ging al een stuk lekkerder. Ik vermoed dat het inderdaad een kwestie zal zijn van flink gebruiken en nog wat laten weken. Daarom na het scheren lekker in de Tabac laten staan, ik had nog genoeg over ;-)

Zou zomaar eens kunnen dat een varkentje zo gek nog niet is. Zag op een buitenlands forum een onderschrift bij iemand dat klassiek scheren alleen geldt bij het gebruik van harde zepen en varkens kwasten ;-) maar dat gaat me weer net te ver! Wel leuk om de discussie aan te zwengelen zo'n onderschrift natuurlijk!

De Omega 10019 is eenmaal ‘ingewerkt’ een uitstekende kwast voor zijn geld. De haren zullen nog een eind ‘uitwaaieren’ na het splijten en toch stevig blijven. Goede schuimmaker.

• I like it 1
Posted

Ik begin er steeds meer lol in te krijgen. Is al stukken zachter dan in het begin, en schuim verschijnt zonder enkele moeite. Vanochtend geprobeerd i.c.m. een Simpsons creme (lemon) en dat gaf me een berg aan schuim. Helaas geen foto van genomen, zal ik volgende keer doen! Verbaasd over de kwaliteit voor een dergelijke prijs, leuke verrassing moet ik zeggen. Bedankt voor jullie tips in ieder geval.

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted

Laatste update, en dan hou ik op over mijn varkenskwast euforie. Ik ben hooked zoals dat in goed Nederlands heet. Zelfs zo positief verrast, dat er voorlopig geen andere gebruikt wordt, zodat het inwerkproces een nog lekkerdere kwast oplevert. Maar dat is het nu al. Produceert berg schuim en is (nu al) comfortabel en zacht(er).

Ik verbaas me erover dat ik zo weinig “liefde”. Voor dit type kwast zie. Komt vermoedelijk door de gunstige prijs, imago en opkomst van synthetische kwasten. Ik overweeg zelf om 1 syntheet te behouden, maar de andere en mijn nest badger weg te doen op termijn, zo tevreden ben ik hierover. En dan nog een aanschaffen met mooi handvat zou helemaal top zijn. Kortom, geen moment spijt van en blij verrast

• I like it 3
Posted

Dat de varkenskwast in het algemeen niet zo geliefd zijn, komt mijn inziens voornamelijk door de Amerikanen. Die willen alleen het zachtste van het zachtste voor ultra geurbommen van zepen ;) 

• I like it 1
  • Haha 2
Posted

Varkentjes zijn uitstekende kwasten. Je moet wel een goede hebben want een slechte is gelijk heel slecht. Ze hebben ook de neiging om schuim op te slokken en water vast te houden en dan in een keer uitspugen als je aan het soppen bent. Ik vind het trouwens wel meevallen met het gebrek aan liefde; Semogue, Omega, enz doen goede zaken met hun varkens

• I like it 1
  • Thanks! 1