Jump to content

SvdD van maandag 22 tot en met zondag 28 juni

koenfucius

Recommended Posts

Razor: Timeless SS 0.95 OC (USA)
Blade: Wilkinson Sword
Pre-Shave: Prep Crème (San Marino)
Shaving Bowl: None
Soap: KEPKINH Lavender (Hellas)
Brush: Yaqi 24mm agua badger (China)
Aftershave: Kruidvat Alum (NL)
Aftershave: Loris Lavanta Cologne
Aftershave: L'Occitan L'Occitan  Balm
EDT: L'Occitan L'Occitan

• I like it 8

T. F. Bastet coutellerie royale te Amsterdam

fijne dag

Thomas Francois Bastet (1857 – 1900) vestigt zich rond 1880 als messenmaker in de kalverstraat te amsterdam. De bastets behoren tot een Hugenooten geslacht, dat aan het eind van 17de eeuw uit Frankrijk vluchtte en zich in Den Haag vestigde. Het waren messenmakers en wapensmeden afkomstig uit Drome in zuid-Frankrijk. Hij is de eerste in de Kalverstraat die van electriciteit gebruik maakt. In het adresboek van Amsterdam van 1859/60 wordt t.f. Bastet reeds genoemd als ‘fabriek van chirurgicale instrumenten en messenmaker’. Van 1879 tot 1910 wordt hij vermeld als instrumentmaker. Het staal dat hij voor de messen nodig heeft, betrekt hij uit Sheffield. Waarschijnlijk komt hier ook het staal vandaan, dat hij voor het schaatsenmaken gebruikt. Bastet is voor het bestekwerk tevens hofleverancier. De koninklijke familie gebruikt nog steeds bastet-couverts. Deze zijn vermoedelijk geleverd aan koning Willen III of aan koningin-regentes Emma, want in 1900 overlijdt Bastet. Of hij ook schaatsen aan de koninklijke familie heeft geleverd is niet bekend. Op 3 december 1890 adverteert Bastet in het algemeen handelsblad als ‘coutellerie royale’ met schaatsen. In een advertentie voor scheermessen in 1870 noemt hij zich reeds hofleverancier. In het boek wintersport van w. Mulier uit 1893 vermeldt de schrijver de firma Bastet naast Hoekstra (warga), Ruiter (akkrum) en de Rooij (waddinxveen) als schaatsenmaker. Mulier zegt (pag. 46), Dat men bij de firma Bastet te Amsterdam steeds de zekerheid heeft, de schaats te ontvangen, die men vraagt. Na de dood van bastet in 1900 wordt het bedrijf nog enkele jaren door familieleden voortgezet. Daarna wordt het bedrijf verkocht. Fd Bastet had vanaf eind 19 eeuw danwel vanaf begin 20e eeuw een winkel in het centrum van Den Haag waar in ieder geval bestekken, messen, scharen en zeker rond 1900, ook schaatsen. In de jaren vijftig was de winkel gevestigd in het pand spuistraat 3 in Den Haag.

A8B22A67-A598-41BA-9814-84E598954AFA.jpeg

• I like it 14

Estas 27

MRed HMW

Proraso wit pre

Proraso wit

Proraso wit ASB

SMN Colonia Russa EDC

wederom een witte scheerbeurt. Irritatie door het mes. Niet genoeg gestropt denk ik

22-6-20.jpg

• I like it 11

dhr K schreef 1 uur geleden:

Estas 27

MRed HMW

Proraso wit pre

Proraso wit

Proraso wit ASB

SMN Colonia Russa EDC

wederom een witte scheerbeurt. Irritatie door het mes. Niet genoeg gestropt denk ik

22-6-20.jpg

hoe vaak inmiddels mee geschoren ?

op een gegeven moment komt Er een punt dat alleen stroppen Niet meer voldoet. Bij mij was dat destijds na 6 weken. Bij anderen pas na enkel maanden.

Dan moet je gaan nadenken, mogelijk heb je dat al gedaan, over de volgende vorm van onderhoud zoals crox of pasta of eventueel een wetsteen (finisher).

je kan hem eventueel Ook door mij laten bijslijpen (alleen porti kosten).

• I like it 5

SvdD 20200622.
.
m64i4IW.jpg
.
3P "La Crema Prodigio".
OUMO Brush / OUMO Brush imitation finest 2-band synth.
TGS "Limone Italiano" scheerzeep.
RazoRock Game Changer GC-OC84 / Stork Ti "Paladin" greep.
Racer Super Class Platinum (7).
Boğaziçi Lime EdC.

.

Het zeepje geurt goed - en dat voor een klein prijsje ...

• I like it 11

Bedankt @Tony Maar volgens mij heb ik me maar 7 of 8 x mee geschoren. Of ik heb hem bot gemaakt wat niet zo verwonderlijk zou zijn... Eens kijken of leer  helpt en dan ga ik bij jou te rade. Ik heb m pas een maand. Dat van cros en pasta moet ik me nog in verdiepen.

• I like it 1

dhr K schreef 34 minuten geleden:

Bedankt @Tony Maar volgens mij heb ik me maar 7 of 8 x mee geschoren. Of ik heb hem bot gemaakt wat niet zo verwonderlijk zou zijn... Eens kijken of leer  helpt en dan ga ik bij jou te rade. Ik heb m pas een maand. Dat van cros en pasta moet ik me nog in verdiepen.

De boker op span strop ben ik heel blij mee 1 kant leer met rode pasta 1 kant leer. Niet duur en werkt net als gewoon stroppen. Een 10 tal keer heen en weer en je mes is weer vlijmscherp. Ik geloof iets van 36,- bij knives and tools. 

• I like it 3

Razor: Timeless SS 0.95 OC (USA)
Blade: Wilkinson Sword
Pre-Shave: Prep Crème (San Marino)
Shaving Bowl: None
Soap: KEPKINH Lavender (Hellas)
Brush: Yaqi 24mm agua badger (China)
Aftershave: Kruidvat Alum (NL)
Aftershave: Loris Lavanta Cologne
Aftershave: L'Occitan L'Occitan  Balm
EDT: L'Occitan L'Occitan

• I like it 8

Ik begon wat moeite te krijgen om de A&E samples uit elkaar te houden. Behalve London (zwarte thee) vond ik ze vooral allemaal erg zoet. Deze (The City) is daar een mooie uitzondering op, al heb ik wat moeite om de sandalwood en Oud eruit te halen. Maar dat kan zeker ook mijn manco zijn. Niveau geurloos om de geur van de zeep wat langer de kans te geven.

Fijne dag!

cBT68c2EQMqK+nfBNfjmjg.jpg

• I like it 10

Simpson Trafalgar T3 26mm Sovereign Fiber

Taylor of Old Bond Street Sandalwood

RazoRock Game Changer .68
Feather New Hi Stainless

Taylor of Old Bond Street Sandalwood ASL

Heel soepele scheerbeurt! Fijne dag mannen!

7708FF37-074B-4789-9218-0A1C85367E0C.jpeg

• I like it 11

IMG-20200623-101308732-01.jpg

Simpele combi maar heel doeltreffend. 

Razor: Mühle R89
Blade: Derby Extra - Super Stainless
Brush: Isana Men Premium
Pre-Shave: Proraso Green Eucalyptus & Menthol
Lather: Palmolive Men Classic
Aftershave: Hâttrick Classic
Additional Care:
  Warm Water pre-shave
  Koud Water 

• I like it 10

Gisteravond mijn nieuwe  Schulze 6/8, geslepen, vorige eigenaar had dit nog niet gedaan had dus nog een fabriekssnede.
Progressie:
Naniwa chosera 1k
Naniwa super stone 3 K
Naniwa Gouken Hayabusa 4 K
Nakayama met Tenjio  Mejiro Koma en tomo.

Vanmorgen de scheerbeurt 2 pass en glad, heerlijk!
SWK xl scuttle
Schulze 6/8
Shavemac LE Shaving Society1 DO1 2 band flat
WSP Mahogany soap
WSP Mahogany AS
WSP Mahogany ASB
WSP Mahogany edt

20200623_104137.jpg

20200623_100449.jpg

• I like it 11

Seygus Zeppelin

Voshkod (3)

Omega 08026

Proraso rood pre

SB sandalo indiano

Extro legno di sandalo AS

TOBS Sandalwood EDC

Een aantal wondjes gemaakt. Morgen beter

23-6-20.jpg

• I like it 10

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.