meemai Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Beste vrienden, Helaas kan mijn arm nauwelijks aan 1 minuut door de zeep te roeren met mijn borstel om vervolgens een mooi schuim te maken. Dit dankzij mijn reuma die helaas steeds meer van mij vergt en gaat vergen. Jammer dus, maar goed waar het mij dus om gaat is een zeepje die makkelijk te loaden is in seconde of 30-45. Of ik moet gaan loaden met pauzes, misschien dat iemand tips heeft voor mij die niet lang laden kan. Vooral harde zepen doen het geloof ik slecht zo vind ik mitchel's een ware nachtmerrie. Daar roer ik me onnozel in en dan kan ik nauwelijks scheren omdat mijn elleboog en pols zo'n pijn doen dat ik de juiste hoek niet kan maken. Natuurlijk is een scheerschuim bus geen optie! Creme zou wellicht mogelijk zijn maar ik kom hier vooral voor de tips en aanbevelingen. Het is triest dat ik hier een topic voor moet maken want ik ben verdomme 21 maar goed het is niet anders cela vie. Ik dank jullie al voor de hulp.
Marcel Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Welke zepen heb je nu welke teveel tijd vergen? Wel balen dat je zo jong al reuma hebt!
meemai Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 Welke zepen heb je nu welke teveel tijd vergen?Wel balen dat je zo jong al reuma hebt! Mitchel wool fat, klarr kabinet (vind ik ook een lastige maar dan kan zijn omdat ik de water/zeep ratio niet zo goed weet.) Zepen die goed zijn, zijn de Le Pere, Crabtree and eveyln zepen gaan ook redelijk. Jabonman doet het ook wel redelijk goed. En ja met 18 maanden oud heb ik dat gekregen mijn gewichten zijn wellicht vergelijkbaar met iemand die jaren en jaren van slijtage heeft. Niets aan te doen, maakt het wel minder prettig bij dagelijkse dingen als zeep opkloppen zeer frustrerend als dat niet lukt. Dus heb ik ervoor besloten zepen te gaan zoeken die dat wel doen voor mij, zodat ik er niet steeds tegen aan loop.
Marcel Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Klar Kabinett werkt voor mij tamelijk vlot, maar gaat het jou nu puur om de laadtijd of om de laadtijd + opkloppen? Qua laadtijd ben ik erg te spreken over TFS/BdF in het algemeen (zachte en harde zepen), Martin de Candre maar ook met harde zepen als DR Harris ben ik binnen een halve minuut wel klaar. Een en ander hangt natuurlijk ook van de gebruikte kwast af, waarbij ik zelf altijd een behoorlijk natte kwast gebruik en van van stevige kwasten houd. Mitchell's Woolfat is behoorlijk wat langzamer inderdaad en zo heb ik er nog wel een paar.
marco Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 ik vind zelf de Proraso erg makkelijk schuim maken. Tabac staat er natuurlijk ook om bekend. Palmolive creme vond ik ook altijd wel erg makkelijk schuimen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de cremes van TOBS. Ik denk dat Rob van Shave and More je wel aan een sample'tje kan helpen van TOBS.
iwan073 Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Inderdaad, D.R. Harris zepen. Maar ook Crabtree & Evelyn doet het bij mij goed. Maar die had jij toch ook al? Een borstel met wat "backbone" helpt ook enorm geloof ik. En inderdaad, waarom ga je niet voor de crèmes? Die schuimen als een tierelier.
marco Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 @marcel volgens mij was meemai niet zo gek op bdf omdat het klassieke amandelzepen zijn. nu is er misschien wel iets wat hem bevalt van tfs. maar goed, ik ken ze ook niet allemaal....
Marcel Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Het overgrote deel van de TFS/BdF zepen zijn geen amandelzepen, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Als ik het goed heb zijn de Barbe Rosse, de Raffinato en de Mandorla amandelzepen. Alle andere zepen hebben andere geuren en ze hebben weinig tijd nodig voor een goed resultaat.
marco Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 in een andere post een tijdje terug vertelde Eric (volgens mij aan meemai) dat de bdf zepen allemaal klassieke amandelzepen zijn, maar misschien ging dat alleen om de basis ofzo?
pjdevos Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 +1 voor de BdF/TFS/Razo Rock zepen en die zijn er in een logio aan geuren. Bij mij gaan de meeste zachte zepen redelijk snel. Als het je echt teveel wordt is inderdaad creme een goed alternatief. Ja en met een das moet ik langer laden dan met een varken. Een iets grotere kwast kan misschien ook helpen (al kost dat misschien ook weer meer moeite?) Pauzes nemen inderdaad, of misschien wisselen van arm? Ja sucks, hopelijk vind je een goede manier.
meemai Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 Klar Kabinett werkt voor mij tamelijk vlot, maar gaat het jou nu puur om de laadtijd of om de laadtijd + opkloppen?Qua laadtijd ben ik erg te spreken over TFS/BdF in het algemeen (zachte en harde zepen), Martin de Candre maar ook met harde zepen als DR Harris ben ik binnen een halve minuut wel klaar. Een en ander hangt natuurlijk ook van de gebruikte kwast af, waarbij ik zelf altijd een behoorlijk natte kwast gebruik en van van stevige kwasten houd. Mitchell's Woolfat is behoorlijk wat langzamer inderdaad en zo heb ik er nog wel een paar. Gaat me inderdaad om de laadtijd dat voelt voor mijn gevoel zwaarder aan dan het opkloppen. Misschien handig om wel mee te delen dat ik een SOC semogue gebruik en die selected silvertip van semogue LE van dat Portugese forum. Beide hebben geloof ik flink wat backbone, als ik me niet vergis. Inderdaad, D.R. Harris zepen. Maar ook Crabtree & Evelyn doet het bij mij goed.Maar die had jij toch ook al? Een borstel met wat "backbone" helpt ook enorm geloof ik. En inderdaad, waarom ga je niet voor de crèmes? Die schuimen als een tierelier. Ja dit is een optie, toch vind ik zepen wel wat mooier, en niet alles is in creme. Vooral niet in Nederland, maar wellicht als mijn reuma te erg wordt dat dit mijn laatste redmiddel is. Maar goed als ik een pauze kan nemen onder het opkloppen is het ook wel te doen. Maar dan duurt het lang, met pauzes steeds... ik vind zelf de Proraso erg makkelijk schuim maken. Tabac staat er natuurlijk ook om bekend.Palmolive creme vond ik ook altijd wel erg makkelijk schuimen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de cremes van TOBS. Ik denk dat Rob van Shave and More je wel aan een sample'tje kan helpen van TOBS. Bedankt voor de tips ik zal Rob ook eens contacteren denk ik. Of misschien ziet hij het topic hier al voordat ik hem contacteer! +1 voor de BdF/TFS/Razo Rock zepen en die zijn er in een logio aan geuren. Bij mij gaan de meeste zachte zepen redelijk snel. Als het je echt teveel wordt is inderdaad creme een goed alternatief. Ja en met een das moet ik langer laden dan met een varken. Een iets grotere kwast kan misschien ook helpen (al kost dat misschien ook weer meer moeite?) Pauzes nemen inderdaad, of misschien wisselen van arm? Ja sucks, hopelijk vind je een goede manier. Ja mijn kwasten zijn wel redelijk groot, ik kan nog eens een varken erbij kopen, de varken die ik nu heb heeft minder backbone dan mijn das, helaas. Misschien dat een mixed kwast ook wel kan een die das en varken heeft. Semogue had die laatst had ik ergens gelezen weet niet of meer fabrikanten zoiets maken. Het wisselen van arm is erg lastig gezien ik motorisch beperkt ben, met de andere arm ga ik te hard drukken, en kan ik geen goeie cirkels maken. Ik kan het wel trainen misschien. Razo rock ken ik overigens niet en ga ik eens uitzoeken, bedankt voor je hulp! Iedereen bedankt trouwens voor het meedenken en meehelpen.
Snuff Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Beste vrienden, Helaas kan mijn arm nauwelijks aan 1 minuut door de zeep te roeren met mijn borstel om vervolgens een mooi schuim te maken. Dit dankzij mijn reuma die helaas steeds meer van mij vergt en gaat vergen. Jammer dus, maar goed waar het mij dus om gaat is een zeepje die makkelijk te loaden is in seconde of 30-45. Ik laad gemiddeld nooit meer als een 20-25 sec zelfs met mitchells enzo, wel zet ik de zeep onder een klein laagje warm water waardoor de bovenlaag wat zachter wordt, onderwijl week ik de borstel een minuutje hooguit en schud dan behoedzaam een keer of twee hooguit drie met een lichte beweging en ga dan over tot laden. Als je met je reuma zoveel last hebt gewoon overgaan op creme's ipv zepen, gewoon wat opnemen met de borstel en rechtstreeks op het gezicht of in een kom als dat je voorkeur is en klaar.
meemai Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 Beste vrienden, Helaas kan mijn arm nauwelijks aan 1 minuut door de zeep te roeren met mijn borstel om vervolgens een mooi schuim te maken. Dit dankzij mijn reuma die helaas steeds meer van mij vergt en gaat vergen. Jammer dus, maar goed waar het mij dus om gaat is een zeepje die makkelijk te loaden is in seconde of 30-45. Ik laad gemiddeld nooit meer als een 20-25 sec zelfs met mitchells enzo, wel zet ik de zeep onder een klein laagje warm water waardoor de bovenlaag wat zachter wordt, onderwijl week ik de borstel een minuutje hooguit en schud dan behoedzaam een keer of twee hooguit drie met een lichte beweging en ga dan over tot laden. Als je met je reuma zoveel last hebt gewoon overgaan op creme's ipv zepen, gewoon wat opnemen met de borstel en rechtstreeks op het gezicht of in een kom als dat je voorkeur is en klaar. Krijg je dan niet heel slap schuim? Ik kan het wel eens proberen, 25 seconde of 30 is geen enkel probleem. Het begint pas echt goed pijn te doen rond de 45. Tot de 30 is het nog wel goed uit te houden. Het zijn ook vooral de harde zepen die me deze moeite bezorgen. Maar misschien dat jouw methode werk.
Noxa Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 No offence, maar is een spuitbus met schuim dan niet handig... Of vloek ik nu in de kerk? Als het opkloppen van schuim echt een probleem is dan ben je met zo'n bus toch zo klaar, voelt danwel niet zo authentiek aan maar het werkt wel.
pjdevos Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Wat ook nog zou kunnen helpen is om ook bij zachte zepen wat water op de zeep te doen terwijl je kwast in de week staat. Als je weet hoeveel water je nodig gaat hebben voor het eindproduct (da's ervaring en gevoel) dan gebruik je die hoeveelheid water. Even met de kwast roeren (aaien) door het water, water dumpen in je kom en kwast laden. Op die manier zou het nog sneller moeten gaan. Of gedemineraliseerd water gebruiken? Oh en harde zepen raspen (grof dat is minder werk) en dan met een klein beetje water in de bowl doen. De zeep blijft nu iets natter, waardoor het allemaal wat makkelijker gaat. Je bent dan ook gebaat bij het langer gebruiken van 1 zeep.
meemai Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 No offence, maar is een spuitbus met schuim dan niet handig... Of vloek ik nu in de kerk? Als het opkloppen van schuim echt een probleem is dan ben je met zo'n bus toch zo klaar, voelt danwel niet zo authentiek aan maar het werkt wel. Nee dat is het niet, maar een bus is duur en haalt de fun uit het scheren weg. Kijk het is geen zwaar probleem, het is niet dat ik na het scheren nog uren pijn heb aan mijn arm. Die pijn gaat zo weer weg na 1 minuut. Maar 30 seconden laden 1 minuut rust 30 seconden laden 1 minuut rust en dan nog eens in de bowl gaan roeren. Dat zijn dan al 3 minuten alleen al aan het maken van zeep en dan moet je nog scheren. Het gaat allemaal dus een beetje lang duren. Dat is alles eerlijk is eerlijk. Het is niet dat ik verga van de pijn het is alleen teveel pijn om door te roeren en zal ik dus even moeten rusten. Niet leuk want ik ben nog jong maar het is nu eenmaal zo.... Maar een spuitbus nee, dan heb je misschien drie of vier soorten geuren en geen enkele lekkere zoals sandalwood of fruitige geuren. Het gaat mij ook om de fun factor die lekkere geur van de schuim weegt wel weer tegen de pijn op. En de pijn is maar voor even, maar ik moet nu dus ook even pauze nemen van het typen want ook dat geeft mij redelijk wat last. Maar als ik nu even wat ga googlen en met de muis wat dingen lees is de pijn voor ik het weet weer weg.
Noxa Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Ik heb de oplossing! Halveer je reply's hier en steek die tijd in latheren! Even serieus, ik zou me niet zo'n zorgen maken om die 3 minuten, stap over op creme's en je probleem is verholpen.
marco Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 (edited) Facelatheren kost denk ik minder moeite dan in een kommetje, scheelt weer een handeling, want in mijn ervaring krijg je met facelatheren eigenlijk net zo goed schuim. Als je eerst schuim in en kommetje maakt, dan sta je daarna toch nog ff je gezicht in te zepen, dus eigenlijk is die handeling redelijk overbodig. wat je ook zou kunnen proberen, waar ik zelf al een tijdje aan denk: Koop een goedkope cappucinoschuimer bij de blokker, gooi daar een beetje crème in met een beetje water, en dan aanzetten. Dan heb je als het goed gaat heel dik romig en warm schuim. je zou wel ff moeten experimenteren met de hoeveelheden denk ik. Klote dat je op zo'n jonge leeftijd hiermee te kampen hebt. Ik lees hier trouwens goede verhalen over de fiber kwasten van muhle, die schuimen blijkbaar als een malle. Kan ook nog schelen natuurlijk. Edited November 13, 2013 by Guest
Marcel Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Dat is wel een goeie Marco, dat schijnt inderdaad heel makkelijk te gaan met die kwasten. Maar iets zegt me dat Meemai erg graag zijn nieuwe aanwinsten wil gebruiken ipv een synthetische kwast.
marco Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Kan ik me ook heel goed voorstellen. Volgens mij had ie een behoorlijk prijzige, maar mooie kwast op de kop getikt.
meemai Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 Dat is wel een goeie Marco, dat schijnt inderdaad heel makkelijk te gaan met die kwasten. Maar iets zegt me dat Meemai erg graag zijn nieuwe aanwinsten wil gebruiken ipv een synthetische kwast. Nee hoor als een Mühle beter voor mij werkt is dat geen enkel probleem. De kwasten die ik dan heb kan ik ook nog gebruiken, maar op een goeie dag. Ik moet ook kijken naar het praktische. Ik zou net zo graag een Mühle gebruiken, qua kwasten ja die limited edition is mooi en was erg duur, (100 euro) maar dat is prima. Hij is limited en ik ben eigenaar nummero 16 van dat ding. Tis een soort kunstwerk, weliswaar geen schilderij dat je ophangt maar toch is het een kunstwerk. Een Mühle synthetisch is mij ook prima, heb alleen nog geen dealer gevonden die ze verkoopt. Dus ik ga eens op zoek en misschien koop ik er een ze zijn ook niet al te duur geloof ik, en als ze als een tiet gaan, ben ik geholpen. Heb ook gelezen dat ze erg snel drogen, prima dus. Ik ben niet bepaald materialistisch, daarom gaf ik ook de spullen die ik niet meer gebruik weg in een sinterklaas actie. Ik had ze ook als totaal pakket voor een euro of 20-30 kunnen verkopen maar dat boeit mij niet zo. Mijn kwasten ga ik uiteraard niet weggeven die zijn wat meer waard, maar ik ben niet zo op ze gesteld dat ze voor mij alles betekenen ik vind ze mooi en met zachte zepen kan ik ze prima gebruiken, maar als een Mühle het beter doet pak ik de Mühle. De duurdere kwasten kan ik dan op bepaalde dagen gebruiken. Zo hadden de mannen van vroeger ook altijd een mooi pak voor op zondag naar de kerk en voor doordeweeks een werk kostuum. Dus bedankt voor de tip Marco.
iwan073 Posted November 13, 2013 Posted November 13, 2013 Een Mühle synthetisch is mij ook prima, heb alleen nog geen dealer gevonden die ze verkoopt. Dus ik ga eens op zoek en misschien koop ik er een ze zijn ook niet al te duur geloof ik, en als ze als een tiet gaan, ben ik geholpen. Deze webwinkel verkoopt de Silvertip Fibre: www.scheersalon.nl Daar heeft mijn vrouw de mijne ook gehaald. Op de Mühle website kun je ze ook bestellen. Daar hebben ze ook de Black Fibre: www.muehle-shaving.com/shop
meemai Posted November 13, 2013 Author Posted November 13, 2013 Bedankt ik weet alleen niet voor welke mm ik moet gaan ik zie 21 ik zie ook hogere. Iemand tips daarin? In kwasten ben ik totaal niet thuis.
henkverhaar Posted November 14, 2013 Posted November 14, 2013 De zepen van Maurer+Wirtz (tabac, irisch moos) latheren erg goed. Creme is een optie, zoals de creme van TOB, of die van de 'Demeter' (ja ik weet t, biodynamisch, in een paarse tube en met een overheersende lavendellucht). Maar waarom geen spuitbus? De veel gehoorde kritiek dat het chemische troep zou zijn is ZO ver bezijden de waarheid! De belangrijkste bestanddelen van spuitschuim zijn vergelijkbaar met die van moderne scheercremes - gewoon op zeepbasis. M.i. Is het grootste nadeel van de spuitbus niet wat er in zit, maar de illusie van snelheid. Waarmee men zich dus niet de tijd gunt om het schuim een beetje op de baard te laten inwerken - bij een klassieke zeep gaat dat min of meer vanzelf.
pjdevos Posted November 14, 2013 Posted November 14, 2013 Bedankt ik weet alleen niet voor welke mm ik moet gaan ik zie 21 ik zie ook hogere. Iemand tips daarin? In kwasten ben ik totaal niet thuis. YMMV. Ik vind persoonlijk de 21mm te klein. de 23mm werkt perfect. Maar ja, proberen zou ik zeggen. Welke diameter heb je voor je dassen?
Recommended Posts