Jump to content

Even voorstellen: 23 jaar mach3 gebruiker tot nu.. :)

AlexP
 Share

Recommended Posts

Hoi, ik ben Alex!

Als ik het mij nog goed herinner was ik een jaar of 14/ 15 toen ik een eerste poging deed mijn snorhaartjes te verwijderen met een bot gillette mesje dat in de badkamer lag.

Inmiddels ben ik 37 en moet ik eerlijk bekennen dat ik eigenlijk scheren al die jaren altijd een k*t klus heb gevonden.
Een noodzakelijk kwaad waarvoor ik eens in de week de Mach3 met frisse tegenzin even snel over mijn gezicht haalde... pfffff scheren...

Nu sprak ik een tijdje terug een buurman die mega enthousiast was over zijn antieke scheermes die hij voor 10 euro op een rommelmarkt had gekocht.
Inderdaad een mooi dingetje waarbij je kan draaien aan een knopje en dan klapt het open en moet je er een mesje in leggen... super tof!
Hoewel ik het wel mooi vond was het niet direct iets waarvan ik dacht: dat ga ik ook gebruiken!
Een oud gebruikt antiek scheermes... tja.. smetvrees heb ik nou ook weer niet maar op de een of andere manier vond ik het niet het meest hygyenische idee.. (slaat eigenlijk ook nergens op natuurlijk maar goed, dat was mijn 1e gedachte ;) )

Nou had ik mij 3 weken terug maar weer eens geschoren en toen zei mijn 2 jarig zoontje: "ooooh.... pappa lekker glad!!!"
Tja... misschien moet ik mij dan toch maar vaker scheren...

Terugdenken aan die buurman ging ik wat rondzoeken op internet en toen kwam ik er dus achter dat er nog veel meer bestaat als enkel elektrisch scheren of met een Mach3 of fusion.

En dat fancy scheermes van mijn buurman is ook gewoon nieuw te krijgen... kijk!

Sinds 2 weken scheer ik mij dus nu met een Parker 87r Safety Razor.

Hoewel ik nog best wel moet wennen en aan het zoeken met naar de juiste techniek en het juiste mesje moet ik bekennen dat ik tot mijn grote verbazing ineens echt meer plezier heb in het scheren.
In tegenstelling tot eerst scheer mij nu zo ongeveer om de dag en neem ik er lekker even de tijd voor: een momentje van rust en ontspanning!

En ik ben ook erg benieuwd naar het scheren met een open scheermes! Ergens lijkt mij dat een soort ultieme scheerervaring!

Gevoelsmatig heb ik echter het idee dat ik er misschien wel verstandig aan doe om eerst een cursus te volgen (bijvoorbeeld bij scheersalon) zodat ik in elk geval weet wat ik doe, en ook hoe ik het mes kan onderhouden etc.

Door het corona gebeuren zijn ze hier helaas tijdelijk even mee gestopt dus tot die tijd ben ik in elk geval aan het "oefenen" met de safety razor.

Wat is trouwens jullie mening: is een cursus zinvol (en heeft toevallig iemand ervaring met de cursus?) of kan je het net zo goed jezelf via bijvoorbeeld YouTube etc aanleren?

Groeten Alex

• I like it 2

Welkom op dit forum! 

Op zich scheert zo'n Mach3 zo slecht nog niet. Ik gebruik die veel als ik met de vlieger aan het reizen ben en ben er altijd wel tevreden van qua gladheid hoewel het 'verstoppen' van de mesjes en het druk moeten zetten mij wel irriteert.

Een grote stap bij een goede scheerbeurt is ook de overstap van spuitbusschuim naar scheerzeep en een scheerkwast. Dat maakt het hemels en veel aangenamer om te scheren. Ook voor de huid.

Veel plezier hier op dit forum. 

Welkom en veel plezier hierzo. Geen idee met zo'n cursus. Ik heb het allemaal mezelf aan geleerd met een heel klein beetje hulp van het internet.(was toen der tijd nog niet makkelijk veel over te vinden) en het is goed gekomen met een kleine leercurve. Lees eens op goed rond hier op het forum er is zat te vinden over het scheren met het open mes en alles nog meer. 

Welkom! Ik scheer me sinds vorige week dagelijks met een open scheermes. Als je het gewoon voorzichtig probeert, heb je er zeker geen cursus voor nodig, en je zult niet meer schade oplopen dan het geval is met een krabber. Als je er in geïnteresseerd bent, zou ik je zeker aanraden om in het diepe te springen. Het onderhoud is overigens een ander verhaal. Ik struin dagelijks het forum af naar de juiste werkwijze om het mes scherp te houden. Ik heb ondertussen drie strops, CrOx en een balsaplank, maar nog steeds geen idee of ik het goed doe. Daarvoor zie ik een cursus wel zitten. 

AlexP schreef 20 uur geleden:

Wat is trouwens jullie mening: is een cursus zinvol (en heeft toevallig iemand ervaring met de cursus?) of kan je het net zo goed jezelf via bijvoorbeeld YouTube etc aanleren?

Groeten Alex

Over die cursus heb ik geen mening, want er geen ervaring mee.

Maar natscheren kun je jezelf, al dan niet met wat leeswerk hier of op andere fora (sharpologist, shavenook, badgerandblade) danwel video, prima aanleren.

Het is geen raketwetenschap tenslotte :-)

Edited by wimbouman

Ralf schreef 15 uur geleden:

Welkom! Ik scheer me sinds vorige week dagelijks met een open scheermes. Als je het gewoon voorzichtig probeert, heb je er zeker geen cursus voor nodig, en je zult niet meer schade oplopen dan het geval is met een krabber. Als je er in geïnteresseerd bent, zou ik je zeker aanraden om in het diepe te springen. Het onderhoud is overigens een ander verhaal. Ik struin dagelijks het forum af naar de juiste werkwijze om het mes scherp te houden. Ik heb ondertussen drie strops, CrOx en een balsaplank, maar nog steeds geen idee of ik het goed doe. Daarvoor zie ik een cursus wel zitten. 

Dat gevoel heeft iedereen in het begin. Met stroppen kan je niet zoveel verkeerd doen. Dingen die verkeerd gaan hoor je of zie je aan je strop. ?

Je moet het gewoon vaak herhalen.

Wie heeft je balsa en crox aangeraden?

Hans1980 schreef 15 minuten geleden:

Dat gevoel heeft iedereen in het begin. Met stroppen kan je niet zoveel verkeerd doen. Dingen die verkeerd gaan hoor je of zie je aan je strop. ?

Je moet het gewoon vaak herhalen.

Wie heeft je balsa en crox aangeraden?

Dat advies gaf Tony in 2017 in onderstaande thread. Ik denk overigens dat we hiermee te ver afwijken van de introductie van Alex.. 

Ralf schreef 1 minuut geleden:

Dat advies gaf Tony in 2017 in onderstaande thread. Ik denk overigens dat we hiermee te ver afwijken van de introductie van Alex.. 

Antwoord dan niet.

Welkom uit Brabant.

Heel herkenbaar. Ik ben gewoon begonnen met open scheermes omdat ik vond dat ik dat moest kunnen. Veel baat gehad bij alle adviezen hier en veel oefenen. Al jaren scheer ik in principe elke ochtend met open scheermes om gewoon de dag relaxed te beginnen. Ook goede natuurlijke scheerzeep is wonderbaar.

Alleen als er s'morgens op de een of andere manier haast is gebruik ik  enkele keren per jaar nog een fusion.

Gewoon doen en veel succes

Welkom

Herkenbaar verhaal. 

Gewoon beginnen met het open mes.  Alleen eerst de wangen en bakkebaarden.  Daarna steeds een stap verder.   

Altijd leuk om te horen hoe je leerproces verloopt.  

Dank allemaal voor het warme welkom en de reacties!

Ik had het even wat druk om te reageren (krijg je met die kleine) maar had wel tussendoor jullie tips gelezen!

Bij scheersalon had ik inderdaad ook al een kwast en scheercreme gekocht (de st James sandalwood en bergamot, ruikt heerlijk:))

Inmiddels was ik wel dusdanig nieuwsgierig geworden dat ik 3 dagen terug een open scheermes "starters kit" heb aangeschaft (met een dovo best quality mes) en ben begonnen (had nog wat tips meegekregen bij de winkel)

Het gaat nog inderdaad verrassend goed, ik had eigenlijk gedacht dat ik er behoorlijk gehavend de eerste scheerbeurt uit zou komen maar het viel reuze mee!

Wangen gaat eigenlijk gelijk perfect, uiteraard overmoedig dus ook maar de kin, hals en onder de neus geprobeerd maar dat was toch wat lastiger waardoor ik uiteindelijk nog even de krabber erbij heb gepakt.
Gewoon een kwestie van veel oefenen dus! :)

• I like it 5