Jump to content

Met welke hoek scheren met Qshave

Ralf
 Share

Recommended Posts

Ha scheervrienden,

Ik loop tegen het volgende aan: ik heb drie krabbels. Bij twee van de drie vind ik de juiste hoek vanzelf (een graad of 30, of net wat minder). Bij de derde, de Qshave Merkur immitatie, heb ik daar op de een of andere manier meer moeite mee. Ik probeer te scheren met een graad of 30, maar het voelt niet efficiënt. Ik moet echt richting de 45 graden gaan om er wat van te maken. Zelfs dan voelt het niet heel prettig. Op youtube zie ik mensen in reviews van deze krabber wel met 30 graden scheren. Ik heb hem zelfs een tijd lang in de kast gelegd om deze reden. Ik las op het forum dat een aantal mensen erg tevreden zijn over de Qshave, dus heb ik hem vandaag toch maar weer eens gebruikt. Met hetzelfde onbevredigende resultaat als voorheen. Wat zijn jullie ervaringen met deze krabber? Welke hoek werkt goed? 

Hey Ralf,

Je bedoelt met de Merkur imitatie de Futur 'kloon' zoals die ook wel genoemd wordt toch? Die heeft variabele instellingen van 1 - 6 en dat is ook een factor om mee te nemen. 

Ikzelf ben ooit begonnen met stand 3 en vandaar uit verder gaan proberen. Hoe hoger hoe agressiever, dus zal je wat moeten aanpassen qua hoek en/of druk zetten. 

Belangrijkste is dus dat je geen druk zet. Bij zo'n zware krabber gebeurt dit nogal snel heb ik gemerkt. Laat het mes het werk doen. Qua hoek, begin bij de aanzet van je bakkebaarden en zet je krabber (of beter gezegd je onderplaat) in een hoek van 90' er tegenaan. Kantel dan de krabber tot je voelt dat het mes contact maakt. Probeer die hoek vast te houden gedurende je beurt. Je hoort het ook tijdens het scheren, deze krabber geeft een behoorlijke feedback. 

Gebruik een mesje wat bij jou in andere krabbers een goed resultaat geeft. In mijn geval is dat een Astra (groen), maar Derby werkt ook heel goed bij deze krabber, UEKAZ

Tip: probeer niet met deze krabber rechtstreeks onder je neus te scheren, de kop is écht te groot ?. Met een hoekje lukt meestal wel. 

• I like it 1

Dank, ik had inderdaad niet helemaal door dat de stand (1 - 6) ook zou moeten leiden tot een andere hoek. Daar zal ik nu eens mee gaan experimenteren. Ik heb hem tot nu toe geprobeerd met de Derby en Bolzano superinox. BTW, de groene Astra heb ik ondertussen vaak geprobeerd (met andere krabbers), maar ze voelen op de een of andere manier steeds heel ruw en onprettig. Dat verbaast me, omdat het niet aansluit bij de reviews die ik er over lees. 

Ik zou me niet zoveel druk maken om hoeken. Je moet er rekening mee houden dat niet alle DE mesjes even breed zijn.

Zoals @JeroenP al aangeeft heeft deze kloon verschillende standen en kan het best dat de derby mesjes onder de  door jouw gekozen setting net buiten het "aanvaardbare" spectrum vallen.

Los daarvan...

Het feit dat je jezelf kan scheren met derby mesjes is een enorm voordeel wat betreft je open scheermes avontuur.

Je gaat van @Tony een mes terug krijgen dat scherper is dan een basis Derby mesje...

Tenzij hij er een "beginners" snede opzet?

Waarom is dit een voordeel? Het aantal potentiële snedes en onderhoud mogelijkheden is erg groot.

Ik heb een vriend die ik een mes en een strop gegeven heb... Die blijft maar dagelijks doorgaan met datzelfde mes...

lang verhaal kort... Ik denk dat er sommige mensen zijn die de beschadiging van scheren net gecompenseerd krijgen met een strop en zo bijna oneindig kunnen doorgaan...

Hopelijk zit jij ook net binnen dat spectrum. Vermoedelijk is het een erg dunne lijn...

• I like it 1

Dat zou een hele prettige uitkomst zijn: mezelf tot in het oneindige scheren met een mes dat ik door het enkel te stroppen voldoende scherp kan krijgen. Dat zie ik wel zitten. We gaan zien hoe het uitpakt. 

• Haha 1

Hans1980 schreef 12 uur geleden:

Ik zou me niet zoveel druk maken om hoeken. Je moet er rekening mee houden dat niet alle DE mesjes even breed zijn.

Zoals @JeroenP al aangeeft heeft deze kloon verschillende standen en kan het best dat de derby mesjes onder de  door jouw gekozen setting net buiten het "aanvaardbare" spectrum vallen.

Los daarvan...

Het feit dat je jezelf kan scheren met derby mesjes is een enorm voordeel wat betreft je open scheermes avontuur.

Je gaat van @Tony een mes terug krijgen dat scherper is dan een basis Derby mesje...

Tenzij hij er een "beginners" snede opzet?

Waarom is dit een voordeel? Het aantal potentiële snedes en onderhoud mogelijkheden is erg groot.

Ik heb een vriend die ik een mes en een strop gegeven heb... Die blijft maar dagelijks doorgaan met datzelfde mes...

lang verhaal kort... Ik denk dat er sommige mensen zijn die de beschadiging van scheren net gecompenseerd krijgen met een strop en zo bijna oneindig kunnen doorgaan...

Hopelijk zit jij ook net binnen dat spectrum. Vermoedelijk is het een erg dunne lijn...

“Beginners” snede.

Het lastige van een snede voor een beginner is dat hij een bepaalde scherpte Van het open scheermes verwacht die minimaal overeenkomt met wat hij van een DE gewend is. Dus merk ik dat ik meestal een snede zet die net iets agressiever is dan ik zelf prettig vind. Na een paar keer stroppen is hij meestal dan weer zo comfortabel zoals ik dat zou willen hebben. Maar of de gezette snede voor de beginner de prettigste is is dan toch weer de vraag, het is uiteindelijk heel erg persoonlijk. 

• I like it 2

@Tony is er op YouTube niet goede instructie te vinden watje nodig hebt mes en hoe te onderhouden. Ik begrijp dat open mes makkelijker is om heel te  lijven dan met shavette.  Het ziet er stoerder uit ook. Ik zie door de bomen het is niet meer. Heb jij mss tip wattig over de drempel trekt?

Bonanza schreef 17 minuten geleden:

@Tony is er op YouTube niet goede instructie te vinden watje nodig hebt mes en hoe te onderhouden. Ik begrijp dat open mes makkelijker is om heel te  lijven dan met shavette.  Het ziet er stoerder uit ook. Ik zie door de bomen het is niet meer. Heb jij mss tip wattig over de drempel trekt?

Vooral je goed inlezen en utoep filmpjes bekijken. Op een gegeven ogenblik kom je op het punt dat je voldoende vertrouwen hebt en het ook wilt proberen. Koop dan hier op het forum een mes dat scheergereed is en zoek er een strop bij. Velen zijn je voorgegaan.

we wijken hier Volgens mij teveel af van de oorspronkelijke vraag van dit draadje, mijn excuses.

• I like it 1

Tony schreef 4 minuten geleden:

we wijken hier Volgens mij teveel af van de oorspronkelijke vraag van dit draadje, mijn excuses.

De moderatoren zijn op dit moment bezig met de implementatie van de Corona regelgeving en voorbereiding op mogelijke demonstraties. Zolang het draadje binnen de 1.5m blijft ben je veilig ??.

• Haha 4