Jump to content

Open mes journaal

Rudi
 Share

Recommended Posts

Het is mijn bedoeling om hier een soort verslag te maken van mijn leercurve scheren met open mes. Op die manier is het wellicht makkelijk advies te krijgen van de pro’s en misschien hebben anderen die met een open mes gaan beginnen er ook nog wat aan.

Vandaag de eerste keer. Ik heb de eerste pass met open mes gedaan, de 2de en de 3de met krabbertje. Waar ik met een krabber de rechterkant met m’n rechterhand scheer, en de linkerkant met m’n linkerhand, was het hier nog even zoeken welk stuk gezicht ik het beste met welke hand kan doen.

Over het algemeen ging het niet slecht. Ik ben er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, en het was ook nog eens redelijk glad. Het viel me wel op dat het mes wat stuiterde, ipv soepeltjes over m’n gezicht gleed.

Ik denk dat m’n zeep ook wat te droog was (TGS Italian Orange). Mn kwast ontplofte bijna van de hoeveelheid zeep, maar in de scuttle zag het er nog wat dof uit, en op m’n gezicht was het ook niet egaal. Komt de zeep wat nauwer bij een straight razor dan bij een safety razor?

• I like it 5

Direct goed vertrokken. ?

Optimaal schuim is voor mij hetzelfde als voor een krabber maar open mes is misschien wat minder vergeeflijk voor droog schuim.

Dat kan ook de oorzaak zijn van het stuiteren. Geen idee want hier geldt een strikt verbod op zeepsopjes met droge consistentie.

Je bent trouwens niet gebonden aan wat er in je Scuttle zit. Je kan (moet?) op je gezicht verder water toevoegen en inwerken.

Het moet glijden. Je wilt het minimum aan weerstand. Zeker als beginner.

Maar daar kunnen de kommetjeskloppers jouw beter mee verder helpen.

Veel succes

• I like it 2

Vandaag de 2de keer, en m’n eerste snee op m’n wang gescoord. Ik denk een kwestie van huid niet genoeg opspannen en een verkeerde hoek.

Ik merk ook dat ik nog erg aan het zoeken ben hoe ik m’n gezicht en m’n hand moet draaien om in de spiegel te kunnen zien waar ik wat aan het doen ben. Weer de eerste pass met open mes, de twee opvolgende met m’n Fatip “Grande”.

Ik haal wel met 1 krakkemikkige pas met het open mes zoveel weg dat m’n twee passes daarna met krabbertje meer voor de lol zijn dan dat ze nodig zijn. Even een paar dagen alleen krabben totdat het sneetje weg is, en dan gaan we weer!

• I like it 8
  • Haha 1

Dat stuiteren is waarschijnlijk ook nog vanwege de scheerhoek. Die heb je bij een krabber sneller onder de knie dan bij een straight.

Voor wat betreft de zeep denk ik dat het vooral fijn is dat die absoluut niet irriteert. Beetje open deur natuurlijk maar denk dat  het bij een straight eerder nog zou opvallen.

Laten we wel afspreken dat als je plotseling met je journaal stopt, dat je wel even laat weten, dat het je niet meer bevalt maar nog wel leeft, ok?

• I like it 1
  • Haha 6

Mmm, m’n haren op mijn gezicht zijn weer weg, ik kan het nog niet echt scheren noemen vind ik zelf. De eerste pass weer met open mes, 2de en 3de met krabbertje.

Het stuk wat ik echt ingewikkeld vind is bij m’n goatee. Ik krijg daar met stroken van boven naar beneden geen goede van gemaakt, maar moet daar op de een of andere manier of van de haarlijn af naar m’n oor, of andersom. Als ik daar van boven naar beneden wil dan snij ik m’n halve goatee aan gort.

Zijn er hier nog meer mensen met haar op die plek en tips hoe ze daar omheen gaan?

• I like it 1

Hans1980 schreef 2 uur geleden:

De hele ringbaard dus?

Ik heb een sterk vermoeden dat er nog mensen zijn met haar op die plek. ?

Inderdaad een ringbaard. Snor kom ik niet aan, en onder de kin lukt prima. Probleem-gebied voor mij zijn de zijkanten, dat moet een redelijk strakke verticale lijn zijn. Wellicht ben ik wat de star in het vasthouden van het mes, en moet ik hem op die plekken anders vastpakken. Ik zal ook YouTube eens af gaan struinen.

@Rudi

Sorry. Ik vrees dat ik je vraag volstrekt verkeerd begrepen had. LOL

Je hebt effectief een ringbaard en je wil de zijkanten van je ringbaard scheren?

Onlangs heb ik even een ringbaardje laten staan en ik ging van neus naar oor dus beiden werken.

Je kiest wat voor jouw de meest natuurlijke beweging is.

Als het te moeilijk is laat je het nog even zo en je oefent rustig verder op de makkelijkere delen.

De volgende keer is dit plots veel makkelijker omdat je spiergeheugen intussen veel beter geworden is.

Ps: Heb je een shavette? Daarmee kun je dit even testen zonder mesje.

• I like it 2

Hans1980 schreef 18 uur geleden:

@Rudi

Sorry. Ik vrees dat ik je vraag volstrekt verkeerd begrepen had. LOL

Je hebt effectief een ringbaard en je wil de zijkanten van je ringbaard scheren?

Onlangs heb ik even een ringbaardje laten staan en ik ging van neus naar oor dus beiden werken.

Je kiest wat voor jouw de meest natuurlijke beweging is.

Als het te moeilijk is laat je het nog even zo en je oefent rustig verder op de makkelijkere delen.

De volgende keer is dit plots veel makkelijker omdat je spiergeheugen intussen veel beter geworden is.

Ps: Heb je een shavette? Daarmee kun je dit even testen zonder mesje.

Hi @Hans1980,

Dat is het probleem inderdaad ;-) De zijkanten van de ringbaard wat strak houden. Ik ga hem nog even overslaan, en als ik dan wat minder krampachtig met m’n mes om ga pak ik hem er weer bij. Bedankt voor het meedenken! 

• I like it 2

• 2 weeks later...

@Rudi leef je nog ik ben net in het zelfde avontuur gesprongen. Eerste snee ook te pakken dus ik volg je met vee interesse! Hebben de oude rotten hier nog tips om littekens te voorkomen en sneetjes te verzorgen? 

• I like it 2

Daan schreef 26 minuten geleden:

@Rudi leef je nog ik ben net in het zelfde avontuur gesprongen. Eerste snee ook te pakken dus ik volg je met vee interesse! Hebben de oude rotten hier nog tips om littekens te voorkomen en sneetjes te verzorgen? 

Ja. Niet in je gezicht snijden.

• Haha 5

Een snede met een open mes is een schone rechte snede. Schoonspoelen en niets aan doen. Ik heb in het begin er wel eens een bloedstelper opgedaan met als gevolg een zichtbaar litteken. Een normaal sneetje is in 2-3 dagen wel weer verdwenen en daar zie je niets meer van. Wel heroïsch :-)  

En als je zo nodig weer direct met het open mes wil scheren, scheer dan dwars op de aanwezige snee zodat die nog eens extra opengaat (of beter vermijdt de plek)

• I like it 1
  • Thanks! 1

Hi @Daan, ik ben er nog ;-)

Het gaat eigenlijk best goed, weinig te melden dus schrijf ook wat minder. Ik ben een heel ietsie pietsie minder krampachtig met het mes, scheer onder tussen het grootste deel van m’n rechter kant met m’n rechterhand, maar ook een deel met de andere hand omdat het zicht dan wat beter is.

Ik doe nog steeds alleen de eerste pass met het open mes, en de 2de en 3de met een krabbertje. Ik had overigens vorige week voor het eerste een jaap in m’n oor met het krabbertje. Ik was zo blij dat ik de eerste pass met open mes goed overleeft had, dat ik daarna wat te hard van stapel liep met het krabbertje. Terwijl die natuurlijk ook best scherp zijn ;-).

Ik ben van plan om morgen ochtend de 2de pass ook met open mes te doen. 

Wat mij betreft overigens prima om deze thread te delen. Het is uiteindelijk een “open mes journaal” niet, “Rudi’s open mes journaal”.

• I like it 4

Ik dacht nog tijdens de eerste pass: Ik moet dadelijk op het forum melden dat het goed gaat.

Tweede pass: tsjop, een snee van 2 cm in m'n hals ;-) Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik nu opeens vind dat het slecht gaat, maar ik vond het wel typisch.

WTG gaat prima, ik heb m'n manier gevonden om soepel bij de meeste plekken op m'n gezicht te komen, en sta ook niet meer zo te stuntelen met het mes.

ATG gaat ook goed, maar iets stroever.

XTG vind ik in het halsgebied een moeilijk verhaal. Daarbij komt dat dat een stuk stroever lijkt te gaan, en het zeker geen kwestie is van soepel scheren.

Dat stuiteren wat ik eerder al melde gebeurd ook nog steeds (wel iets minder). Ik denk dat dat wil zeggen dat mijn hoek te groot is, dus het mes te dwars op mijn gezicht staat. Klopt dat?

• I like it 3

Gebeurt het stuiteren enkel op bepaalde plaatsen? WTG ?ATG? Heb je op dat moment het gevoel dat het mes niet door de haren geraakt?

Ik heb het stuiteren dat je beschrijft nooit ervaren dus ik kan niet zeggen dat het door de hoek komt.

XTG in de nek doe ik zelf niet. Als je die pass nodig hebt probeer dan eens 45 graden i.p.v. dwars. Het kan best dat dat voldoet.

• I like it 4

Hans1980 schreef 1 minuut geleden:

Gebeurt het stuiteren enkel op bepaalde plaatsen? WTG ?ATG? Heb je op dat moment het gevoel dat het mes niet door de haren geraakt?

Ik heb het stuiteren dat je beschrijft nooit ervaren dus ik kan niet zeggen dat het door de hoek komt.

XTG in de nek doe ik zelf niet. Als je die pass nodig hebt probeer dan eens 45 graden i.p.v. dwars. Het kan best dat dat voldoet.

Het stuiteren is voornamelijk ATG, en dan aan de zijkant van de hals, vooraan gaat wel goed. Misschien is een soort vastlopen een betere omschrijving. Ik kan dan een klein stukje doen, en daarna lijkt het mes niet echt verder te willen. Wellicht heeft het ook met de huid strak trekken te maken.

Dat 45 graden is wel een goed idee. Ik wacht even tot deze snee weg is voordat ik het weer probeer, dus dat wordt helaas zondag waarschijnlijk.

Rudi schreef 21 uur geleden:

Het stuiteren is voornamelijk ATG, en dan aan de zijkant van de hals, vooraan gaat wel goed. Misschien is een soort vastlopen een betere omschrijving. Ik kan dan een klein stukje doen, en daarna lijkt het mes niet echt verder te willen. Wellicht heeft het ook met de huid strak trekken te maken.

Dat 45 graden is wel een goed idee. Ik wacht even tot deze snee weg is voordat ik het weer probeer, dus dat wordt helaas zondag waarschijnlijk.

Als ATG in de nek van onder naar boven wil zeggen (bij mij is het andersom) dan herken die neiging tot vastlopen wel. Vooral bij het aanzetten onderaan dan.

Iedereen spreekt over de snor en de kin maar laag in de nek naar boven gaan vond ik 10 keer lastiger.

Bij een lage haarlijn zit je elleboog helemaal dichtgeklapt en dat maakt de coördinatie veel moeilijker.

Het goede nieuws: Op den duur herinner je je zelfs niet meer wat je er zo lastig aan vond.

In het begin moet je alles uit de kast halen om de huid aan te spannen hier.

De kin zover je kan de lucht insteken en de huid vastpakken boven het sleutelbeen en verder aantrekken.

Het omgekeerde, de huid op de kaaklijn vastpakken en omhoog trekken is ook een mogelijkheid en dan verhoog je de haarlijn.

De volgorde waarin je scheert speelt hier ook mee, maar dat kan je aanpassen.

Eens de coördinatie er is kan ook deze sectie terug wat meer ontspannen. Maar dat kan even duren.

Als beginner scheer je erg traag en dan kan het dat je zeep al erg droog staat vooraleer je aan deze sectie begint.

De zeep eerst even bijwerken is dan een must. Eventueel kan je de volgorde van je ATG gang aanpassen en met die sectie beginnen.

Erg persoonlijk allemaal.

Hopelijk kan dit wat helpen. Uiteindelijk gaat het probleem vanzelf weggaan.

• I like it 3
  • Thanks! 1

Hans1980 schreef 10 minuten geleden:

Als ATG in de nek van onder naar boven wil zeggen (bij mij is het andersom) dan herken die neiging tot vastlopen wel. Vooral bij het aanzetten onderaan dan.

Iedereen spreekt over de snor en de kin maar laag in de nek naar boven gaan vond ik 10 keer lastiger.

Bij een lage haarlijn zit je elleboog helemaal dichtgeklapt en dat maakt de coördinatie veel moeilijker.

Het goede nieuws: Op den duur herinner je je zelfs niet meer wat je er zo lastig aan vond.

In het begin moet je alles uit de kast halen om de huid aan te spannen hier.

De kin zover je kan de lucht insteken en de huid vastpakken boven het sleutelbeen en verder aantrekken.

Het omgekeerde, de huid op de kaaklijn vastpakken en omhoog trekken is ook een mogelijkheid en dan verhoog je de haarlijn.

De volgorde waarin je scheert speelt hier ook mee, maar dat kan je aanpassen.

Eens de coördinatie er is kan ook deze sectie terug wat meer ontspannen. Maar dat kan even duren.

Als beginner scheer je erg traag en dan kan het dat je zeep al erg droog staat vooraleer je aan deze sectie begint.

De zeep eerst even bijwerken is dan een must. Eventueel kan je de volgorde van je ATG gang aanpassen en met die sectie beginnen.

Erg persoonlijk allemaal.

Hopelijk kan dit wat helpen. Uiteindelijk gaat het probleem vanzelf weggaan.

Bedankt voor je uitgebreid antwoord @Hans1980! Dat zeep bijwerken herken ik ook wel inderdaad. Morgen een nieuwe ronde. Belangrijkste is dat ik het nog steeds leuk vind en een uitdaging om het goed te leren. De rest volgt vanzelf met de tijd.

• I like it 3