Ga naar inhoud
Rudi

scheerbeweging

Aanbevolen reacties

Ik sta op het punt van @Tony een open mes over te nemen, en dan kan voor mij dit avontuur ook beginnen.

Nu heb ik een beginners cursus open mes gedaan, en die barbier die maakte niet alleen de "normale" scheerbeweging (even van boven naar beneden voor het gemak), maar daarbij ook een lichte snijbeweging (horizontaal dus). Nu is het een mes, dus ik snap dat die snijbeweging helpt bij het snijden van de haren. Ben echter bang dat die ook helpt bij het snijden van mijn gezicht.

Nu twijfel ik niet zozeer aan die barbier, het zal echt wel veel beter gaan, maar het maakt het voor mij ook veeeel spannender om me op die manier te scheren. Ik vroeg me af hoeveel van jullie inderdaad ook een lichte snijbeweging maken bij het scheren met open mes.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik noem hem weleens de guillotine beweging, ik doe hem automatisch op bepaalde plekken.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wees niet te bang! Ik scheer nu 3 maanden met open mes, en het valt allemaal wel mee! Hooguit een klein sneetje bij een verkeerde beweging. Begin met een kleine hoek en experimenteer daarmee. Het is echt niet zo dat je halve wang in 1 keer in de wastafel ligt.

• Vind ik leuk 2
  • Haha 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welke beweging je ook probeert, oefen minimale  druk uit. Bij weerstand niet verder duwen maar opnieuw juiste druk en hoek bepalen. Succes  en geniet ervan.

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Begin maar gewoon met een rechte beweging.  😉

Dat soort bewegingen komen na verloop van tijd vanzelf. En als dat niet zo is dan is dat ook goed.

Gewoon rustig  opbouwen en niet te veel over nadenken.

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

spannend @Rudi  sterkte en veel plezier ermee. Ik probeer de shavette onder controle te krijgen voordat ik de stap neem.  Je gaat mij voor.😁

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik sla die inderdaad over omdat het gerucht gaat dat je je daarmee makkelijker snijdt dan met een open mes, en het resultaat minder goed zou zijn dan met een open mes. Dat is een slechte combinatie wat mij betreft.

Dat gezegd hebbende heb ik de laatste week enorm getwijfeld om toch een shavette aan te schaffen. Mijn redenen waren meer onderhouds gerelateerd echter. Geen slijp, strop en soortgelijk werk. Uiteindelijk zal dat wel wennen en je niet zoveel tijd kosten. De eerste tijd zal het open mes ook alleen voor het weekend zijn.

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

All wegen leiden naar Rome, uiteindelijk. Ik heb nog te veel ontzag voor het open mes die ik zo probeer te overwinnen....  Is kwestie van de bewegingen in je systeem te krijgen, denk ik, daarna moet het allemaal niet veel uitmaken...Lastige leercurve. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Rudi Het gerucht? 😀😀 In welke wandelgangen wordt dat gerucht verspreid? En over welke Shavette gaat het?

Een shavette scheert op zich even goed als er een goed mesje insteekt. Een beetje anders misschien, dat wel...

Extra voordeel is dat je bewegingen op voorhand kan proberen zonder dat er een mesje in zit. (proberen. niet inoefenen)

Het belangrijkste is om steeds toegang te hebben tot een scherp mes.

Leren scheren met 1 enkel open mes is enkel praktisch als een van je goede vrienden of buren Tony heet of zo. Dat is gewoon de realiteit.

Of je die rotatie creëert met enkel open messen of met shavette én open mes maakt op zich niet uit.

Als beginner koop je sowieso beter een eenvoudig vintage Solingen mes en enkele goed gesplepen Gold Dollars dan 1 duurder mes.

Zelfs dan vul je dat nog best aan met een shavette, vind ik persoonlijk.

Open mes alleen voor het weekend?  Niet zeker dat er studies over gedaan zijn maar ik vermoed dat spiergeheugen opbouwen niet goed werkt met pauzes van een week.

Doe het gewoon elke dag. De eerste week (of twee) enkel de wang aan de kant van je dominante hand en zo ga je telkens een stapje verder.

Dit is een van die dingen waar je er gewoon voor moet gaan.

Veel geluk.

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een mes van Tony is goed, heb er zelf al 2 die van zijn stenen zijn gekomen en dat is gewoon perfect!

Die snijdende beweging snap ik wel.... het is meer een guillotine beweging zoals eerder genoemd.  Gewoon eerst recht toe recht aan... en de rest komt vanzelf. Kwestie van oefenen en wat experimenteren.

Wel moet ik zeggen dat bij ieder mes de basis het zelfde is, echter gedraagd ieder mes zich wel anders! Mijn schavette is vele malen agresiever als de straight's (bij verkeerd gebruik hapt deze echt wel naar de baas).

En van de 2 open messen heeft ook ieder mes weer zijn  eigen karakteristieken. 

Gewoon oefenen... en eventueel de problemen die je ervaart hier evalueren.

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snij me nooit meer met een shavette . Gewoon 1 of 2 keer met mesje en nieuw erin. Beetje handigheid komt met de jaren

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.