Jump to content

Amber

Rudi
 Share

Recommended Posts

Ik ben voor mijn website over scheerzeep aan het kijken naar de ingrediënten die je vaak terug ziet komen. Beginend bij de A, en daarmee "aardbei" overgeslagen ben ik niets vermoedend bij Amber begonnen. Dat pakte echter heel anders uit dan ik dacht. Ik zal als ik eraan denk elke keer dat ik voor de site een ingredient onderzoek die hier een bericht achterlaten over dat ingredient.

De geuren en hun herkomst is niet altijd wat je zou verwachten. Amber is daar bij uitstek een voorbeeld van.

Amber als ingredient is niet eenduidig. In het algemeen is amber een zonnige, volle, warme en sensuele geur. Wat vaak met “amber” aan wordt geduid, kan een van de volgende drie dingen betekenen.

1. Amber akkoord. Dit is een combinatie van geurstoffen die samen zorgen voor de warme volle geur. De onderliggende stoffen om deze geur te verkrijgen zijn een combinatie van vanille, benzoine, musk en labdanum (gom van een mediterrane struik genaamd Cistus Ladaniferus).

2. Ambergris (grijze amber). Ambergris wordt gemaakt in de maag van een potvis, en komt vervolgens via de anus in zee terecht. Uiteindelijk spoelt dit als harde stukken aan op het strand. Zoals je begrijpt is het vinden hiervan niet erg simpel, en als het gevonden wordt dan wordt het ook voor een hoge prijs verkocht. De kans dat deze amber in onze zeep beland lijkt me persoonlijk niet zo groot. Het zal eerder in de duurdere parfums belanden.
De potvis die op 15 december 2012 bij het eiland Texel aanspoelde, had 83 kg amber in zijn darmen. De hoeveelheid heeft mogelijk een rol gespeeld bij zijn dood. De waarde van de substantie wordt geschat op enkele honderdduizenden euro's.
Ambergris staat bekend als een afrodisiacum, een lustopwekkende stof. Je zou kunnen denken dat dit al voldoende is om deze uitwerpselen een heldenstatus te geven. Het is slechts een van haar sterke punten. In de parfum industrie wordt er graag gebruik van gemaakt vanwege haar krachtig bindende eigenschap waardoor het parfum zich erg goed en langdurig aan de huid hecht.

3. Ambrox, Ambroxan, Ambreine en Grisalva. Dit is een synthetisch alternatief voor Ambergris. Een van de basisstoffen die Ambergris zijn bijzondere geur geeft is terug te vinden in de essentiële olie van salie. Dit is heel wat beter te verkrijgen dan het “echte” Ambergris.

• I like it 3

Leuk initiatief @Rudi Dat wordt een encyclopedie! Heel handig en leuk om te lezen en steeds te kunnen raadplegen. Je hebt je wel wat op de hals gehaald. Lijkt mij een hels karwei maar de moeite waard.

• I like it 1