Jump to content

"Citroenie" - Ervaring/recensie van de Albion scheerzeep van Phoenix and Beau

JeroenP
 Share

Recommended Posts

"Citroenie" - Ervaring/recensie van de Albion scheerzeep van Phoenix and Beau

Noot vooraf: dit is mijn eerste recensie, dus voel je vrij om positieve/negatieve feedback te geven. 

IMG-20200420-204025676-01.jpg Voorkant

IMG-20200419-183635805-01.jpg

Achterkant + Ingrediënten

Inleiding

'Albion' oftewel Engeland. Niet te verwarren met het Verenigd Koninkrijk. Nee echt; Engeland c.q. Groot-Brittannië het eiland. De Romeinen waren de naamgever, aangezien albus Latijns is voor wit, verwijzend naar de witte rotsen van Dover. 

De makers van deze zeep, Kerry en Sarah, of Phoenix and Beau (hierna; P&B) wonen daar overigens niet, maar in Hitchin, Hertfordshire.

Testmethode

Tot zover de inleiding. De zeep is onderdeel van een pakket wat ik op hun website (www.phoenixandbeau.uk) heb gekocht. Daarin de zeep van 4 oz -of ongeveer 113 gram- en een Post Shave Balm, wat in goed Nederlands een ASB is. 

Ik bespreek hier alleen de zeep, omdat ik het schrijven van twee reviews nogal ambitieus vindt. 

Ik ben geen autoriteit op testgebied van scheerzeep. Maar om toch de schijn van objectiviteit en validiteit op te houden, heb ik de volgende methodiek bedacht. Uiteraard; UEKAZ

Drie scheerbeurten, met als enige constante de zeep. Al het overige is elke keer anders. 

Op deze manier denk ik het beste de zeep onder verschillende condities te testen en bespreken.

De drie beurten/omstandigheden in het kort. Staan ook in de SvdD overigens. 

1. Baardgroei drie dagen. Licht agressieve combi krabber en mes (Model T [stand 3], Gilette Nacet). Opschuimen in scuttle. Best badger scheerkwast.

2. Baardgroei één dag. Milde combi (R89 en Derby Extra). Pure badger scheerkwast. Opgeschuimd volgens de instructies van P&B:

3. Baardgroei twee dagen. Agressieve combi (Slant 37, Feather). Opgeschuimd in kom. Synthetische kwast. 

De geur van de zeep

Niks zo persoonlijk als geur, dus lees onderstaande vooral ter indicatie, UEKAZ

Volgens het potje zijn de geuren; bergamot (zure citrusvrucht), lavendel en grapefruit. Volgens de makers is de geur alsof je door een lavendel veld loopt terwijl je een kopje Earl Grey thee drinkt. 

Waarom iemand dat zou ambiëren -laat staan doen- is mij een raadsel, maar intrigerend is het wel. De makers geven zelf aan dat de geur qua sterkte aan de lichte kant is. 

De geur direct uit de pot is -verrassend- eigenlijk nogal sterk. Je ruikt vooral de citrus met heel erg op de achtergrond de grapefruit. Volgens mijn dochtertje van drie (zij mag elke nieuwe zeep altijd even besnuffelen) is het "Citroenie!!" Fris en aangenaam. Wel zit er een andere geur onder die ik niet helemaal kan plaatsen, bloemig is misschien het beste woord. 

Hoe anders is dit als je de zeep gaat opschuimen-/kloppen en aanbrengen.

De citrus geur verdwijnt en daarvoor in de plaats komen er meer bloemige geuren. De lavendel ruik ik nu ook wat beter en daartussen wat kruidige geur en de grapefruit. 

En, geloof het of niet, deze geur lijkt heel erg op de geur van een zakje Earl Grey thee.

De geur is nu minder fris (als in het friszure van de citrus) maar wel heel aangenaam.  Niet heel zwaar en inderdaad, zoals de makers zelf al zeggen, absoluut geen geurbom. De geur blijft ook niet lang hangen dus je kan daarna prima een splash , EDT, o.i.d. erop spuiten. 

Prestaties van de zeep

Een dorstige zeep en je moet er even je best op doen, maar als beloning een mooi vol schuim met glinsterende pieken. Het laat zich makkelijk aanbrengen, kloppen en smeren op het gezicht. 

Je hebt ook niet veel zeep nodig, ongeveer een theelepel is voldoende voor 4 gangen schuim.

Bij het 'kopsoppen' had ik net te weinig, maar aangezien ik dat bijna nooit doe, zal dat hoogstwaarschijnlijk aan mijzelf te danken zijn. 

Bij het scheren viel vooral de gladheid op. Heel glad en er blijft ook bij het spoelen tussen de gangen door een fimpje achter. Het biedt een fijne beschermende laag die goed werkt. 

Ook qua gevoel voelt het erg verzorgend en hydraterend. Bij mij geen last van uitdroging of irritatie. Ik heb een redelijk gevoelige huid (factor 50 bij de eerste zomerdag ? ) ter indicatie. 

IMG-20200418-094617253-03.jpg

Schuimig

Conclusie

Blij dat ik deze zeep heb gekocht. Hij is absoluut anders dan de andere zepen die ik heb en daarom leuk om te hebben. De zeep laden is gemakkelijk en prestaties zijn prima! 

Prestaties: 9/10

Geur: 8/10

Koopadvies: loop naar de keuken, ruik aan een zakje Earl Grey thee. Vind je dit lekker, koop hem dan vooral.

Of  "Not your cup of tea." zoals de Engelse uitdrukking is, dat is ook prima.

Er zijn nog zoveel meer zepen gelukkig! 

Een intrigerende zeep. Net zoals het (ei)land waar het vandaan komt. 

Veel scheerplezier!

Jeroen

• I like it 8
  • Thanks! 2