Jump to content

Tips voor aanschaf volgende krabber

bartje-p

Recommended Posts

Ik scheer me nu met een krabber sinds begin dit jaar. En wel met de EJ DE89. Op zich bevalt dat wel, ik merk alleen dat ik wel redelijk veel moeite moet doen, om de boel glad te krijgen. En nee, dan bedoel ik niet druk zetten, maar wel veel verschillende bewegingen over het gezicht, wtg,xtg,atg. En dan nog vind ik het resultaat niet altijd goed. Ook al veel verschillende mesjes geprobeerd.

Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe krabber, die wat efficiënter scheert, zonder dat ik bang hoef te zijn voor mijn leven. Ik scheer me elke dag, dus enig comfort moet er nog wel in zitten, maar het liefst zou ik in 2 passes klaar willen zijn. Hiervoor kan ik jullie tips wel gebruiken! Wat adviseren jullie? Gevoelsmatig neig ik naar een slanted ( op basis van wat ik gelezen heb), maar wellicht zeggen jullie dat een instelbare of een open kam veeeeeel beter is? Dus kom maar op, ben erg benieuwd. Qua budget zit ik te denken aan rond de 50€. Heb al wat gekeken naar fatip piccolo, grande, merkur 37c/39c, parker variant en semi slanted, rockwell 6c. Maar mis ik er nog? En waar hebben jullie goede ervaringen mee? Of juist niet? Ben erg benieuwd!

Parker 26c of 24c OC zijn zelfde krabbers, verschillende grepen. Zeer comfortabele OC. Je kan ook gaan voor de Rockwell 6c en met de platen spelen tot je de juiste gevonden hebt. Ik heb geen ervaring met slants 

• I like it 1

Hmmm, je legt de lat gelijk hoog. In 2 passes klaar en zonder gevaar voor je leven. Net zoals @koenfucius en @Levi kan ik je zeker de Merkur 37C aanbevelen. Alleen ben ik met mijn lichte baardgroei niet in 2 passes gereed. Kin/kaaklijn vragen dan nog om een touch-up. 

Thanks allemaal. Ben ook nog wel benieuwd naar ervaringen met andere krabbers, maar dat dit een kanshebber is lijkt me wel duidelijk.

Interpreteer ik het goed dat onder de Merkur liefhebbers de 37c meer liefhebbers kent dan de 39c?

Ik heb ook een Fatip Piccolo met open en gesloten kam. De gesloten kam vind ik ook efficiënt scheren maar ik vind de greep te small en daardoor lever je in qua grip. De open kam is ook goed maar het hangt af welk mesje er in steekt. 

Goede keuze. Ik hoop dat jouw eerste scheerbeurt met de Merkur 37C net zo verrassend (positieve zin) zal zijn als bij mij. Een lekkere gladde zeep pakken, een vers mesje gebruiken en voorzichtig rechte scheerbewegingen maken??

• I like it 2

• 2 months later...

En we spoelen even 2 maanden door, en weer heel wat ervaringen rijker. Huidige situatie is als volgt:

• EJ DE89: eerste krabber, vond ik niet effectief genoeg. Ik had veel bewegingen nodig om goed te kunnen scheren. Kan ook nog aan mijn beperkte(re) techniek van de begindagen kunnen liggen. Geruild.
  • Merkur 37c is wat mij betreft de standaard. Effectief, comfortabel, ligt lekker in de hand (hou wel van kleine krabbers) en prima scheerresultaat. Absolute blijver dus, gaat eigenlijk goed met alle mesjes
  • Fatip Piccolo gebruikt: wel effectief en goed resultaat, maar minder comfortabel tijdens en na het scheren (iets meer prik op de huid). De hoorbare feedback tijdens het scheren was iets dat ik wel prettig vond. Ook weer geruild.
  • Merkur Progress long handle. Eigenlijk vergelijkbaar met Piccolo, maar dan wel iets comfortabeler na het scheren. Tijdens vond ik hem nog steeds wel redelijk happerig - overigens zonder wondjes of iets dergelijks. Het lange handvat bevalt me persoonlijk een stuk minder. Mag vertrekken.

Dat betekent dat ik (weer) op zoek ga naar een 2e krabber voor dagelijks gebruik, om af te wisselen met de 37c. Ik zoek dus een kleine(re) krabber van het formaat Piccolo en 37c of DE89, die zijn werk gemakkelijk aan kan en in 2 beurten een prima resultaat oplevert. Dus geen extra lange of zware grepen voor mij. 

Gezien mijn ervaringen tot nu toe, zou mijn voorkeur uitgaan naar een slanted krabber, maar die zijn er niet zo gek veel geloof ik? Maar mogelijk zijn er ook prima rechte krabbers met een open of gesloten kam, die ook comfortabel en toch effectief scheren? Budget is niet beperkt, maar toch ook wel. Ik heb geen zin om exotisch hoge bedragen te betalen voor een krabbertje, is ook niet nodig denk ik.

Tips zijn welkom.... en inruil voorstellen voor de Progress long handle ook (zal nog apart topic openen)

Als je in de slant-modellen wil blijven en toch iets anders dan de Merkur37c (ook nog steeds één van mijn lievelingskrabbers), kijk dan eens naar een bakelieten Phoenix Artisan Accoutrements Alpha Ecliptic.  Recent had @Snuffer 1 te koop in de Markt - vond hem wel niet direct terug, das kan zijn dat ie al verkocht is. 

Kost ook niet veel nieuw - maar lijkt momenteel uitverkocht in de meeste plaatsen (20 USD)

• I like it 1

En misschien iets traditioneler, de Game Changer 0.84P - erg degelijk.  Geen slant, maar een gewone krabber.  Ik heb er nog wel zo één liggen die tegen portkosten uitgeleend kan worden (maar niet direct - voorlopig iets te druk).  Mijn Ecliptic leen ik liever niet uit (staal is toch iets solider dan bakeliet)

koenfucius schreef 58 minuten geleden:

En misschien iets traditioneler, de Game Changer 0.84P - erg degelijk.  Geen slant, maar een gewone krabber.  Ik heb er nog wel zo één liggen die tegen portkosten uitgeleend kan worden (maar niet direct - voorlopig iets te druk).  Mijn Ecliptic leen ik liever niet uit (staal is toch iets solider dan bakeliet)

Bedankt voor het aanbod, ik hou het in ieder geval even in beraad!