Tommy The Cat Posted March 20, 2020 Posted March 20, 2020 (edited) De basisinstructies op dit forum, andere fora en diverse youtube-instructievideo’s heb ik gelezen en gezien. En daarmee heb ik de scheertechniek in de basis goed in beeld. Toch denk ik dat er in techniek nog wel wat te winnen valt (waarbij weten en goed toepassen natuurlijk een andere is). Wat heb jij pas na een aantal jaren klassiek scheren (DE) geleerd? Mogelijk dat ik hiermee de fijne kneepjes van het scheren al wat eerder meepak. Edited March 20, 2020 by Tommy The Cat
koenfucius Posted March 20, 2020 Posted March 20, 2020 @ChrisVanMeer Dat kan eenvoudig verholpen worden. Er is hier nog wel plaats voor die kasten van jou? 't geeft toch zo'n warm gevoel als je je medemens kan help. 3 2
JvdK Posted March 21, 2020 Posted March 21, 2020 Lid worden van Shaving Society. Ik heb daar in een weekend lezen meer opgestoken dan 20 jaar scheren met een cassette..... 4 1
dhr K Posted March 21, 2020 Posted March 21, 2020 De geuren combinaties tussen zeep, AS en EDC. Lastig om alles passend te krijgen 1
Tommy The Cat Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) JvdK schreef 5 uur geleden: Lid worden van Shaving Society. Ik heb daar in een weekend lezen meer opgestoken dan 20 jaar scheren met een cassette..... Ook iets anders behulpzaam dan wat er in de introductie op deze site staat? Edited March 21, 2020 by Tommy The Cat
JvdK Posted March 21, 2020 Posted March 21, 2020 Tommy The Cat schreef 52 minuten geleden: Ook iets anders behulpzaam dan wat er in de introductie op deze site staat? alle informatie op de site zoals (maar niet uitputtend) de @Harkos lijst met DE mesjes, de beschrijving van scheereigenschappen bij de krabbers van @koenfucius, de “open messen” kennis van o.a. @Tony, scheerzeep, het maken van een GOEDE Lather ipv schuim uit een spuitbus, alle bijdragen op vragen en opmerkingen van forumleden zoals van @Hanskoning, @Levi en @Snuff Voor een goede lezer is er op het forum een Mount Everest aan informatie te vinden voor een beginnende klassieke scheerder, maar ook de gevorderde. 4
CobraX Posted March 21, 2020 Posted March 21, 2020 Wat ik geleerd heb, is dat voorbereiding en techniek meestal bepalender zijn voor een goede scheerbeurt dan het type scheermes dat gebruikt wordt (met enkele uitzonderingen uiteraard). 4
Levi Posted March 21, 2020 Posted March 21, 2020 Wat ik vooral geleerd heb is geen druk zetten met je krabber. Als beginnende scheerder moet je ook je huid laten wennen aan deze manier van scheren. En dan is het wat zoeken naar verschillende mesjes, verschillende krabbers wat het best bij je persoonlijke voorkeur past. Voor iedereen is dit anders. De ene verkiest een open kam, de andere een gesloten kam... Je moet het gewoon zelf wat uitproberen. 5
Tommy The Cat Posted March 22, 2020 Author Posted March 22, 2020 Levi schreef 19 uur geleden: Wat ik vooral geleerd heb is geen druk zetten met je krabber. Als beginnende scheerder moet je ook je huid laten wennen aan deze manier van scheren. En dan is het wat zoeken naar verschillende mesjes, verschillende krabbers wat het best bij je persoonlijke voorkeur past. Voor iedereen is dit anders. De ene verkiest een open kam, de andere een gesloten kam... Je moet het gewoon zelf wat uitproberen. Wat betreft het geen druk zetten. Is dat puur om wondjes/irritatie te voorkomen of draagt het ook bij aan een beter scheerresultaat?
Levi Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Dit is vooral om geen irritatie en wondjes te hebben. Dit is ook beter voor je huid. En uiteraard draagt dit bij om een beter scheerresultaat te bekomen. Niemand wil na een scheerbeurt helemaal rood zijn ?. Een middel om te weten hoe goed je scheerbeurt wel eigenlijk geweest is is met een aluin steen werken. Na de scheerbeurt de aluin met koud water nat maken en dit over je huid lichtjes wrijven. Prikt dit niet is huid niet geïrriteerd, prikt dit wel heb je teveel druk gezet. Dan afspoelen met koud water en dan je favoriete aftershave erop! BAM ? 4
Bartmen Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Voor mij was dat wel, te veel druk zetten. Te glad resultaat willen hebben, en altijd voor een BBS te gaan ipv DFS Vooral de halsstreek was dan rood en kreeg bultjes. Later heb ik dit opgelost door te scrubben en een betere voorbereiding. En het voorgaande in acht te nemen. 3
sami Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Voor mij is dat je met bijna elk krabber wel goed resultaat krijgt mits goede voorbereiding het is niet echt nodig meer dan 1 of 2 krabbers te hebben zepen idem ik heb gelukkig niet veel vergeleken met anderen en als het aan mij ligt niks meer kopen veel ga je niet gebruiken je gebruikt meestal dezelfde krabbers en zepen. 3
Frup Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Wat ik pas laat heb geleerd, is dat het altijd beter kan. Zowel kwa techniek als materiaal. Er is steeds wel iets te leren, te proberen en te ontdekken. 4
JvdK Posted March 23, 2020 Posted March 23, 2020 +1 Juist die ontdekking van nieuwe technieken of materialen maakt het zo leuk. Altijd hetzelfde gebruiken is natuurlijk goed als het bevalt maar de afwisseling maakt het leuker. Je eet tenslotte ook niet iedere dag boerenkool ook al is het gezond en voedzaam. 6
Snuff Posted March 28, 2020 Posted March 28, 2020 Dat het scheervirus een van de hardnekkigste is die er bestaat ? 1 4
Tommy The Cat Posted March 31, 2020 Author Posted March 31, 2020 Zelf kan ik nog niet antwoorden, immers ben nog maar een half jaar bezig. Maar in die tijd heb ik ergens in de afgelopen weken voor het eerst in drie gangen een ultiem scheerresultaat behaald. En sindsdien ben ik er nog steeds niet achter wat ik die keer anders heb gedaan. Techniek, dat lijkt me voor de hand liggen. Maar wat? Dat geeft wel aan dat zoiets simpels als klassiek scheren meer is dan je op het eerste oog ziet. 4
MacMarty89 Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 Geen idee of ik een oud topic nu nieuw leven in blaas, maar van elkaar leren is altijd goed. Mijn belangrijkste eye-opener was om niet koste wat kost een BBS te behalen bij een ATG-pass. Ik ben gestopt met het nalopen van mijn huid nadat ik de laatste pass heb gedaan. Want laten we wel zijn: je gaat toch niet de hele dag je gezicht strelen en bovendien zijn de stoppels de volgende dag weer terug. 6
Jos Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 @MacMarty89 waarschijnlijk meest voorkomende fout.. Ik wilde oog graag super glad, maar het ging ten kosten van... 5 passes, te hard drukken, ook nog nalopen, uiteindelijk irritatie en razor burn. goede tip, bedankt 😉
Zaagmans Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 Niet te veel het aankopen topic lezen, wordt je hebberig van 😇 1 6
JJ. Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 Scheren na douchen verhoogt de kans op irritaties. Dus nu prep ik door op te schuimen, dan met een kop vol schuim tanden te poetsen zodat de haren nog wat extra minuten kunnen weken en vervolgens te scheren. Daarna douchen. Uekaz
MacMarty89 Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 (edited) Verhoogt douchen de kans op irritaties ja? Ik heb juist niet die ervaring. Een bad is helemaal geweldig, heerlijk je baardharen lang onderdompelen en vervolgens scheren. Edited June 24, 2021 by MacMarty89
Levi Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 @MacMarty89 mijn huid laat het mij ook niet toe om na de douche te scheren. Ik scheer mij in de morgen en ‘s avonds een douch na het werk. Zojuist, Levi zei:
Snuff Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 Scheren na douchen heeft bij mij slecht resultaat, ik schuim me in gedurende Max 1 minuut en begin, langer inwerken met de borstel verminderd bij mij de kwaliteit van de scheerbeurt eveneens UEKAZ 1
JJ. Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 2 uren geleden, MacMarty89 zei: Verhoogt douchen de kans op irritaties ja? Ik heb juist niet die ervaring. Een bad is helemaal geweldig, heerlijk je baardharen lang onderdompelen en vervolgens scheren. Ja, dat bedoel ik: uw ervaring kan anders zijn, maar die van mij lijkt meer op die van @Levien @Snuff, mijn huid trekt dat niet. Door extra lang te weken met een ingezeept gezicht bereik ik precies wat ik wil: zachte haren zonder dat m’n huid extra gevoelig wordt. In de zomer meestal met koud water zelfs, scheelt ook al heel wat.
Recommended Posts