Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik vond die egaliseersteen te grof, zou ik je niet aanraden.

Er zijn ook goedkope diamantplaten te koop, ik heb een Atoma 600 maar ook een goedkope exemplaar van 300 grit uit China 

Posted

Een goede diamantplaat werkt zo veel fijner en makkelijker, investeer in een Atoma. Daar ga je geen spijt van krijgen! 
Een vlak oppervlak aan de slijpsteen is cruciaal voor een goed resultaat.

• I like it 1
Posted

Ik vind de Atoma ook te duur en het is in principe  overkill om een steen te vlakken maar heb er uiteindelijk geen spijt van.

Deze Chinese plaat heb ik ook en hoewel die op het eerste zicht een erg goede kwaliteitsindruk geeft is de 400 kant niet perfect vlak als ik deze op een glazen plaat leg.

Bovendien waren de twee uiteinden van de plaat niet perfect ontbraamd. 

De plaat is dezelfde breedte dan een Naniwa trouwens. (7cm)  Een Atoma is 7.5 cm breed wat handiger is.

Deze plaatjes heb ik ook en die zijn op zich wel vlak. (Trouwens even breed als Atoma maar iets korter.)

Dan moet je zelf nog een vlak medium voorzien om ze op te plakken.

Ik heb ze nog niet getest om mijn Shapton te vlakken.

Dit zijn dezelfde plaatjes op een kunstof medium, lijkt me.  Zou goed kunnen werken maar ik heb er geen ervaring mee.

Kwaliteitscontrole is altijd een potentieel probleem met Chinese spullen.

Uiteindelijk heb ik de Atoma 400 gekocht.

Het is een zekere bank die overal wordt aangeraden en de basis calibratie voor elke steen die je nu en in de toekomst ooit zal bezitten.

Ik ben wel van mening dat een (veel) goedkoper alternatief wenselijk is voor mensen die geen collectie stenen hebben. (75 € doet in die context absurd aan.)

W/D schuurpapier op een glazen plaat vind ik maar niets maar misschien zijn die Chinese plaatjes wel wat.

De Chinese plaat die Tony heeft is ook iets misschien?

PS: Die egaliseer steen blijft gegarandeerd zelf niet vlak. Wordt overal afgeraden.

• I like it 1
Posted

Amazon.de heeft de Atoma 400 voor ca 64€ Terwijl hij bij Amazon.nl ca 94€ kost

• I like it 1
Posted

Voor 64€ zou ik niet twijfelen Martijn.

Als het tegenvalt heb je bijna even veel uitgegeven aan allerlei experimenten om dan alsnog een Atoma te kopen.

Zelf heb ik erg onderschat in hoeverre een goede vlakplaat centraal staat in het hele gebeuren.

Het is meer dan enkel een plaatje waar je heel af en toe eens over wrijft om je steen vlak te houden.

• I like it 1
Posted

Waarom niet gewoon een nat schuurpapier op bijv granieten aanrechtblad of los granieten steen. Met water vastplakken op het aanrecht en vlakken maar. Voor 3,95 ben je klaar. Ik vind het prettiger werken dan die Chinese diamantplaat. Veel gemakkelijker om het vlak echt recht te krijgen. 
waarom dan toch dekeuze voor een Atoma? (Zeker als je maar 1-2 stenen hebt?

Posted

@onno

Wet/Dry schuurpapier op een glazen plaat heb ik ook gebruikt. 

Net als  Sic poeder op een glazen plaat voor mijn kleine stenen. (keukenmessen)

Persoonlijk vind ik het een hoop gedoe in vergelijking met een Atoma plaat.

Die wrijf je even tegen de steen onder de kraan en klaar! Geen opruim of opkuis.

Of het zijn geld waard is daar kan je  inderdaad over discussiëren.

Het hangt er misschien vanaf of je veel gebruik maakt van het agressieve effect van een pas gevlakte steen of niet.

PS: Geen steen en geen vlakplaat is ook een optie.

1u lapping film op een stuk graniet, glas of  gegoten plexiglas wordt door velen beschouwd als minstens de evenknie van een Naniwa 12k.

Ik vond dat heel goed werken maar ik heb geen Naniwa 12k en kan dus niet vergelijken.

De truc met het stuk papier onder de film voor de laatste 20 slagen dat kan je alvast niet met een steen.

• I like it 1
Posted

Ik ben het helemaal eens met Onno, bij slechts een enkele steen ga je niet gauw een Atoma kopen. Ik heb me even afzijdig gehouden omdat Martijn me een paar dagen verleden bericht heeft dat hij een hele set stenen gaat kopen. En dan zou ik toch de Atoma nemen.

• I like it 1
Posted
Hans1980 schreef 20 minuten geleden:

Oei... Ik gebruik slechts een enkele steen.

Als je hem vaak nodig hebt op de lage grits zoals bij jou is het een ander verhaal. Als je slecht een synthetische finisher hebt en een paar messen om bij te houden is er weinig slijtage en dan is het vlakken minder vaak nodig.

• I like it 1
Posted
Tony schreef Zojuist:

Als je hem vaak nodig hebt op de lage grits zoals bij jou is het een ander verhaal. Als je slecht een synthetische finisher hebt en een paar messen om bij te houden is er weinig slijtage en dan is het vlakken minder vaak nodig.

Dat begrijp ik.

Het was met een knipoog  bedoeld maar die had ik er niet bijgezet.

• I like it 1
Posted

Vandaag een hele reeks naniwa stenen binnen gekregen, 4 uur lang proberen de bevel te zetten en uiteindelijk een heel klein beetje eindresultaat. De slijphobby is begonnen. 

• I like it 3
Posted

Als je begint neem een oefenmes van koolstofstaal.   Daar is makkelijker mee te oefenen en geeft een beter resultaat dan b.v. Rvs oid.   

de eerste goede scheerbeurt met een zelfgeslepen mes is eentje die je bijblijft. 

(helemaal als je jezelf openhaalt door de scherpte ? ?, been there.  Done that)