Jump to content

Essence of Scotland

pjdevos

Recommended Posts

Een tijdje terug kreeg BdF de Essence of Scotland zepen in het assortiment. Die had ik al een tijdje op het oog en nu via een "huisleverancier" mooi de gelegenheid om de zepen te proberen. Gelijk allemaal maar genomen, want ik werd helemaal gelukkig van de beschrijvingen.

Even een lekkermakertje: De Scottish Heather ruikt naar de Schotse heidevelden en kent als ingrediënten onder andere natuurlijke honing,zoete sinaasappel, bijenwas en patchouli. De Mountain Yew is de variant met een bijzondere combinatie van kruidnagelen, kaneel, honing, en jenever. Met verzachtende eigenschappen van Aloë Vera. De Malt and Myrtle is een bijzonder variant, die slechts een deel van het jaar geproduceerd wordt, vanwege de speciale ingrediënten, waaronder myrtle, honing, rozemarijn, bijenwas en zelfs een speciale Scotch Whisky! En als laatste, de Sweet Gale is verrijkt met de heerlijke geuren van natuurlijke honing, gemengde specerijen en cederhout en daarnaast ook een speciale Single Malt Scotch Whiskey.

Nou, hoe lekker wil je het hebben. En inderdaad ze ruiken heerlijk. Het zijn wel glycerinezepen en daar heb ik tot op heden niet al te beste ervaringen mee. Helaas blijken deze zepen geen uitzondering. Ze schuimen als de beste, maar het schuim geeft heel weinig bescherming. Ik heb het met diverse krabbers, mesjes en straights geprobeerd, maar het wordt niets. Heb jij wel succes met glycerinezepen? Dan raad ik deze zeker aan, voor mij vanwege de overtuigend lekkere geur, waar dan je hele gezicht vol mee zit.

Ja, die geuren... te lekker om weg te doen. Ik heb dus een siliconen zeepvormpje gekocht en ga deze nu gewoon omsmelten en gebruiken als pre shave zeep. Dat doe ik ook met mijn Colonel Conk en dat werkt prima.

Zo'n omschrijving doet je wel verlekkeren ja

jammer dat het niet werkt zo als je wil

meteen even een vraagje wat zijn glycerinezepen ?

is dit heel anders dan gewone zeep

Ja het is zeker anders, zoek er maar eens op met bijvoorbeeld Google, je zult dan zepen vinden die specifiek zo worden weggezet. Zoals de naam al wel zegt bevatten deze zepen veel meer glycerine, het is vaak (bijna) het hoofdbestanddeel.

Voordeel is dat ze makkelijk te smelten zijn en dus te gieten.

Verzeepte zepen, dus klassieke zepen, niet proberen te verwarmen in de magnetron! Glycerinezepen moet je geloof ik met beleid verwarmen. Niet vanwege de zeep zelf maar omdat je anders de geur erg snel de nek omdraait.

Nu heb je mij lekker lopen maken met die geuren. Maar weet ik niet of deze zeep een kanshebber voor mij is.

Vanwege de slechte vescherming. Iemand tips?

Of wel proberen of niet proberen, simpel.

Als je de 1 van de zepen probeert dan weet je of deze voor jou wel of niet goed werkt. Niet? Dan maak je er een preshave zeep van, of je kan proberen een superlather te maken met een geurloze creme.

Mijn ervaringen met glycerine zepen zijn zo mogelijk nog minder positief dan met zepen op basis van verzeepte olijfolie. Zowel VDH als Col. Conk schuimen wel vlot maar het schuim mist alle stevigheid terwijl je wel grote hoeveelheden nodig hebt voor één scheerbeurt. Ronduit onprettig spul en ik waag me daar niet meer aan.