Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gisteren heb ik mijn Feather Popular krabber schoongemaakt, en opgeborgen, nadat ik er ongeveer een maand prima mee heb geschoren. Vanmorgen heb ik me voor het eerst weer met mijn Gillette Rocket HD geschoren, en eigenlijk vraag ik me af: waarom?

Eigenlijk heb ik me de afgelopen maand prima geschoren, zowel met Personna als met Feather mesjes. Vanmorgen moest ik heel even weer wennen aan de Rocket, maar had ik ook een prima scheerbeurt. En toch knaagt het; waarom gebruik ik eigenlijk meerdere krabbers?

Van zepen, cremes, en aftershaves weet ik het wel; ik wil regelmatig wat anders, en geniet ook echt van een nieuw luchtje en een ander soort schuim. Om kwasten geef ik niks, dus mijn Omega's doen het uitstekend. En eigenlijk geloof ik dat ik gewoon elke dag dezelfde krabber ook het fijnste vind.

Ik twijfel dus. Zal ik de Rocket gewoon weer opbergen en de Feather uit de kast halen? Eigenlijk scheert die Feather gewoon lekkerder. Hij is alleen net wat aan de lichte kant.

Mijn voornaamste bezwaar tegen de Feather is het hoge plastic gehalte, en de goedkope constructie. Dat kan makkelijk stuk, dus de kans is groot dat het geen "lifetime" krabber is. De Rocket is onverwoestbaar, tenminste zo voelt die aan.

Ik denk dat ik de Rocket HD maar achter de hand hou, en de Feather weer pak voor de scheerbeurt van morgen :)

(de meest perfecte scheerbeurt krijg ik trouwens met een combinatie; de eerste scheergang met een Gillette Contour, met de NOS "Made in England" Wilkinson Sword mesjes van Merwtje, en de tweede keer met de Feather. Superglad en geen irritatie. Gelukkik heb ik nog voor jaren Wilkinson mesjes)

Posted

Meerdere krabbers. Ja, omdat het kan. Maar het hoeft niet, zoals je zelf al aangeeft. En stel dat je Feather het begeeft, dan heb je toch zo weer een nieuwe?

Posted

Veel mensen starten met een krabber onder het mom van kosten besparing dacht ik dus meerderen krabbers is dan puur luxe

als je dingen uit wil gaan proberen zal je hoogst waarschijnlijk met een verzameling eindigen

of natuurlijk de best werkende producten bewaren en de rest weer weg doen

er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die altijd met een het zelfde mes scheren

en daarnaast een grote verzameling hebben puur uit hobby

Posted

Als die Feather je meer scheerplezier geeft waarom zou je die dan niet gebruiken ipv de Rocket? Ook al heb je een verzameling dan nog grijp je meestal vaak naar hetzelfde, dat wat het beste resultaat geeft.

Posted
Meerdere krabbers. Ja, omdat het kan. Maar het hoeft niet, zoals je zelf al aangeeft. En stel dat je Feather het begeeft, dan heb je toch zo weer een nieuwe?

Als ie dan nog in productie is ...

Posted

Ik heb meerdere krabbers, 35+, omdat ik het leuk vind om heel veel uit te proberen. Daarnaast vind ik krabbers kleine wonders van simpel vernuft. Er zijn zoveel verschillende modellen gemaakt in het heden en het verleden dat je zowat nooit uitgekeken raakt.

Ik verzamel ze, maar ik vind het belangrijker om een krabber goed te kunnen gebruiken dat dat 'ie in nieuwstaat verkeert. Die insteek maakt het nog enigszins betaalbaar, als je alleen voor super conditie spullen gaat wordt het een erg dure grap.

Posted

Ik scheer nu prima met mn DE89, maar ik zou ook wel eens wat anders willen proberen.

Maar dan komt de vraag: welke in godsnaam? tto, open kam, slant, single edge, aggressiever of juist niet???

Teveel keuze! Dus ik probeer mezelf in te houden.... Ik weet nog toen ik net Linux begon te gebruiken, ik heb waanzinnig veel verschillende distro's (zie het maar als verschillende uitvoeringen met allemaal eigen bijzonderheden) en verschillende desktop- en windowmanagers gebruikt, en ben nu terug waar ik begon. Gewoon omdat ik dat het prettigst vond. Verschil is wel dat je 99% van de Linux besturingssystemen gratis kan downloaden. Als ik dit met krabbers had gedaan was ik bankroet geweest...

Posted

Haha, toen ik met Linux begon was er alleen nog de Slackware distributie ;)

(ik werk sinds 1986 met Unix, dus dat was geen probleem)

Ik heb een R89 gehad, en verkocht. Ik vond hem wel goed scheren, maar ik vind een TTO krabber handiger. Ik heb ook een goedkope Weishi gehad, maar die was vanaf het begin al niet goed, en die heeft het niet overleefd.

Misschien moet ik er gewoon een tweede Feather Popular bij hebben, voor het geval dat ...

Posted

Meerdere krabbers, tja. Nodig is het natuurlijk niet en ik heb er ondertussen ook een paar waar ik nog maar bar weinig (lees; niets) mee doe maar ze hebben wel bijgedragen aan zowel mijn techniek , mijn nieuwsgierigheidsbevrediging als aan het vinden van een paar ideale combinaties met een bepaald mesje.

Ik weet ondertussen dat ik niet achter oude Gillettes aanhoef, het scheert allemaal wel maar niet top, dat ik Merkurs prettiger vind maar dat de afwerking nogal eens te wensen overlaat en dat Mühle/EJ fraai afgewerkte prima scherende krabbers maakt die dan helaas niet goed samengaan met mijn favoriete mesjes.

De grap is dat mijn meest gebruikte krabber (80% van de tijd) een goedkope, €5 a €10, Lord LP1822 (ook wel L6) uit Egypte is. Lekker een beetje kopzwaar maar ook licht, perfecte uitlijning van het mesje (zie dat maar eens bij Merkur te vinden) en compatible met bijna al mijn mesjes ooit gebruikt. Mild en efficiënt voor wat kleingeld. Vind dat maar eens ergens anders voor dat geld, of meer.

Verder gebruik ik één keer per jaar een OC om mijn baardje af te scheren voor de zomervakantie, dat werkt perfect, en heb ik een vintage (vermoedelijk Gladweg) safety bar krabber die werkelijk gemaakt is voor mijn Captain mesjes; de beste combi die ik ooit gevonden heb. Natuurlijk een paar SE's voor de afwisseling en dan zit je zo aan de 25 krabbers.

Maar nodig is dat allemaal niet natuurlijk. Wel leuk. ;)

Posted
Haha, toen ik met Linux begon was er alleen nog de Slackware distributie ;)

(ik werk sinds 1986 met Unix, dus dat was geen probleem)

Ik heb een R89 gehad, en verkocht. Ik vond hem wel goed scheren, maar ik vind een TTO krabber handiger. Ik heb ook een goedkope Weishi gehad, maar die was vanaf het begin al niet goed, en die heeft het niet overleefd.

Misschien moet ik er gewoon een tweede Feather Popular bij hebben, voor het geval dat ...

Volgens mij was Slackware in die tijd meer een bouwpakket dan een distributie.

Maar goed, ik zet mijn off-topic modus weer ff uit ;)

Ik denk dat je er goed aan doet om voor de zekerheid nog een Feather aan te schaffen.

Als je het niet doet sla je jezelf straks misschien voor je kop als ze niet meer te krijgen zijn.

Posted

Ik ben van hetzelfde standpunt als Marco, als ik een uitzonderlijk scheermes vind dan zorg ik altijd voor minsten één back-up want mocht er eentje kapot gaan ….

Posted
Ik ben van hetzelfde standpunt als Marco, als ik een uitzonderlijk scheermes vind dan zorg ik altijd voor minsten één back-up want mocht er eentje kapot gaan ….

Er gaat een tweede Joris komen? :P

Posted

Er komt een back-up Joris, word je nu al helderziende na één les? ;-)

Vooral omdat er sprake is dat ze zouden stoppen met de productie van de Fatip koppen, de Joris is een herwerkte versie daarvan dus die zou dan in de toekomst eventueel ook niet meer te krijgen zijn. Maar daarvoor verlaat een ander scheermes m'n huis zodat het aantal gelijk blijft.

Ben geen verzamelaar (met alle respect voor diegene die het wel zijn), ik probeer wel graag zoveel mogelijk scheermessen en behoud dan de uitzonderlijk goede (voor mij althans).

Posted
Er komt een back-up Joris, word je nu al helderziende na één les? ;-)

Vooral omdat er sprake is dat ze zouden stoppen met de productie van de Fatip koppen, de Joris is een herwerkte versie daarvan dus die zou dan in de toekomst eventueel ook niet meer te krijgen zijn. Maar daarvoor verlaat een ander scheermes m'n huis zodat het aantal gelijk blijft.

Ben geen verzamelaar (met alle respect voor diegene die het wel zijn), ik probeer wel graag zoveel mogelijk scheermessen en behoud dan de uitzonderlijk goede (voor mij althans).

Puur uit nieuwsgierigheid waar haal je ze? Want uit de VS etc, dat moet toch een flinke klapper zijn met belastingen x99999?

Posted

Gewoon op de BST afdelingen van de forums meestal, overeenkomen dat het pakje met verminderde waarde (ik doe -20 euro) en vermelding gebruikt scheermes/borstel voor herstelling. Lukt iedere keer. Alleen als je nieuw koopt in de VS bij een shop geven ze de echte waarde op en dan is het betalen geblazen.

Posted

Ik heb hier een hele verzameling. Een aantal slim ajustables, een fatboy, een lady gilette (omdat zij mooi is met die blauwe sterretjes) en een paar doosjes met oudere 3 piece gillettes. Ben begonnen met een merkur 38c long handle. Scheert heel erg mooi. En toen zag ik ebay.

Ik heb een paar maanden geleden een mergres xl ajustable van lees safety razors gekocht.

En die slaat alles. Wat scheert die lekker. Ajustable gebruik ik niet. Altijd op 3 met wisselende mesjes.

Maar wat een aanrader. De fatboy gebruikt ik ook vaak maar de 38 c niet meer. En die is eigenlijk ook erg lekker. Ik moet misschien eens wat opruimen.

• 4 weeks later...
Posted

Ik heb er maar twee. Een Chinese Gillette Tech en een EJ DE89 Barley. Die Barley heb ik gekocht omdat ik wat luxers wilde, met de Chinese Gillette kan ik me sneller scheren. Ik vind ze allebei wel hun bestaansrecht hebben, maar meer hoef ik er ook niet. Sowieso probeer ik er eigenlijk maar een tegelijk te gebruiken omdat ik een mesje ook geen twee weken in de krabber wil laten zitten (ik scheer ongeveer een week met een mesje)