bartje-p Posted March 2, 2020 Posted March 2, 2020 Hi allemaal, Wat zijn absolute aanraders en afraders na een scheerbeurt? Daarmee doel ik op het gebruik van aluin, after shave balsem, after shave, gezichtscreme (nivea of zo) of eau de toilette? Wat zijn zaken die je zeker niet moet combineren, wat wel? Hoe zit het nu met alcohol als ingredient? Wanneer is het beter dit wel/niet te gebruiken. Wat ik zelf meestal doe: na scheren en afspoelen met koud water, een rondje met de natte aluin over mijn gezicht. Na opdrogen weinig ASB (L'Oreal in mijn geval). Daarna vaak nog een beetje EDT. Wat ik ook vaak lees, is dat sommige after shaves ook prima verzorgende en voedende functie hebben. Klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Wederom alvast bedankt voor jullie input! Bart
koenfucius Posted March 2, 2020 Posted March 2, 2020 dit is iets dat waarschijnlijk erg verschilt van persoon tot persoon. Voor mij geldt dat ik producten met alcohol na het scheren zoveel mogelijk vermijdt - geeft mij irritatie. Aluin en witch hazel (hamamelis) heeft weinig/geen toegevoegde waarde, dus gebruik ik normaal niet (goed, die ene resterende fles witch hazel probeer ik nog wel op te krijgen; ik ben te gierig om dat zomaar weg te gooien?) Dus, bij mij blijft het na de scheerbeurt beperkt tot koud water en Nivea sensitive balsem; heel occasioneel, andere aftershave balsem - maar zelfs daar moet ik kijken dat het geen irritatie oplevert.
dhr K Posted March 2, 2020 Posted March 2, 2020 Aluin moet je niet op je gezicht laten zitten. Dus afspoelen met koud water. Aluin dient om eventuele nick en rode punten te dichten, dus niet zo veel toegevoegde waarde. Als je huid droog is dan werkt een splash (alcohol) eerder averechts want alcohol droogt de huid. Balms hydraten beter dan splash. Beide repareren de huid. Het is idd heel persoonlijk: wat je lekker vindt. Ik spoel af met koud water en dan een ASB (Soms AS maar dan moet mijn gezicht goed voelen) en na een poos edc of edt maar niet op mijn gezicht 1
JeroenP Posted April 6, 2020 Posted April 6, 2020 Inderdaad heel persoonlijk. Sowieso altijd koud water. Eigenlijk ram ik er altijd daarna wel een aftershave op. Vervliegt vlug en dan een ASB erop of in mijn geval meestal Nivea for Men crème. Pas daarna je EDT of geurtje. Die werkt namelijk beter op een vettige huid en blijft langer hangen.
bartje-p Posted April 17, 2020 Author Posted April 17, 2020 Zat deze vraag nog eens terug te lezen. @JeroenP dus jij gebruikt en AS, dan creme en dan nog edt? En stel dat je alleen een creme/balsem en een AS gebruikt (dus geen edt), zou je het dan ook in die volgorde doen, of toch eerst creme en dan de AS? Alle anderen: volgens mij wordt aluin en witch hazel niet zo heel veel gebruikt, is daar een reden voor? Of zijn er anderen die hier toch bij zweren, en waarom dan?
dhr K Posted April 17, 2020 Posted April 17, 2020 Ik gebruik aluin alleen als weer niet goed heb opgelet en bloed heb. Dat is dan zo weg, zeker in combinatie met koud water na de aluin. Witch hazel heb ik niet. Ik wil het wel eens proberen, maar dat moet wachten tot ik eens inkopen doe bij maggard...
JeroenP Posted April 17, 2020 Posted April 17, 2020 Ja, 1) AS eerst (van origine bedoeld om de huid te ontsmetten), dan 2) crème of ASB en daarna 3) EDT of EDP. Als mijn huid goed voelt sla ik de crème ook wel eens over. Soms gooi ik er ook wel eens een ASL in. Volgens mij is er geen goede/slechte manier. Doe wat voor jou het beste/lekkerste aanvoelt. ? Zie ook: 2
Levi Posted April 17, 2020 Posted April 17, 2020 beepee1972 schreef 1 uur geleden: Alle anderen: volgens mij wordt aluin en witch hazel niet zo heel veel gebruikt, is daar een reden voor? Of zijn er anderen die hier toch bij zweren, en waarom dan? Ik gebruik na iedere scheerbeurt aluin, en regelmatig witch hazel na de aluin en voor de aftershave splash/balm. De reden daarvoor is dat het mijn huid toch wel een stuk beter verzorgd. Dit is voor mij een standaard handeling dus noteer ik dit niet in mijn SvdD. 2
dhr K Posted April 17, 2020 Posted April 17, 2020 Ik word steeds nieuwsgieriger naar die Witch hazel....
JvdK Posted April 18, 2020 Posted April 18, 2020 Inderdaad. Ik begin ook Steeds meer geïnteresseerd te raken in de wondere wereld van Witch Hazel. Vooral omdat ik eigenlijk alleen koud water en een ASB gebruik.
bartje-p Posted April 18, 2020 Author Posted April 18, 2020 Ben ook benieuwd. Waar kopen jullie dit? Verkopen winkels in NL dit ook? Desnoods online? Of laten jullie dat uit het buitenland komen?
koenfucius Posted April 18, 2020 Posted April 18, 2020 Persoonlijk vind ik dat witch hazel (voor mij althans) niet echt veel toevoegt. Ik heb hier al lang een fles dat ik toch eindelijk eens leeg zou moeten krijgen om wat meer plaast in de badkamer te krijgen.
dhr K Posted April 18, 2020 Posted April 18, 2020 Is in Ned niet te krijgen (althans tot nu toe niet gevonden). Ik bedoel dan Thayers with hazel, die volgens alles wat ik erover gelezen heb veruit de beste witch hazel is. Uit America laten komen dus waarbij je moet opletten dat je de alcoholvrije variant moet hebben
Bonanza Posted April 20, 2020 Posted April 20, 2020 Moest even zoeken maar heb de thayers ook gevonden. Thayers witch hazel 2
Ralf Posted May 30, 2020 Posted May 30, 2020 Ik heb een vette huid. Ik was me elke ochtend met een handzeep die m'n huid uitdroogt, maar dan wordt het in de middag al weer vettig. Aluin is voor mij echt een uitkomst: het voorkomt dat de huid vet wordt. Ik gebruik dus ook geen aftershave, alleen aluin, dat ik na ongeveer een minuut afspoel met water. 2
Mathieu Posted June 6, 2020 Posted June 6, 2020 Tot nu toe alleen op alcohol basis aftershaves gebruik en soms asb. Net witch hazel met aloe vera van Stirling ontvangen. Erg benieuwd hoe dat gaat bevallen!
JeroenP Posted June 9, 2020 Posted June 9, 2020 Mijn gouden tip: koud water. Even die poriën laten schrikken en resetten zodat ze daarna weer tot rust kunnen komen. Daarna doe ik pas een AS of ASB erop.
wimbouman Posted June 9, 2020 Posted June 9, 2020 Hi Bart Goeie vragen! Laat ik er ook eens mijn licht over laten schijnen. Quote Wat zijn absolute aanraders en afraders na een scheerbeurt? Daarmee doel ik op het gebruik van aluin, after shave balsem, after shave, gezichtscreme (nivea of zo) of eau de toilette? Wat zijn zaken die je zeker niet moet combineren, wat wel? Ik zou zeggen: direct na het scheren even helemaal niets. Aluin alleen bij wondjes. ben er geen fan van. Als je huid weer droog is kan altijd een beetje after shave. Alcohol of witch hazel, beide geven een schoon en fris gevoel. Haalt gelijk die aluin weg. Daarna balsem, als je dat wilt. Zou een beetje oppassen met een geur die te sterk afwijkt van de after shave. EdP of EdT daarna, en alleen als AS of balm geur is weggetrokken. Mijn verstuivertje ligt dan ok in de auto Quote Hoe zit het nu met alcohol als ingredient? Wanneer is het beter dit wel/niet te gebruiken. Dat schijnt een kwestie van persoonlijke voorkeur te zijn. Sommigen ervaren dat alcohol de huid kan uitdrogen, anderen hebben er geen last van. Quote Wat ik ook vaak lees, is dat sommige after shaves ook prima verzorgende en voedende functie hebben. Klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Dat geldt zeker voor de balsems. Van gewone after shaves weet ik dat niet zo, die ervaar ik niet al verzorgend. Wel alerkoelend (met menthol), verfrissend of zelfs reinigend. Ik heb hier TFS di Vino en Weleda, ASB dus. Beiden laten je huid inderdaad netjes verzorgd achter. 1
bartje-p Posted June 10, 2020 Author Posted June 10, 2020 Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord @wimbouman!
dhr K Posted June 10, 2020 Posted June 10, 2020 Even terzijde. AS is bedoeld om je huid weer te kalmeren en porten schoonmaken en hydrateren . De geur is niet blijvend en is over het algemeen vrij snel weg. Al zijn er tegenwoordig AS/EDT zoals van Extro die bedoeld zijn om langer te geuren. Als je een geurtje op wil dan moet je naar EDC en verder gaan. Soms lastig omdat ze wel om de geur verkocht worden. Omgekeerd is het niet verstandig om EDC i.p.v. AS te gebruiken want die hebben veel meer alcohol 1
Joost Posted July 26, 2020 Posted July 26, 2020 Mijn Routine: Indien niet gedouched: Eerst opwarmen met een warme doek, dit schijnt de haren hydratatie te brengen waardoor ze makkelijker scheerbaar zijn. Pre-shave: daar heb ik een proraso pre-shave creme of scheerolie voor. Dit laat ik inwerken terwijl ik de voorbereidingen tref voor het scheren. ** scheren ** uiteraard met zeep en kwast Post-shave: koud water, en daarna bewerk ik het met aluin. Die aluin laat ik even zitten terwijl ik mijn scheerspulletjes weer afspoel, afdroog, en opberg. Daarna spoel ik de aluin weer af en eindig ik met een ASB. Over Witchzazel hoor ik steeds weer dat het goed zou werken. Dus ik ben eens gaan kijken hoe en wat. Wat schetste mijn verbazing: het wordt ook wel hamamelis water genoemd, dat heb ik nog wel eens gebruikt bij het zelf deodorant maken. Misschien dat ik daar dus ook nog eens naar ga kijken, gezien het meerdere toepassingen heeft die mijn interesse aanspreekt. Dus @koenfucius, misschien kun je jouw fles wel nog voor het zelf deodorant maken benutten . 2
Soapcollector Posted March 11, 2021 Posted March 11, 2021 Het is heel persoonlijk wat je routine is. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Hoe ik het doe: 1. wasbak vullen met warm water, en mijn safety razor inplaatsen 2. Douchen om het gezicht warm te maken, en de pre shave aanbrengen. 3. Preshave afspoelen. 4. Nogmaals gezicht warm maken 5. Zeep opschuimen in bakje 6 Scheren 7. Gezicht reinigen met warm water 8. Gezicht reinigen met koud water 9. AS balm op brengen. 10. kwarst etc schoon maken alles opruimen (in die tijd kan de balm inwerken) 11. Spash opbrengen, en ik kan er weer een hele dag tegen aan!
Recommended Posts