Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds een aantal maanden scheer ik met een safety razor. Een nieuwe ervaring. Drie safety razors, vijf zepen, twintig verschillende mesjes en één borstel verder heb ik mijn keuze gemaakt. ‘Eindelijk’ zou ik bijna zeggen, maar het was een leuke ontdekking. Evenwel houd ik van eenvoud; alles wat ik niet meer gebruik wordt de deur gewezen. En dan blijft dit over:

spacer.png

U ziet:
- RazoRock Lupo, aluminium (zwart)
- Gillette Nacet (RUS)
- Stirling Unscented with Beeswax (in een houten kom, oorspronkelijk bedoeld voor Mitchell's Wool Fat)
- Razorock Plissoft Bruce Synthetic 24mm

RazoRock Lupo, aluminium
De Lupo is medio 2019 op de markt gekomen voor een prijs van 30 dollar. De roestvrijstalen variant die op dit moment in beperkte oplagen wordt gemaakt komt op 90 dollar. Het opmerkelijke aan deze safety razor is dat het vrijwel een kopie is van een bestaand model, met volgens RazoRock een paar verbeteringen. Zo is de kop aan weerszijden afgerond voor meer bescherming en de tolerantie zou minder zijn (CNC-gefabriceerd). Het gaat volgens RazoRock om een model dat tegenwoordig lastig verkrijgbaar is en voor meer dan 500 dollar wordt verkocht.

Ok, welke dan? Dat zet RazoRock er niet bij, maar de kop wordt door de meesten vergeleken met de Wolfman WR1. Het mag dan ook geen toeval heten dat ‘lupo’ vanuit het Italiaans (Italian Barber..) vertaalt naar ‘wolf’. Ik ben niet in het bezit van de WR1, maar de vergelijking gaat inderdaad op:

Wolfman WR1

spacer.png

RazoRock Lupo

spacer.png

Foto van mijn exemplaar. Je ziet al wat beschadigingen (tegen de kraan gestoten).

Het handvat lijkt op zijn beurt een kopie van een andere safety razor, namelijk de Bishop (lees: loper) van Charcoal Goods. Vrij slank en eenvoudig, maar in mijn ogen juist daarom mooi. Net als de kop.

De Lupo is dus alles behalve een originele safety razor. Maar dat doet niks af aan de scheerprestatie. Ik durf de Lupo effectief en tegelijkertijd mild (Feather-proof) te noemen, met veel feedback. Gezien het geringe gewicht, heb ik het gevoel controle te hebben over het scheren en kan ik makkelijker minimaal druk uitoefenen. Kortom, zeker voor de prijs een aantrekkelijk stukje gereedschap!

De Mühle Double Edge R89 en de Fatip Piccolo, mk2 (welke minder agressief is dan de mk1) heb ik daarmee terzijde geschoven. De R89 heb ik vrij snel vervangen door de Piccolo vanwege het voor mijn smaak te grote formaat. De Fatip vind ik - zeker in vergelijking met de Lupo - te agressief, terwijl de Lupo minstens zo effectief is. Gecombineerd met mijn voorkeur voor scherpe mesjes was de keuze snel gemaakt.

Gillette Nacet (RUS)
De keuze voor een DE-mes was lastiger, in die zin dat het lang heeft geduurd voordat ik het voor mij juiste mesje had gevonden. Daar komt bij dat de scheerervaring met een mesje ook afhankelijk is van de safety razor die je gebruikt. Met een nieuwe safety razor kun je dus weer opnieuw beginnen. De Gillette Nacet (RUS) is één van de laatste mesjes die ik heb geprobeerd. Het is een scherp en tegelijkertijd vergevingsgezind mesje, dat WTG en ATG soepel gaat en zonder irritatie (XTG gaat bij mij met bijna elk mesje wel goed). De scherpte is vergelijkbaar met een Feather. Check deze tabel.

Hieronder een korte beschrijving van mijn ervaring met andere mesjes, waarvan ik sommigen alleen in de Piccolo en anderen alleen in de Lupo heb gebruikt. Weet dat ik alle mesjes heb gebruikt zonder een goede voorbereiding met bijvoorbeeld een warme, natte handdoek (voor gelijke omstandigheden en omdat er dan meer van het mesje wordt gevraagd).

• Astra Superior Platinum / Vaak gebruikt omdat ik potentie voelde, maar toch te vaak teveel weerstand WTG of ATG vernomen (trekt niet, maar gaat niet soepel genoeg). Soms lichte irritatie.
  • BIC Chrome Platinum / Trekt teveel. Zeker ATG, maar ook WTG. Tussentijds gestopt met scheren en dat was de eerste keer dat ik dit deed.
  • BIG BEN Super Stainless / WTG en ATG gingen goed, maar niet optimaal genoeg.
  • Derby Extra / Omdat het niet zo’n scherp mesje is had ik weinig verwachtingen. En waarschijnlijk daarom: beter dan verwacht. Maar niet comfortabel, zeker ATG. En lichte irritatie.
  • Feather New Hi-Stainless Platinum / De Feather heb ik al vroeg geprobeerd in de R89, na de Rapira Platinum Lux. Voor het eerst een scheerbeurt zonder wondjes gerealiseerd, dus de Feather stond al meteen hoog op het lijstje. ATG ging ook redelijk comfortabel. Met de Piccolo evenwel een bloedbad, snel mee gestopt. In de Lupo doet de Feather het goed, maar ATG niet soepel genoeg en soms lichte irritatie.
  • Gillette 7 o’clock Sharp Edge (RUS) / Prima mesje, maar overtuigt niet.
  • Gillette Rubie Platinum Plus (RUS) / Vergelijkbaar met de Nacet. Maar toch ietsje minder soepel en net iets vaker een wondje.
  • Gillette Silver Blue Stainless (RUS) / Ook een goed mesje, gaat over het algemeen goed WTG en ATG. Maar toch te vaak wondjes met dit mesje.
  • Kai Stainless Steel / Vooral ATG niet goed genoeg en wondjes.
  • Lord Classic (super stainless) Green / Goed mesje. Toch ging ’t WTG net niet soepel genoeg.
  • Mühle DE / Volgens mij meegestuurd met de R89. Heb er geen notitie van gemaakt en kan het me ook niet meer herinneren.
  • Personna Platinum Chrome - Red Personna, Israeli Reds / Trekt teveel ATG.
  • Polsilver Super Iridium / Weerstand WTG verrassend hoog, ATG ging redelijk goed.
  • Rapira Platinum Lux / Met dit mesje ben ik begonnen, in de R89. Veel haperingen en wondjes, maar dat zal voor een groot deel ook aan mijn techniek hebben gelegen. Echter in de Piccolo - met al wat meer ervaring - vertoonde het mesje nog meer weerstand. Niet fijn scheren.
  • Rockwell Razor / Geen notitie meer van, maar ik herinner mij ATG teveel weerstand.
  • Super+ Platinum - ‘Crystal, Isreali Personna’s, IP’s / Teveel weerstand.
  • Treet Platinum Super Platinum / Vreemd mesje dit. Ging soms vrijwel moeiteloos zowel WTG als ATG, maar altijd wondjes en irritatie.
  • Voskhod Bocxo - Teflon coated / Veel gebruikt. Met name vanwege geen of weinig irritatie. Zowel WTG als ATG ging het mesje ook goed, maar niet als de beste. En het scheerresultaat was niet altijd super.
  • Wilkinson Sword / WTG teveel weerstand.

Stirling Unscented with Beeswax
Als liefhebber van de serie Archer sprak alleen de naam mij al aan, maar daar gaat het natuurlijk niet om. De zeep heeft een merkwaardig en voor een zeep atypisch geurtje. Ik kan het niet thuisbrengen. En dat is het enige dat me aan deze zeep tegenstond (inmiddels niet meer, want ik ruik het niet meer :p). Roderick Lovan - door de meesten Rod genoemd alsof ze vrienden met hem zijn - mailde mij in reactie hierop dat dit nu eenmaal een echte niet geparfumeerde zeep is, zodat de zeep ruikt naar zijn basis-ingrediënten.

De prestatie van de zeep is gewoon top. Makkelijk tot de juiste consistentie te brengen, dunt niet uit nadat het is aangebracht én de zeep blijft consistent presteren ondanks dat je tussentijds telkens iets meer water toevoegt door het gezicht nat te maken (waardoor de verhouding zeep-water verandert). Bovendien geen enkele irritatie en vrijwel geen trekkend gevoel.

Overigens heb ik de zeep overgeschept naar een houten kommetje, dat ik samen met Mitchell’s Wool Fat gekocht had. Dit kommetje is mooier en nadien makkelijker schoon te maken.

Over Mitchell’s Wool Fat gesproken; van deze zeep had ik meer verwacht. Het probleem dat ik met deze zeep ervaar is dat het na het aanbrengen uitdunt, waarmee de beschermende laag minder wordt. Ik betwijfel of dit ligt aan het niet correct opschuimen, want na enig experimenteren creëerde ik een mooie rijke schuimlaag. Wel jammer gezien de geur, die me wel aansprak. Vandaar dat ik de zeep in verschillende verhoudingen en op verschillende manieren nog gemengd heb met de Stirling, maar dat was geen overtuigend succes (of de geur was niet voldoende aanwezig, of de prestatie van de zeep werd minder).

De Haslinger Schafmilch Rasierseife heb ik vrijwel helemaal opgemaakt. Het is een fijne zeep met een neutrale, prettige zeepgeur (en is dus kennelijk niet helemaal ongeparfumeerd!). Gevoel na het scheren is ook goed. Toch presteert de zeep niet consistent. Als ik de zeep voor de eerste scheerronde in optimale verhouding heb, is de zeep bij de derde ronde te waterig. Alleen als de scheerschuim aan het begin wat te droog is, is het bij de derde ronde perfect.

De Proraso Scheerzeep - Green Eucalyptus & Menthol heb ik niet eens geprobeerd; wat een onaangename geur is dat zeg!

Oja, ik had ook nog een potje Vergulde Hand (origineel) gehaald. Want dat vind ik wél lekker ruiken. Maar de geur is voor mij te sterk; één keer gebruikt en de ervaring ben ik alweer vergeten.

Overigens laten alle zepen een witte waas achter op de safety razor. Ik dacht dat dit afhankelijk van de zeep zou zijn, maar niet dus.

Razorock Plissoft Bruce Synthetic 24mm
Tja, hier heb ik weinig over te melden. Ik gebruik uitsluitend een synthetische borstel, deze kreeg goede reviews en de vormgeving sprak me aan. Het is een zachte borstel waarmee ik snel goede scheerschuim kan maken rechtstreeks op het gezicht.

Techniek!
Hoewel ik voorlopig ben uit-geëxperimenteerd, ben ik zeker nog niet uitgeleerd.

Voorbereiding
Een goede voorbereiding maakt de scheerbeurt een klap comfortabeler. Dat is voor mij op dit moment: scheerzeep aanbrengen en dan eerst een warme, goed bevochtigde handdoek anderhalf tot drie minuten tegen het gezicht houden. Dit heb ik ook geprobeerd met koud en heet water. Koud is verschrikkelijk; werkt voor geen millimeter. Met heet heb ik het gevoel dat ik een natuurlijke beschermlaag van het gezicht afhaal, waardoor er meer kans bestaat op wondjes en irritatie.

Scheertechniek
Dat is uiteraard WTG, XTG, ATG, het toepassen van de juiste hoek (ik luister/voel of het scheert), geen druk uitoefenen maar gewoon het mes tegen het gezicht aanhouden en het mes regelmatig tussendoor schoonspoelen. Mijn scheerbeurten zijn tegenwoordig comfortabel, zonder irritatie, met weinig wondjes en met een prima scheerresultaat. In jargon denk ik een DFS. Maar echt overal helemaal superglad? Nee, dat is me nog niet gelukt.

Ik ben nog een beetje zoekende in techniek/het patroon.  De ene keer is het resultaat beter dan de andere keer en regelmatig zijn delen van het gezicht wel helemaal glad. Ik experimenteer nu ook met WTG, ATG, ATG (sommige delen). Kortom; op de techniek ligt nu de focus.

En dat ik vanaf nu klassiek blijf scheren staat vast!

• I like it 14
  • Thanks! 1
Posted

Wat een mooi en uitgebreid verslag. Hier kunnen zoekenden (als ik) een hoop van opsteken. Voorbereiden met een warme handdoek heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Het lijkt me nl nogal een gedoe. Scheertechniek is herkenbaar. Voor een mooi glad resultaat zit ik nu op WTG,  XTG, ATG, ATG (rondom kin). Duurt iets langer maar wel met een mooi resultaat. Gelukkig tot nu toe weinig tot geen irritatie maar wel met een klein wondje hier en daar.

• I like it 1
Posted

Mooi verslag. Erg leuk dat je je ding gevonden hebt.

Alle zepen die je geprobeerd hebt vind ik top en worden ook alom sterk gewaardeerd. (VH terzijde...)

Mooie preselectie en het bewijs dat je je huiswerk op voorhand goed gemaakt hebt.

Tommy The Cat schreef 3 uur geleden:

Over Mitchell’s Wool Fat gesproken; van deze zeep had ik meer verwacht. Het probleem dat ik met deze zeep ervaar is dat het na het aanbrengen uitdunt, waarmee de beschermende laag minder wordt. Ik betwijfel of dit ligt aan het niet correct opschuimen, want na enig experimenteren creëerde ik een mooie rijke schuimlaag.

Het ligt aan het opschuimen. ?

Deze video vond ik erg grappig omdat het 100% in lijn ligt met mijn eigen ervaring met MWF. Die zeep blijft gewoon water slikken en de truc is om daar ook daadwerkelijk in mee te gaan.

Dat gezegd zijnde vind ik dat je gewoon best blijft bij wat goed voor je werkt.

Het is erg verfrissend dat iemand gewoon zijn gading vindt en het daarbij houd.

Posted

@JvdK Graag gedaan en mooi dat je er ook nog wat aan hebt. De handdoek voorbereiding leek mij ook erg omslachtig, maar het verschil in scheren is de extra minuten voor mij meer dan waard . Inmiddels ben ik heel dichtbij het ultieme scheerresultaat gekomen, maar dat heeft me vier scheerbeurten, ijverig bijwerken en de nodige irritatie opgeleverd. De eerste gedachte die daarna opkwam is om genoegen te nemen met een DFS in drie comfortabele scheerbeurten.  Echt helemaal glad maakt visueel bij mij toch geen verschil (je ziet nog steeds 'stoppels').

@Hans1980 Je brengt me wel aan het twijfelen! Inmiddels heb ik de MFW aan iemand anders overdragen, maar mogelijk kom ik er nog een keertje op terug voor een tweede poging :).

@Rudi Dank!

Posted
Tommy The Cat schreef 4 minuten geleden:

@Hans1980 Je brengt me wel aan het twijfelen! Inmiddels heb ik de MFW aan iemand anders overdragen, maar mogelijk kom ik er nog een keertje op terug voor een tweede poging :).

Niet nodig. De Stirling die je nu hebt is uitstekend.

• 1 year later...
Posted

Lees net jouw zoektocht nog eens terug. Leuk om te merken dat we allemaal hetzelfde zoeken, maar gelukkig vaak met een andere uitkomst komen. Dat maakt het des te interessanter om van elkaar te lezen en te leren!

Posted

Leuk dat deze nog gezien wordt. De enige verandering in scheerspullen sindsdien is dat ik ben overgestapt naar Declaration Grooming - Milksteak Base (Unscented). Wow, wat een fijne scheerzeep.

• I like it 2