Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedenavond allemaal,

Ik ben mij in het verdiepen in het slijpen en ben tot ontdekking gekomen dat dit een hele andere tak van sport is. Ik ga mijn nieuwe boker laten slijpen door @Tony en vind het leuk om hem daarna zelf scherp te houden door in eerste instantie strop en als dat niet meer werkt een slijpsteen.

is daarvoor de naniwa 12k een goede? Het is puur voor eigen gebruik!

bedankt voor de input alvast

Posted

Als je op zoek bent naar een synthetische finisher is de Naniwa 12k een goede keuze.

maar zoals anderen je gaan vertellen zijn er meer wegen die naar Rome leiden

• I like it 1
Posted

Hey Martijn.

Ik begrijp je enthousiasme maar je wilt momenteel te veel dingen tegelijk.

Leer eerst rustig scheren en stroppen.

Zo bouw je op alle vlakken het nodige spiergeheugen op in het hanteren van een open mes.

Als het scheren je bevalt koop dan nog een gold dollar of twee van Tony om wat rotatie in te bouwen.

In een later stadium kan je die gold dollars gebruiken om te leren slijpen.

Je geliefde Böker zou ik zelf niet mee experimenteren tot je echt weet wat je doet.

In tussentijd kan het uiteraard geen kwaad om je wat in te lezen over slijpen.

ScienceOfSharp is mijn favoriete leesvoer wat slijpen betreft maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

De Naniwa 12K heb ik zelf niet maar die wordt als finisher alom gewaardeerd heb ik de indruk.

Samen met een houder en een Atoma 400 (diamantplaat die je gebruikt om je Naniwa te vlakken) ben je toch al snel 160€ kwijt.

Daar moet je je bewust van zijn...

Lapping film is een goedkoper alternatief. Volledige progressies zijn moeilijk te vinden maar 3u en 1u (alternatief voor Naniwa 12K) is makkelijk te krijgen aan een goeie prijs.

Zelf gebruik ik liefst de methode van de eerder genoemde ScienceOf Sharp blog maar het loont zeker om eerst klassiek te leren slijpen tot het 12k (of 1u) niveau.

Veel succes. ?

Tony schreef 1 minuut geleden:

Als je op zoek bent naar een synthetische finisher is de Naniwa 12k een goede keuze.

maar zoals anderen je gaan vertellen zijn er meer wegen die naar Rome leiden

LOL. Ik heb letterlijk gezegd dat er meerder wegen naar Rome zijn! ??

• I like it 1
Posted

En dan te bedenken dat ik Martijn middels PB al geadviseerd heb om eerst het nodige spiergeheugen op te bouwen door een aantal maanden alleen met stroppen bezig te zijn

• I like it 3
  • Haha 2
Posted

Een voordeel is dat je het stapsgewijs kan opbouwen. Ik heb destijds 6 weken dagelijks me met mijn eerste mes geschoren met alleen stroppen voordat er iets moest gebeuren. Ik heb toen een tweede mes dat wederom Scheergereed was gekocht om me verder mee te scheren  en een Coticule wetsteen om al lerend mijn eerste mes te slijpen. 
Dit was in de tijd dat er nog geen Nederlands scheerforum was en ik mijn messen uit het buitenland moest laten komen.