Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemiddag allen!

ik twijfel al een tijdje op de feather artist ss aan te schaffen, maar twijfel ook om een echt open scheermes te kopen. Allemaal vrij nieuw voor mij! Wat bevelen jullie aan?

groetjes Martijn

Posted

het traditionele antwoord dat je op dit forum zal krijgen - waarom niet beide? ?

Nu ben ik zelf niet goed geplaatst om hierop te antwoorden omdat ik (minstens voorlopig) van geen van beide een adept ben, maar een optie kan eventueel zijn om bij @Tony een goedkope GoldDollar te bestellen, en dan een Feather clone (bv. CJB Kamisori).  Dat houdt minstens de investeringskosten erg laag.

Ik heb beide en ooit zal ik me er wel eens echt aan zetten...

• I like it 1
Posted

De Boker ziet er fraai uit en heeft ook een flink prijskaartje. Ik zou eerder een Scheergereed vintage mes aanschaffen voor een kwart van de prijs en kijken of een open mes inderdaad iets voor je is. Overigens heb ik in het verleden nieuw aangeschafte Bokers moeten slijpen voor de eigenaren omdat ze wel scherp waren maar onvoldoende comfortabel scheerden.

• I like it 3
Posted

Misschien dat een cursus scheren met open mes een idee voor je is? Daar behandelen ze het scheren met een open mes en een shavette. 

Die cursus wordt ook gegeven bij een winkelier op dit forum

• I like it 2
Posted

de prijs van de Feather ss is vergelijkbaar met open messen. Je kan veel goedkopere shavettes krijgen om te proberen of het wat voor je is. Zoals @Tony ook zegt geldt dat ook voor de open messen. Ik zou sowieso als het nieuw is eerst simpel en goedkoop beginnen en dan stapjes omhoog doen. UEKAZ natuurlijk

• I like it 2
Posted

Vele vinden de bluebeards revenge shavette een prima alternatief. Niet te duur en stevig. Misschien is dat iets voor je. Of eens een open mes lenen. Zien hoe het bevalt

• I like it 2
Posted

Mijn mening...

Koop eerst een shavette en leer daar goed mee scheren en koop daarna een echt scheermes.

Beginners maken hun mes vaak snel bot door een veel te hoge scheerhoek. Dat probleem is dan van de baan en je hebt nog iets om naar uit te kijken.

Shavette kan je in China bestellen als je geduld hebt. Die zijn prima.

Deze scheert en hanteert het meest als een echt scheermes.

Dit is een kloon van een artist club. Voldoet ook prima.

Op Ebay vind je Feather professional mesjes

De Böker zal wel goed zijn maar je bent beter af met een mes van bij Tony. Zonder enige twijfel.

Een mes hou je niet lang aan de zang zonder slijpgerief dus doe er nog een gold dollar bij.  Dan heb je al twee messen die beter scheren dan een Böker die van de fabriek komt.

Veel geluk.

• I like it 1
Posted
Bartmen schreef 3 uur geleden:

Vele vinden de bluebeards revenge shavette een prima alternatief. Niet te duur en stevig. Misschien is dat iets voor je. Of eens een open mes lenen. Zien hoe het bevalt

De Bluebeards shavette vind ik ook heel goed. Ben daar ooit mee begonnen.

Posted (edited)

Koop een vintage mes via de markt hierzo. Zeer goeie prijzen en er wordt zelfs(weet niet of dat nog steeds is) een startset aangeboden. Gelijk een goed mes die echt scheergereed is. Slijpen kun je laten doen door iemand van het forum totdat je daar zelf aan toe ben. 

Edited by Johnweggo
Beter zin
Posted

Jullie hebben mij overtuigd eerst een “oefenmes” aan te schaffen! Het zou inderdaad zonde zijn een nieuwe te kopen die ik binnen de kortste keren kapot maak.

Posted

Het is niet zo dat Boker slechte messen maakt.  Af fabriek zijn ze net wel/niet Scheergereed maar dit geldt voor de meeste nieuwe open messen die je in een winkel koopt, in sommige gevallen zal de winkelier de messen nog laten bijslijpen zodat een comfortabel nivo van scheren mogelijk  wordt. Persoonlijk vind ik verder dat het staal van vroeger en de vakmanschap dat nodig is om messen te maken beter dan wat er tegenwoordig beschikbaar is. Ik merk dat vooral bij het slijpen van de messen.

• I like it 1
Posted

Ik sluit me aan bij de eerdere adviezen. Koop gewoon een gebruikt mes dat goed is geslepen. Daar heb je het meeste aan.

Tony heeft regelmatig messen te koop voor een zeer interessante prijs.

Als je dan weet vol te houden kom je erachter dat niets zo goed scheert als een goed geslepen mes.

• I like it 1
Posted
Martijnshave schreef 14 uur geleden:

@Hans1980 goedemorgen Hans! Maar als ik dit zo lees lijkt het alsof boker helemaal niet zo goed is?

groetjes

Dat zeg ik helemaal niet.

Een scheermes is maar zo goed als het geslepen is en Tony slijpt véél beter dan wat er gemiddeld uit de fabriek komt. Of dat nu Böker is of Dovo of iets anders, ...

Ik heb onlangs een nieuwe Revisor gekocht. Ik zat twee centimeter ver in de scheerbeurt voordat ik het mes aan de kant gelegd heb en Revisor heeft qua scheerklaar zijn al een betere reputatie dan de meesten.

Hoe goed de messen ook zijn, ze zijn zelden of nooit echt goed geslepen.

Dat is nu eenmaal de realiteit en dat is ook meteen de voornaamste reden waarom op dit forum in eerste instantie vintage messen die door een ervaren slijper geslepen zijn worden aangeraden.

Dat hoeft niet per definitie Tony te zijn maar dat is een zekere bank die door iedereen erkend wordt.

• I like it 3
Posted

Jaren terug, toen ik mij in het scheren begon te verdiepen heb ik in een opwelling een mooi Dovo open scheermes gekocht. Na een vrij sterke leer curve had ik het een beetje onder de knie.  Helaas werd mijn mes natuurlijk bot en bleek ik een strop met pasta en later een slijpsteen nodig te hebben en als je dagelijks met een open scheermes wilt scheren heb je meerdere open messen nodig etc. Ik vond het teveel gedoe worden en gebruikte mijn open messen niet dagelijks dus heb een Feather Artist Club DX gekocht. Het scheert iets anders, maar wel heel erg goed. Het grootste voordeel is dat je geen onderhoud hebt en altijd een scherp mes! 

• I like it 3
Posted

Hier een beetje het zelfde gehad.

Ik ben begonnen met de Feather Artist  SS. Je weet dan ook meteen wat scherp is. Leert er makkelijk de techniek mee zonder daadwerkelijk een open mes te kopen, en een riem en het onderhoud. De Feather is wel aan de top wat betreft de schavettes en doet voor mijn gevoel niet onder voor een goed open mes. 

Echter scheert een open mes toch wel ietsje anders, minder agressief en meer comfort. Het onderhouden met de riem maakt het zelfs nog iets ambachtelijker. En ook maakt een open mes meer geluid tijdens het scheren wat het ook wel wat extra  beleving aan geeft.

Mocht ik mijn keuze opnieuw maken... dan had ik eerst een echt open mes gekozen. Echter heb ik geen spijt van de Feather (absoluut niet)...

Een beginners mes kan je het beste hier vannaf het forum overnemen van iemand. Ik heb mijn eerste mes van @Tony en dat scheert gewoon fantastisch (misschien wel beter als nieuw). 

• I like it 1
Posted

@Joo

Ik denk dat je ervaring met open mes erg positief was omdat je je al kon scheren met een shavette.

Het scheren is zelfs makkelijker met open mes waardoor je je enkel op het stroppen moet concentreren.

Omdat je de juiste hoeken aanhoud zal je ook nooit ervaren hebben dat je open mes erg snel bot wordt, wat blijkbaar vaak voorkomt bij beginners.

Dit wordt vaak toegewezen aan fouten tijdens het stroppen maar om dat even in perspectief te plaatsen...

Tijdens het scheren ga je met de punt VOORUIT over een stuk leder waar een hele hoop visdraden uitsteken onder een mes onvriendelijke hoek. Een paar stropfoutjes zullen het niet doen hoor.

Ik ben zelf begonnen met een shavette en ik blijf daar voorstander van.  (Intussen heb ik er 10+ LOL)

Het geeft je ook een rotatie als je eenmaal een open mes hebt zodat je het langer aan de praat kan houden.

De mogelijkheid om exclusief op deze manier te scheren vind ik het belangrijkste. Want dat is de enige manier om een degelijk spiergeheugen op te bouwen.

Een Shavette (of twee) in de rotatie maakt dat niet alleen veel praktischer, het is zelfs min of meer noodzakelijk.

Als je eenmaal een goed spiergeheugen hebt kan ik me bijna onmogelijk voorstellen dat je ooit nog terug grijpt naar een krabber. (misschien ben ik bevooroordeeld...)

Maar als ik naar de SVDD's kijk is dit eerder de norm dan de uitzondering.

Als je begint met enkel 1 open mes ben je min of meer verplicht om krabbers in rotatie te houden en dan is dat wat er gebeurt.

Voordat ik zelf kon slijpen scheerde ik me veel vaker met shavette dan met open mes, ondank het feit dat ik al een 6-tal open messen had.  Het waarom spreekt voor zich.

Long story short. Meerdere van beiden is de beste oplossing voor een lang en gelukkig leven. ?

Dat gezegd zijnde vind ik de Feather Artist club SS misschien niet de ideale Shavette om te beginnen.

Scheert geweldig maar met een feather professional mesje is dat ding ronduit angstaanjagend om de eerste keer onder je neus neer te zetten.

Ik heb de mildere mesjes echter nooit geprobeerd dus...

De eerder genoemde bluebeard's revenge shavette met een mild DE mesje is een optie.

Deze vind ik het meest realistisch en voor de prijs hoef je het niet te laten. Scheert erg plezierig en is (was) veruit mijn meest gebruikte Shavette.

• I like it 2
Posted

@Hans1980  

Je hebt helemaal gelijk, herkenbaar. :)

Wat betreft de Feather, het is inderdaad wel een ding wat ieder foutje afstraft (qua gevoel merk je dat snel genoeg, heb mijzelf nog nooit echt gesneden gelukkig maar happen naar de baas doet deze wel bij verkeerd gebruik).

Voor het in "verhouding voor wat het is" prijskaartje dat er aan hangt koop je  ook een mooi goed nieuw mes van een bekend merk. In dat opzicht is een vriendelijkere geprijsde schavette wel een goede optie. En zeker met een iets milder mesje er in.

In mijn geval wilde ik meteen voor iets moois gaan en vooral makkelijk maar toch met enige eigenschappen die op het open mes lijken (en dat doet het ook, echter moet ik wel aanmerken dat het open mes veel vriendelijker/gemoedelijker  scheert)..., Ik zag op tegen onderhoud van het open mes (wat achteraf goed mee valt tot nu toe, alleen stroppen is voor nu even voldoende). Met 2 messen en de Feather roulerend heb ik de mogelijkheid om af te wisselen, dit gebeurd dan ook.

Een wat goedkopere chavette met mild mesje... is dan misschien nog wel het beste. Al dan niet aangevuld met een mes afkomstig van het forum. (Dat laatste was al geregeld las ik). 

Vooral proberen, ervaren en leren...  :)

• I like it 1